Potentiella RR-hojar 2008

• Thread starter Thread starter sandstream
  • Start date Start date
Grupp 1: De som mår psykiskt dåligt när de ser på fronten.
Grupp 2: De som mår fysiskt dåligt när de ser på fronten. :)
Den växer lite med tiden faktiskt eller så orkar jag inte bli lika upprörd längre som jag blev i början.
Jag tillhör båda grupperna :)

Hoppas man kan koppla ur antispinnen på zx10'an, annars lär ju ingen vilja ha en hoj som man inte kan göra en fuckyouburnis med :D

Hur du nu ska kunna göra det eftersom alla vet att du propagerar för att TC inte har någon vidare inverkan eller efekt. :blah
Alla medel är tillåtna :D

Jag har aldrig påstått att TC inte skulle hjälpa förarna. Vad jag vänder mig emot är att folk tror att det bara är att vrida fullt för GP-förarna men det har vi diskuterat ett par gånger redan.

Frågan är ju hur bra den där TCn verkligen är. Om det är ett vettigt system för ökad säkerhet på gata i regn, eller om det är ett system som verkligen funkar i torrt på bana. Vore ju svinball i så fall. Vem blir först med att testa att slå fullt ut på startomål på anderstorp till våren? ;)

Frågan är ju hur bra den där TCn verkligen är. Om det är ett vettigt system för ökad säkerhet på gata i regn, eller om det är ett system som verkligen funkar i torrt på bana. Vore ju svinball i så fall. Vem blir först med att testa att slå fullt ut på startomål på anderstorp till våren? ;)
Jag ställer mig en smula tveksam till hur bra dessa TC-system är för tävlingsåkare. Om man betänker att de system som sitter på en MotoGP-hoj (och som visserligen kontrollerar andra saker också) kostar en årsbudget i WSBK, dvs 10-tals miljoner, så är det svårt att förstå hur de skulle kunna få med något riktigt bra system i en visserligen massproducerad hoj men som ändå kostar runt 130.000:-
För bara två år sedan utrustade Suzuki sina K5:or med TC i WSBK och de gick lös på 2-3 miljoner per hoj!

kostar en årsbudget i WSBK, dvs 10-tals miljoner, så är det svårt att förstå hur de skulle kunna få med något riktigt bra system i en visserligen massproducerad hoj men som ändå kostar runt 130.000:-
Utvecklingskostnaden i motorstyrningen betalar du bara en gång, torde vara lättare att räkna hem på en massproducerad cykel än på ett par cyklar som ska snurra i MotoGP eller WSBK.
När motorn snurrar med 15000varv/min är det endast 250Hz, själva mätningen (hårdvaran) av accelerationsspikar på tiondelen (eller mindre) av ett varv kräver inte ngn rymdteknologi. D v s det är nog inte på artikelsidan som kostnaden troligtvis ligger.

Edit: Dessutom, vad är väl 10miljoner i budget inom produktutveckling.... om inte alldeles... alldels för lite ;)

Last edited:
Jag ställer mig en smula tveksam till hur bra dessa TC-system är för tävlingsåkare. Om man betänker att de system som sitter på en MotoGP-hoj (och som visserligen kontrollerar andra saker också) kostar en årsbudget i WSBK, dvs 10-tals miljoner, så är det svårt att förstå hur de skulle kunna få med något riktigt bra system i en visserligen massproducerad hoj men som ändå kostar runt 130.000:-
För bara två år sedan utrustade Suzuki sina K5:or med TC i WSBK och de gick lös på 2-3 miljoner per hoj!

Du skulle bli förvånad om du fick reda på vad bra TC som tex AMA-SBK team kör med kostar. Det är inte ens 5 siffrigt numera i SEK..

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti