Postnords budbärare ljuger och suger!

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Japanska 80-talare
Förr så kom brevbäraren me post förmiddag å eftermiddag å även lördags utdelning..
Men nu för tiden så mailas allt så de är inte konstigt att posten inte är de samma..
Det var när Posten var statlig. Nu är det privat och ska gå med vinst, då har man inte längre tid att dela ut post.
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Japanska 80-talare
Vilka har de som levererar posten avtal med. Vilka är parterna?

Vilka är det förresten som äger postnord?
Okej, det är inte privat. Men det är ett aktiebolag, och ska drivas enligt företagsmässiga principer med krav på vinst och aktieutdelning. Då går detta före själva verksamheten, enligt aktiebolagslagen är vinsten överordnad själva verksamheten.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Okej, det är inte privat. Men det är ett aktiebolag, och ska drivas enligt företagsmässiga principer med krav på vinst och aktieutdelning. Då går detta före själva verksamheten, enligt aktiebolagslagen är vinsten överordnad själva verksamheten.
Tvärtom. Det är ju verksamheten som ger vinst/förlust.

Är du kass som äppelförsäljare och säljer ruttna äpplen för att de är billigare i inköp så blir du inte långlivad. För att få så mycket vinst som möjligt så ska din verksamhet ge så mycket värde som möjligt till kunderna. Du måste helt enkelt sälja äpplen som kunderna vill köpa.
Bedriver du verksamheten bra så att kunder helt frivilligt väljer dig framför konkurrenterna så är chansen större att det är plus på sista raden.
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Japanska 80-talare
Tvärtom. Det är ju verksamheten som ger vinst/förlust.
Har man monopol på en marknad kan man sätta de priser man vill, det finns ingen konkurrens.
Är du kass som äppelförsäljare och säljer ruttna äpplen för att de är billigare i inköp så blir du inte långlivad. För att få så mycket vinst som möjligt så ska din verksamhet ge så mycket värde som möjligt till kunderna. Du måste helt enkelt sälja äpplen som kunderna vill köpa.
Bedriver du verksamheten bra så att kunder helt frivilligt väljer dig framför konkurrenterna så är chansen större att det är plus på sista raden.
För att göra detta måste du sälja de bästa äpplena och med minsta möjlig vinstmarginal. Du tvingas alltså konkurrera ut dig själv för att vinna över alla kunder. Den företagare som bedriver verksamheten med minsta möjliga vinstmarginal blir kvar när han konkurrerat ut alla andra. Kapitalismen är alltså självdestruktiv och kan inte fungera. En verksamhet som går ut på att skapa maximal vinst åt ägaren kommer alltså bedrivas på ett sätt som ger minsta möjliga vinst åt ägaren. Ett aktiebolag drivs med avsikten att skapa maximal vinst åt ägarna. I sanning en paradox.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Har man monopol på en marknad kan man sätta de priser man vill, det finns ingen konkurrens.
Yes. Det kan bli problematiskt på en ofri/reglerad marknad när de som reglerar gör så att det blir ett monopol.
Hur uppstår monopol på en fri marknad?

För att göra detta måste du sälja de bästa äpplena och med minsta möjlig vinstmarginal.
För att göra vadå?
Jag behöver sälja tillräckligt bra äpplen så att folk frivilligt köper.

Du tvingas alltså konkurrera ut dig själv för att vinna över alla kunder.
Va? Konkurrera med mig själv. Jag är inte schizofren (än).
Jag vinner kunder genom att erbjuda dem vad de vill ha på ett för dem bättre sätt än mina konkurrenter. Jag gör min grej och kommer det kunder så gör jag uppenbarligen något bra. Kul.
Du vet att det bara är vinnare vid en frivillig transaktion va? Både säljare och köpare upplever att de får det bättre efter den frivilliga transaktionen. Annars skulle den inte bli av.

Den företagare som bedriver verksamheten med minsta möjliga vinstmarginal blir kvar när han konkurrerat ut alla andra.
Va? Har jag bäst tjänst så kan jag ha större vinstmarginal än "minsta möjliga". Priset är ju bara ena halvan. Det beror bara på hur kunderna helt frivilligt värderar det jag säljer i förhållande till det antal kr de behöver ge upp för att få ta del av det jag säljer.

Kapitalismen är alltså självdestruktiv och kan inte fungera. En verksamhet som går ut på att skapa maximal vinst åt ägaren kommer alltså bedrivas på ett sätt som ger minsta möjliga vinst åt ägaren. Ett aktiebolag drivs med avsikten att skapa maximal vinst åt ägarna. I sanning en paradox.
Va?
Min granne är elektriker med en enmansfirma. Verkar gå bra. Han är inte självdestruktiv vad jag kan bedöma.


media%2FGF063LUWMAAnSUd.jpg%3Fname%3Dsmall%26format%3Dwebp
 
Last edited:

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
På tal om transportbranschen.

Skickade en returförsändelse (2 kolli) i September (nåja, ingen hämtade det innan November). Företaget i fråga använder sig av Schenker.

I början av Februari kommer ett kolli tillbaka till mig... (Tilltufsat)
Idag kom nästa kolli tillbaka. :mad:

Så de har med andra ord satt över ett halvår på att inte göra något annat än att sprida ut kolliena riktigt ordentligt, och mosa en låda.
 
Nyheter
Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top