Som bor i Holland och var på plats under Assenracen.
Tackar för infon
Jag tänkte mer på de hojar som faktiskt produceras. Utvecklingskostnaderna för att få en tvåtaktsräser bränslesnålare och effektivare gynnar ju inte dessa.
Är inte riktigt säker på vilken fråga du avser?
Det jag menar är följande.
Det talas ofta om relevansen för fabrikernas gatcyklar som ett incitament för att tävla med fyrtaktare i GP. Detta förslag som diskuteras kan ifrågasättas när det gäller denna relevans på flera sätt.
1. Cylindervolymen. Har encylindriga 250 kubiksracemotorer mer relevans för tillverkarnas gatcyklar än 125 cc dito? Mycket liten skillnad skulle jag tro eftersom marknaden för små race 250 är lika stor, om inte mindre, än dito 125 gatcyklar.
Om man nu tror att en dylik klass skulle vara intressant för utvecklingen av dylika motorer så är ju kostnadsregeln direkt kontraproduktiv eftersom det inte ger tillverkarna incitament för att utveckla motorerna eftersom det kostar massor med pengar och måste man sälja dem för ett fast pris minskar argumenten för dem att delta och utveckla så små motorer vilket i sin tur leder till att incitamenten för att ha dem som testbänk för framtida lösningar försvinner. Går det fram vad jag menar?
Kostnaderna blir troligtvis betydligt enklare att försvara för racingavdelningen i respektive bolag. Jag har svårt att tro att de som sitter med från tillverkarna och bestämmer vilken typ av hojar man vill rejsa med försöker gräva sina egen grav.
Som sagt ovan. Du kan inte både ha en klass med utveckling och låga kostnader.
En av anledningarna som framförs i artikeln är ju att 125 är för dyrt och att det blir billigare med en 250 fyrtakts klass. Om det stämmer så gäller det väl också i viss mån för oss i Sverige även om vår 250-klass lär bli mer standardbetonad. Jag tror helt enkelt att det är rätt väg att gå då många varken kan eller vill hålla på med tvåtakt. Men det är som sagt bara vad jag tror.
På nationell nivå har jag mycket svårt att se att en 250 cc fyrtaktsklass skulle bli billigare än 125R. 125R är inte en dyr klass på nationell nivå. I GP VM är det dyrt men det kommer det vara i en kommande 250 klass också om alla de stora ska vara med. De kommer spendera varje krona de kan komma över.
Det är knappast svårare att hålla igång en 125R än en racetrimmad 250 fyrtakt, oavsett vad du tror eller tycker.
Om tekniken fungerar i en racemotor får vi reda på den dag någon ger sig på att bygga en 2t DI högprestandamotor(om det nu är möjligt).
Självklart är det så. Dock kan knappast någon på det här forumet avskriva det helt ännu.
Det var inte Perra som först hänvisade till utombordare för att föra fram förträffligheten att race:a i tvåtakt. Men efter att ha läst på lite i tråden nu så kan jag bara konstatera att utombordare, oavsett teknologi inte öht är relevant alls för mc-racers.
Ytterliggare en skillnad som inte redan nämnts: En propeller har ju nästan noll grepp i vattnet i jämnförelse.
Det var mer ett exempel på att mytbildningen kring tvåtakt inte är riktigt sann. Förviso finns det ingen tillverkare som har en DI 2-takt racehoj ännu men det finns en intressant trend gällande tvåtakt, på utombordssidan, i snöskotrar och i crosshojar. Det är relevant i frågan.
Men med spiken på huvudet - så vad gäller just mc-racing så är det väl bevisat iom åren kring RCV211/NSR500 att tvåtakts-räserna drar betydligt mer bränsle? Tanken var väl mer än 50% större för Barros än för Rossi vill jag minnas. Har inte sett några mätvärden men slår vad om att 2-taktaren var skitigare också.
32 liter hade 500 cc på slutet och 990 cc hade 26 eller 28 liters tank om jag inte är helt borta. Men visst är bränsletörsten ett problem för tvåtaktsmotorn men även en del av utmaningen.
Egentligen kan det kvitta vilken motortyp, bränslemängd kunde vara en tillräckligt bra begränsande faktor. Dock så tittar man i Bike-katalogen så är 4-takt den dominerande teknologin för gathojar och det är säkert därför som t.ex. Honda gärna ser att det är kring den teknologin som reglementet skrivs.
Det är ju det som är så tråkigt - att reglemntet skrivs utifrån enstaka tillverkares ekonomiska hänseende. Jag är för ett fritt reglemente för det ger den som är smart/klurig what ever en möjlighet att vinna med andra metoder. Desto färre regler desto bättre när det gäller GP.