Postnords budbärare ljuger och suger!

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Inte min bild, men såg den i flödet nyss.
Här på grannorten är det samma sak. 10-tal vagnar med paket står på lastbryggan sen någon dag tillbaka. Förvisso inom inhängat område, men utan tak. Lokala ungdommar nappade på de inbjudande presenterna och klättrade över staketet och fick med sig lite juklappar i helgen. ?

PostN.jpg


Själv så la jag in 2 beställningar från Amazon i fredags. Båda sakerna fanns i lager och jag la en beställning som slutfördes. Kom sedan på att jag behövde en till av samma vara.
Ny beställning 5 min senare.
Nu har jag Amazon Prime så frakten är ingen grej.
Det roliga nu är att beställning nr.1 gick med Posten och Nr.2 med DHL.
Osäker hur Amazons algoritm räknar ut det där.
Nåväl.
Paket Nr.2 DHL dök upp igår. Leverans till dörren.
Paket Nr.1 Postnord, fick jag val igår hur jag vill ha det levererat. TIll grannkommunnen några mil härifrån istället för det vanliga stället någon km från mig eller hem.
Jag valde hem, eftersom Amazon prime är ju hemleverans och inte till random grannkommun.
Skrev även att det finns folk hemma 24/7 och att det även går att lämna paketet vid dörren utan mottagare.
Vad är oddsen för att jag får ett paket till dörren imorgon?
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Ett sånt överskott på paket är ju bara att auktionera ut.
Så gör ju PostNörd. :tummenupp
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Jag köpte en moppedel på tradera av en mycket högt ratead säljare(1,5k reviews, 5 stjärnor) som skickades som ospårbart paket för en vecka sedan, 7/12. Inte fått något än. Är det borttappat eller bara försenat i julruschen? Vad tror ni är mest sannolikt?
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Jag köpte en moppedel på tradera av en mycket högt ratead säljare(1,5k reviews, 5 stjärnor) som skickades som ospårbart paket för en vecka sedan, 7/12. Inte fått något än. Är det borttappat eller bara försenat i julruschen? Vad tror ni är mest sannolikt?
Någon lokal förmåga har fått en trevlig julklapp från en varuvagn som står lättillgänglig hos lokala kiosen?
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Någon lokal förmåga har fått en trevlig julklapp från en varuvagn som står lättillgänglig hos lokala kiosen?
Kanske, men borde jag inte fått någon avisering i det fallet? Jag har fattat det som att aviseringarna går ut innan paketet kommer till utlämningsstället.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Kanske, men borde jag inte fått någon avisering i det fallet? Jag har fattat det som att aviseringarna går ut innan paketet kommer till utlämningsstället.
Finns ju inget att avisera. Den är ju inte kvar där längre ?

Det där med aviseringar fungerar ju lite si som så. Ibland får man och ibland inte.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag köpte en moppedel på tradera av en mycket högt ratead säljare(1,5k reviews, 5 stjärnor) som skickades som ospårbart paket för en vecka sedan, 7/12. Inte fått något än. Är det borttappat eller bara försenat i julruschen? Vad tror ni är mest sannolikt?

Julruschen kan nog spöka till det, jag skickade 6 paket igår, två har levererats idag, ett står att posten inte tagit emot det, och tre är på väg.

Jag tror det kommer fram senare.

Jag läste nåt om långa leveranstider nu under Jul men det verkar ju vara lite stokastiskt.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Ni kan vara lugna - jag har nyss gjort en anmälan till PTS gällande Postnords bravader. Så snart är dom rykta :hihi .
Det enda som kommer att hända är att alla dina försändelser kommer att skickas via Bermudatriangeln.... Lycka till säger trumpetverket. :kulspruta
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Tro det eller ej, men jag fick paketet idag.
Fast det kördes ut med ordinarie brevbärare och inte paketbrevbäraren.
Kan nog vara därför Postnord tog 2 dagar extra på att leverera paketet jämfört med DHL.
VI har ju sådan där varannandags utdelning här.

De är så stolta över det att de mailar med en massa utropstecken också :hihi
post1.jpg
 
Last edited:

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Ort
Här eller där
Hoj
aprilia
Nu kan ni boka paketbox och hämta er leverans på valfri tid när ni kan oavsett klockslag, spännande att se hur detta kommer att skötas.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Min närmaste Post nord-box ligger i ett område man inte gärna besöker efter skymning.
Dessutom gömt bakom ett stort cykelförråd, så att man slipper skämmas när man blir rånad antar jag.
Dessutom kan ju de kriminella länsa lådorna ostörda.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Idag fick jag försändelsen. 10 dagar tog det för ett inrikespaket som ryms i en mindre vadderad påse
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
"hade noga valt ut barnens julklappar på nätet. Hon klickade hem ett tjugotal paket – men julklapparna stals efter att de hängts på Anna-Karinas brevlåda.
Detta trots att paketet enligt beställningen skulle levereras fram till dörren."

"Alexis Larsson, säkerhetschef på Postnord
...........
– Skillnaden från första november är att tidigare tog vi alltid med försändelsen till ett postombud, om den inte gick att dela ut. Men vi märker att efterfrågan på att få det man har beställt hem ökar. Många vill ha den lagd på postlådan, så att de slipper åka två mil till sitt postombud, säger han.
Han menar vidare att det är upp till beställaren att fylla i rätt leveranstjänst och att det finns flera olika alternativ välja på.
– Det är alltid upp till avsändaren att välja vilken tjänst man köper."




Fast köper man en tjänst där paketet skall levereras till dörren så kanske Postnord kan ta och leverera det till dörren....?

 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Anmäl till PTS.

Driv linjen att förfarandet att utan mottagarens godkännande lämna försändelser där det är möjligt för vem som helst att stjäla försändelen inte är förenligt med Postlag (2010:1045) 6 § - "Postverksamhet ska bedrivas så att den tillgodoser rimliga krav på tillförlitlighet och så att skyddet för avsändarnas och mottagarnas personliga integritet upprätthålls." Krydda gärna med att väsentligt risk för röjande av personuppgift även föreligger.

Ska bli kul att se vad deras respons blir ;).

Stör mig så in i helvete att Postnord själva avsäger sig allt ansvar, och gång på gång kommer undan med det...

Maila till pts@pts.se
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Anmäl till PTS.

Driv linjen att förfarandet att utan mottagarens godkännande lämna försändelser där det är möjligt för vem som helst att stjäla försändelen inte är förenligt med Postlag (2010:1045) 6 § - "Postverksamhet ska bedrivas så att den tillgodoser rimliga krav på tillförlitlighet och så att skyddet för avsändarnas och mottagarnas personliga integritet upprätthålls." Krydda gärna med att väsentligt risk för röjande av personuppgift även föreligger.

Ska bli kul att se vad deras respons blir ;).

Stör mig så in i helvete att Postnord själva avsäger sig allt ansvar, och gång på gång kommer undan med det...

Maila till pts@pts.se

Man kanske kan anmäla Postnord för häleri? Eller grov medhjälp till stöld? Med tanke på antalet paket som nog stjäls nu så borde det ju vara grovt brott.

Kollade nu och 1 kilos paket som jag ofta skickar kostar 54kr med leverans hem och väljer jag leverans hos ombud stiger priset till 104kr. För mig betingar inte varorna sån värde att den "försäkringen" är värt 50kr extra.
Det sjuka är att skickar jag samma 1 kilo som privatperson så blir priset 66 kr för 1kg och då går det automatiskt till ombudet.
Desvärre blir det mer besvär med bokföring när inte alla månadens frakter kommer på en och samma faktura.

Förut var det dyrare att skicka paket hem, men det var iofs före Postnord tog sig friheten att hänga paketen på dörrhandtaget.
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Man kanske kan anmäla Postnord för häleri? Eller grov medhjälp till stöld? Med tanke på antalet paket som nog stjäls nu så borde det ju vara grovt brott.

Kollade nu och 1 kilos paket som jag ofta skickar kostar 54kr med leverans hem och väljer jag leverans hos ombud stiger priset till 104kr. För mig betingar inte varorna sån värde att den "försäkringen" är värt 50kr extra.
Det sjuka är att skickar jag samma 1 kilo som privatperson så blir priset 66 kr för 1kg och då går det automatiskt till ombudet.
Desvärre blir det mer besvär med bokföring när inte alla månadens frakter kommer på en och samma faktura.

Förut var det dyrare att skicka paket hem, men det var iofs före Postnord tog sig friheten att hänga paketen på dörrhandtaget.
Jag tror att fokus på lagrummet, och formuleringen "...skyddet för avsändarnas och mottagarnas personliga integritet upprätthålls." är den juridiska nyckeln ur ett mottagarperspektiv, gällande Postnords ansvar.

Ur Postnords perspektiv är det inte deras eller mottagarens problem om försändelsen inte kommer fram, då det är avsändaren som valt "tjänsten", och därmed från Postnords perspektiv är ansvarig. Har jag fått veta efter 2 veckors brevväxling med Postnord.
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top