Potentiella RR-hojar 2008

• Thread starter Thread starter sandstream
  • Start date Start date

sandstream

Guest
September verkar vara månaden när 2008-års modeller av nya sporthojar presenteras. De flesta (om inte alla) kommer att hitta ut på våra svenska banor 2008 och det är säkert många som går och väntar på vad just deras märke presenterar för nyheter. Tänkte att vi kunde ha en tråd som inriktar sig på de modeller som är mest intressanta för oss RR-förare, bilder och tekniska nyheter.

Fyll på i tråden med info ni snappat upp, gärna tillsammans med länkar, så ändrar jag i det här inlägget så vi får en sammanställning.

Aprilia:
Har ryktats om en V4:a sedan förra året.

Ducati:
1198R, den modell som Ducatis WSBK-hoj 1098 F08 (1098RS) ska bygga på.
Verkar dock råda lite förvirring om den ska heta 1098R, 1198R och hur stor cylindervolymen blir (kan bli 1197 i WSBK men heta 1098).

Honda CBR600RR:
Ny modell 2007 så bara färgförändringar

Honda CBR1000RR:
Honda har bara släppt bilder av nya Firebladen men det ryktas enligt tidningarna om TC!

(Notera att seat-pipsen är borta)

honda_cbr1000rr_svart_sh.jpg

honda_cbr1000rr_rod_sh.jpg

Kawasaki presenterar sina nyheter 12/9.
Kawasaki ZX-6R:

Kawasaki ZX-10R:
De första officiella bilderna på ZX-10R (notera att seat-pipsen är borta)
http://roadracingworld.com/news/article/?article=30204

kawasaki_zx10r_4.jpg

kawasaki_zx10r_5.jpg

Suzuki GSX-R1000:

Yamaha YZF-R6:
http://www.yamaha-motor.se/produkter/motorcyklar/supersport/yzf-r6.jsp
http://www.motorcyclenews.com/MCN/News/newsresults/mcn/2007/September/sept10-16/sep10072008yamahar6/

Ska utseendemässigt vara lik 06-07 modellen men Yamaha har ändrat en hel del:
- Ny ram
- Ny bakram (först med bakram i magnesium)
- Ny swing
- Ny slirkoppling
- Ny och omarbetat motor (50 förändringar, bla högre kompression och titanventiler)
- YCC-I (variabla trattar beroende på varvtal)
- Tjockare bromsskivor fram för att minska värmeutvecklingen
- Mer aerodynamiska kåpor

2008-YZF-R6-SE-BLA.jpg

2008-YZF-R6-SE-VIT.jpg

2008-YZF-R6-SE-SVART.jpg

Yamaha YZF-R1:

Last edited:
Aprilian, undras om det är nära verkligheten?
Såg den bilden i lite mindre format men frågan är hur officiell den är?
Hörde första att man kanske skulle släppa en mycket begränsad upplaga 2008 men det sista budet var att de inte kommer förrän 2009.

NEW DUCATI 1098 F08 SUPERBIKE BREAKS COVER AT WORLD DUCATI WEEK

The Ducati 1098 F08, Ducati's future World Superbike challenger, made its public debut at the Misano World Circuit in Italy yesterday with a number of demonstration laps in front of over 50,000 spectators at WDW World Ducati Week 2007.
Two-times World Superbike champion Troy Bayliss was given the honour of demonstrating the 1098 F08 machine, which is still in its factory development stage, sporting black carbon-fibre bodywork and aluminium fuel-tank.
The 1098 F08 has been undergoing development work at Mugello in the hands of the Ducati Xerox Junior Team's young Superstock riders Niccolò Canepa and Domenico Colucci, but for the Misano spectators this was the bike's public debut.
"I just saw the new 1098 for the first time yesterday" declared Troy. "It looks and feels good and although it clearly doesn't feel like home after a couple of laps, I'm sure Ducati are moving in the right direction and it will be soon. I've still got a few things to concentrate on at the moment, like winning this year's title, but I'm really looking forward to testing the bike at a quieter moment in the future."
The 1098 F08, which will replace the 999, complies with the draft regulations for the World Superbike Championship issued by the FIM two weeks ago. In particular engine specifications are much closer to the road version than on the 999. For example, the con-rods, the crankshaft and the rocker arms are all standard components.
As for the bike itself, the level of elaboration is similar to the F07 and in particular the frame is identical to the road bike, while the swing-arm, front and rear suspensions and exhausts can be modified.
- DUCATI Corse Press release-

Film: http://link.brightcove.com/services/player/bcpid771491905?bclid=711789256&bctid=1078573031

Bifogat

• 1098-f08-bayliss-wdw.jpg
    1098-f08-bayliss-wdw.jpg
    76.2 KB · Visningar: 107
  • 1098-f08-tardozzi-bayliss-deltorchio.jpg
    1098-f08-tardozzi-bayliss-deltorchio.jpg
    88.2 KB · Visningar: 118
Ducati 1098 lanserades för ett år sedan och fabriken har först nu lyckats göra den till duglig för WSBK. So what?
Nja, nyheten är inte purfärsk direkt. WDW var 28/6-1/7 och 1098/1198 diskutterades redan då här på forumet. Samma pressrelease f.ö.

Såg den bilden i lite mindre format men frågan är hur officiell den är?
Hörde första att man kanske skulle släppa en mycket begränsad upplaga 2008 men det sista budet var att de inte kommer förrän 2009.

Ja, i ärlighetens namn ser den väldigt 'Photoshoppad' ut..

Nja, nyheten är inte purfärsk direkt. WDW var 28/6-1/7 och 1098/1198 diskutterades redan då här på forumet. Samma pressrelease f.ö.

Kanske jag missförstod men trodde tråden handlade om "Potentiella RR-hojar 2008" och det var tomt under Ducati.

"Fyll på i tråden med info ni snappat upp, gärna tillsammans med länkar, så ändrar jag i det här inlägget så vi får en sammanställning"

Aprilian, undras om det är nära verkligheten?
2008_Aprilia_RS1000_V4_r.jpg

så där kommer den ju iaf inte att se ut gällande vissa bitar.
svingen tex, helt fel med tanke på att inga ljuddämpare ligger nere, så "banan dragning" behövs ju ej.
överlag så vore denna för klen för den omtalade HK mängden.
bättre än så där kan Robbiano också..

GSXR600 och 750 kommer nya, men ingen info än så länge.
R6an imponerar :tummenupp
ZX10an´s bilder är bluff om du frågar mig, men en bättre RRhoj lär det bli..

Last edited:
Tror inte det. 1098 är ingen ny modell. Tråden handlar om nya modeller.

Nej 1098 kom ju i år så klart men 1098R är ny för 08. Bygger på standard 1098 men har bättre motor (1198cc eller 1185cc vet inte), andra kåpor/tank, annat avgassystem m.m. så i stort är det en ny hoj.

Inget jag skulle köra R1000 med iofs, men ändå.

Kanske jag missförstod men trodde tråden handlade om "Potentiella RR-hojar 2008" och det var tomt under Ducati.

"Fyll på i tråden med info ni snappat upp, gärna tillsammans med länkar, så ändrar jag i det här inlägget så vi får en sammanställning"
:va Har jag kommenterat det? Jag påpekade bara för NT att "först nu" kommentaren var felaktig, hojen är ju presenterad sedan flera månader tillbaks.

:va Har jag kommenterat det? Jag påpekade bara för NT att "först nu" kommentaren var felaktig, hojen är ju presenterad sedan flera månader tillbaks.

Jag missförstod nog ditt inlägg, sorry.

Lite insnöad på Ducati, men det ryktas ju om en 850 som bygger på 1098 ska komma nästa år.
Den har väl inget här att göra då det är upp till 750cc (2 cyl) i R och SS600 för de ska väl inte ändra de reglerna. Skulle vara för BOTT då.

The Ducati 1098 F08, Ducati's future World Superbike challenger, made its public debut at the Misano World Circuit in Italy...
Är ingen hejare på Ducati men beteckningar som F06 för 2006, F07 för 2007 och F08 för 2008 är väl rena racehojar som vi vanliga dödliga inte kan få tag på?
Har sett lite om en ny 1098R men vet inte om den kommer att säljas som 1098 och 1098S till oss vanliga konsumenter, du kanske vet?

2008 kommer att bli återförsäljarnas rekodår gällande reservdels-svingar!

De lågt monterade sliponsen typ r6 06 är riktiga svingtjuvar då dom ofta trycker sönder sving vid lite hårdare smällar.

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph