Polo GTI?

Nursey

Utan lem
Gick med
26 Jun 2008
Hoj
Svart Bandithona
Erfarenheter? Bra bil? Dyr försäkring? Skall pendla till Örebro några ggr i månaden.
Åsikter vore kanon :)

Har haft en Polo förr och älskade den..men det var inte GTI. Är det stor skillnad i pris och soppakonsumption etc?

:vetintesåmycketallsombilar

:)

GTI:n är inte helt billig i försäkring. Annars är det väl inget fel på den, sådär.

GTI bilar har ju en tendens att ägas av rallyfjun med GIK keps och körs således därefter.

Har haft en Polo GTI-2001,köpte den ny och då är det ju naturligtvis inga fel på den,men jag tyckte den var kanon.
Har en 1.6 liters maskin på 125 hk,xenonljus å lite bättre stolar än en vanlig.
Minns inte förbrukningen,men gissar på 0,7-0,8 landsväg å kanske litern i stan.

Titta på opel astra också, de är riktigt prisvärda och drar lite soppa. Prestanda får du väl tillräckligt på hojen iaf?

Titta på opel astra också, de är riktigt prisvärda och drar lite soppa. Prestanda får du väl tillräckligt på hojen iaf?

Du har missat vad jag har för hoj va ;)

Har suttit o stirrat på Blocket nu i ca 2 timmar och de enda bilar som höjer pulsen på mig kostar över min budget (ca 60 000) eller är GTI, rejsiga eller pimpstylade och jag har inte råd *stampa*. Jag vill ha en snygg, snål, snabb(ish) bil som man inte skäms över.

Väljer jag Volvo så gaggar folk om att "det är så dyrt med skatten och bla bla". "Saab är ju så dyr att serva", "ingen fååård på våran gård" och jag köper aldrig mer franskt och vill inte ha nån jälla praktisk Skoda...

Skall kolla Opel Astra..gillar dom.

Har kollat några VW Bora (jag kan stå ut med den ;)) och några Passater.

Nja..55 000 vill han ha för en 98-års modell. Soltak, nya v.däck och sommardäck, stereo, och allt sånt där annat :P

Last edited by a moderator:
Nursey ska inte ha någon GTI, Nursey ska ha en Polo-kombi med minsta motorn, då kanske Nursey får behålla körkortet...

Köp den med störst solskydd! : fartkamera

Kolla på en sån där pimpad Honda Civic då? De pinnar väl på rätt bra?

En Mazda Miata kanske? :hihi

Edit: Jag har lite erfarenhet av en Polo GTI Open Air (stooor taklucka med tygtak) Color Concept (tvåfärgers läderklädsel som matchar bilens lack) från slutet av 90-talet någon gång. Och det är väl inte den bil jag skulle välja för att pendla med. Den hade en 100hk motor som varvade en hel del men bilen gick inte särskilt snabbt. Dessutom var inte taket riktigt tätt så bilen blev ganska immig när det regnade och skinnklädseln var svår att hålla fräsch.

Polo GTI försöker snylta på det goda ryktet från Golf GTI. Du kan lika gärna kolla på Lupo GTI i så fall, tyvärr så är de inte särskilt vanliga i Sverige.

Last edited:

Ja. Å sen behöver man inte bekymmra sig för parkering då de ändå rostar bort under natten.

Du har missat vad jag har för hoj va ;)

Har suttit o stirrat på Blocket nu i ca 2 timmar och de enda bilar som höjer pulsen på mig kostar över min budget (ca 60 000) eller är GTI, rejsiga eller pimpstylade och jag har inte råd *stampa*. Jag vill ha en snygg, snål, snabb(ish) bil som man inte skäms över.

Först och främst tycker jag att du ska ha en japanare. Vill du ha en lite rolig och (relativt) snygg bil som håller så sikta på en Masta Mx5 (Miata).

Last edited:
Först och främst tycker jag att du ska ha en japanare. Vill du ha en lite rolig och (relativt) snygg bil som håller så sikta på en Masta Mx5 (Miata).
Styvfarsan har en MX-5 och det är ingen bil jag skulle vilja pendla i. En tidig E39 540 skulle jag kunns tänka mig däremot. Det borde finnas för 60K.
Inte för att den är snål men resten av kraven fyller den upp.
Annars finns ju Honda Prelude som jag inte vet något om men den är grymt snygg.

Styvfarsan har en MX-5 och det är ingen bil jag skulle vilja pendla i. En tidig E39 540 skulle jag kunns tänka mig däremot. Det borde finnas för 60K.
Inte för att den är snål men resten av kraven fyller den upp.
Annars finns ju Honda Prelude som jag inte vet något om men den är grymt snygg.

Den faller på att vara snål, försäkringen, billig att serva och att hon ville inte skämmas för sin bil.

Det enda den har som hon efterfrågar är väl att den är relativt snabb och skön att åka i.

Miatan är ingen pendlarbil, det är sant, då den är lite i sportigaste laget. Men den är just sportig, snygg, hållbar, snål och billig att underhålla.

Kollar du på Polo 97-00(?) så är kanske 1.6 bättre val, drar mindre soppa billigare i försäkring och bara 25hk mindre. Inte lika surrig på motorväg heller då GTI har 1,4L motor.

Kollar du på en GTI 00-> så kolla så växellådan är OK, de ska tydligen vara lite känsliga. Dock har jag hört att det klagas på GTI känslan i den modellen, roligare val med Lupo GTI isf. Annars funkar ju Golf GTI också.

Som tidigare nämnts, köp en BMW E39, dock kanske inte en 540 om du vill hålla ner kostnader såsom försäkring och bensin, etc. Satsa på en 525 eller 528 istället.

Har själv en E39 528i '97, oslagbar kombination av prestanda, körgläde och komfort för de pengarna. Ska förvisso sälja min, men inte förrän nästa år som det ser ut.

Vill du inte köpa en Riktig Bil [tm] kan du ju även kika på en Seat A3 eller Skoda A4... :rolleyes: :D

Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026