SJP
Lattepappa
- Gick med
- 15 Apr 2007
- Hoj
- Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Ungefär så.Jävla DHL...
Beställt en vakuumpump på Aliexpress som skickades från Tjeckien med DHL. Kunde följa paketet genom att mata in paketnummer på deras hemsida, så långt allt gott.
Så en dag ser jag att paketet är i Umeå. Toppen! Nästa dag är status "utkörning påbörjad", men mot kvällen blir status tillbaka till terminalen.
Vadfan?! Ingen har ringt på dörren och det är ingen avi i postlådan, inga SMS, ingen epost.
Nästa dag är status "på utlämningsstället". Nåväl, det ska väl inte vara några problem att hämta ut det.
Eller jo, problemet är att DHL inte skriver på vilket utlämningsställe paketet finns, inte heller instruktioner för hur det ska hämtas.
Jag går då in på deras svenska hemsida igen och fyller i deras svenska kundtjänstformulär där jag efterfrågar ovanstående info. Efter några dagar får jag ett svar på engelska att de bara kan svara på engelska. Någon har alltså tagit sej tid att öppna meddelandet och formulerat ett svar, men har inte orkat klistra in texten i Google translate.
Så jag går då åter in på deras svenska hemsida igen och fyller i deras svenska kundtjänstformulär, fast jag skriver en tydligt formulerad fråga på engelska för jag vill veta var paketet finns och hur/när jag kan hämta ut det.
Några dagar senare får jag ett svar:
"The latest status of your shipment is: “Handed over to the Sweden" for finale delivery.
If you still have not received the shipment yet, kindly contact local post to
enquire the latest status of your shipment."
Det där hjälpte ju inget. Jävla mongo som inte ens orkar läsa frågan.
Funderade som bäst på hur jag skulle jaga rätt på paketet. Ringa runt till varenda DHL pickup point i hela Umeå?
Behövde inte fundera länge, för imorse fick jag ett SMS (det första) från DHL att paketet gått i retur till Tjeckien.
Jag ville såklart stoppa returen, men att få tag på DHL var inte lätt. Inget telefonnummer på hemsidan. Copilot hittade ändå ett nummer jag kunde ringa, och efter ett låååångt samtal med en AI blev jag till sist kopplad till en människa (efter 30 min i telefonkö).
Människan i andra änden av luren var inte mycket till hjälp. Nej, jag kunde inte avbryta att paketet gick i retur. Nej, jag kunde inte göra något formellt klagomål. Ville jag något var jag tvungen att kontakta säljaren...
Detta kommer säkert sluta med att jag tvingas betala dubbel frakt.
Fan ta DHL.
Jag brukar alltid anlita små åkare i jobbet, dyrare än global-bolagen, men skiten fungerar.
Tyvärr så kan man ju sällan välja och vraka när man beställer något privat.
Om man som jag har oturen att bo och verka på Åland så fungerar spårningstjänster ofta inte alls.
Åtminstone Schenker, DHL, Postnord, Freja och DSV verkar inte erbjuda någon spårningstjänst alls på paket hit.
Vissa blir bara mörka efter Stockholm / Åbo, men Schenker som faktiskt fungerade förr lämnar idag "ogiltigt försändelsenummer" från början till slut.
Nä, en riktig person som man kan ringa och fråga, det är enda tjänsten som är värd att betala för över huvud taget. Om bolaget har investerat i en växel är det för stort, och skall under inga omständigheter anlitas. Ens i misstag.