POLL: 125 GP ersätts av 250 fyrtakt 2012

Är det rätt att ersätta 125 2-takt med 250 4-takt?


  • Antal röstningar
    0

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Enligt rykten som framkom på Assen har Grand Prix Commision i princip kommit överens om att ersätta dagens 125-klass med en 250 cc fyrtaktsklass 2012 (eller 2013 enligt vissa). Framgångarna med Moto2 ska vara en av de största anledningarna till att man vill ha en Moto3-klass.

Mer info: http://www.motomatters.com/news/2010/06/26/125s_to_be_replaced_by_four_strokes_from.html

Om FIM får som de vill så ska motorerna inte komma från enbart en tillverkare utan alla som vill bygga motorer får "vara med" under förutsättning att de tillhandahåller minst 10-15 motorer och att de inte kostar mer än €10.000 st. Man vill även öppna upp Moto2-klassen för andra tillverkare än Honda så fort det nuvarande 3-års kontraktet gått ut.

Vad tror ni, kan klassen bli lika bra som Moto2?
 
Om jag ändå får önska: Strunta i Moto3 och 125.
Gör Moto2-hojarna billigare och lättare samt fixa till reglementet för MotoGP. Två VM-klasser borde räcka, det saknas ju bara konkurrenskraft för att få till fler förare i MotoGP.
Så kunde nationella serier och även ett riktigt EM igen som plantskola och wildcardsuttagningar..
 
Om jag ändå får önska: Strunta i Moto3 och 125.
Gör Moto2-hojarna billigare och lättare samt fixa till reglementet för MotoGP. Två VM-klasser borde räcka, det saknas ju bara konkurrenskraft för att få till fler förare i MotoGP.
Så kunde nationella serier och även ett riktigt EM igen som plantskola och wildcardsuttagningar..

Sånt som man inte har råd med längre. FIM/Dorna har ju strypt alla pengar till EM eftersom motoGP kostar så mycket..
Är knappast så att det saknas förare till motoGP, men få som har råd att köra teamen.
Tycker nog det är vettigt med två klasser före största klassen fortfarande.
 
Möjligheten att ta fram en motor i en liten serie för under 10 000 euro innebär väl att allt för extrema och spännande lösningar blir omöjliga?


Vad får man för 100 tusen? En trimmad 250 ninja motor? Gäsp och nej tack för min del i så fall.
 
Hörde från Nordgren som nu är nere hos ett GP-team i Tyskland och pratat med mekaniker för 125 + Moto2 som varit med på DORNA´s möten att inget är bestämt utan det som finns är olika förslag man gått igenom på dom 2 senaste GP:na är om en eventuell ersättare. Dvs det finns fler förslag än det som Sandstream skriver här. 125GP har dessutom kontrakt ett par år till med DORNA.

Att David som skriver motomatters som är Holländare och har bra kontakter i GP och förmodligen var närvarande på senaste GP´t på Assen använder sig av en artikel från Italienska gpone som verkar vara en kopia på förra veckans artikel från MCN känns som om David inte utnytjat sin kapacitet som nyhetsförmedlare. Känns som han levererar nyheter för dom som mest bryr sig om silly season och eventuella regeländringar mer än om själva racingen..
 
App, app, app. Jag frågade först. :mattias
Svara nu istället för du har väl bra argument för ett byte?
Frågan är ju märkligt formulerad.

Är det ”rätt” att byta ut 125 tvåtakt mot 250 fyrtakt. Vadå ”rätt”? Rätt för vem? Rätt med avseende på vilken ambition?

250 fyrtakt... Tja, varför inte. Men varför? :va
 
Om jag ändå får önska: Strunta i Moto3 och 125.
Gör Moto2-hojarna billigare och lättare samt fixa till reglementet för MotoGP. Två VM-klasser borde räcka, det saknas ju bara konkurrenskraft för att få till fler förare i MotoGP.
Så kunde nationella serier och även ett riktigt EM igen som plantskola och wildcardsuttagningar..

Det är också ett av alternativen. Finns ett ganska dåligt intresse för en Moto3 klass från teamen i GP. Ganska mycket problem som är i Moto2 avskräcker teamen att göra samma sak igen.

Sånt som man inte har råd med längre. FIM/Dorna har ju strypt alla pengar till EM eftersom motoGP kostar så mycket..
Är knappast så att det saknas förare till motoGP, men få som har råd att köra teamen.
Tycker nog det är vettigt med två klasser före största klassen fortfarande.

Tror DORNA släppte EM helt till UEM 2008.

Innan hade DORNA tv-rättigheterna tex, vilket utnyttjades till att inte sända något (för det var en konkurent till tittare/sponsorer för GP).
 
Last edited:
App, app, app. Jag frågade först. :mattias
Svara nu istället för du har väl bra argument för ett byte?

Det viktigaste är att dagens 2 takts motorer inte klarar moderna miljökrav m.m. Nästan alla tillverkare har lagt ner utvecklingen på 2takts motorer o helt satsat på 4 taktsutvecklingen när gäller vanliga förbränningsmotorer.
I framtiden är det en nödvändighet att klara stränga miljö o bullerkrav för att få köra race i stora delar av världen
 
Det var bra argument som efterfrågades.

Elhojarna kommer vara med och köra nu på GP:t på Laguna Seca. Blir första gången i GP. Men nog inte sista då det nog blir sånna snart i all mc-racing..
 
.......

...smått offtopic jag vet - f´låt men......visst har det väl kanske varit underhållande race i moto2 men - vad gör den klassen egentligen som inte kunde gjorts ( ännu billigare ) med 45 st CBR 600 rakt från tillverkningsbandet ?

För mig håller det här på att bli lika ointressant som F1 ( bilar ) har blivit på senare år efter alla onödiga och vansinigt galna regelförändringar....
 
Det viktigaste är att dagens 2 takts motorer inte klarar moderna miljökrav m.m. Nästan alla tillverkare har lagt ner utvecklingen på 2takts motorer o helt satsat på 4 taktsutvecklingen när gäller vanliga förbränningsmotorer.
I framtiden är det en nödvändighet att klara stränga miljö o bullerkrav för att få köra race i stora delar av världen

Är det inte i någon delstat i Usa där det i princip bara går att ha tvåtaktsmotorer i vattenskotrar etc då ingen tillverkare lyckats uppfylla miljökraven med 4taktare?

2taktsmotorn har inga större problem med väldigt snäva emissionskrav och ljud etc om man bygger på rätt sätt. Däremot är nog inte en sjuttiotals rd350 det bästa.

I framtiden blir det nog elmotorer.
 
Det viktigaste är att dagens 2 takts motorer inte klarar moderna miljökrav m.m. Nästan alla tillverkare har lagt ner utvecklingen på 2takts motorer o helt satsat på 4 taktsutvecklingen när gäller vanliga förbränningsmotorer.
I framtiden är det en nödvändighet att klara stränga miljö o bullerkrav för att få köra race i stora delar av världen
Fast det stämmer ju inte, se på Evinrude som helt gått tillbaka till tvåtakts utombordare eftersom de får mer effekt, lägre vikt och mindre mängd utsläpp än med fyrtaktare.
Dessutom är det knappast av miljöhänsyn man kör GP-racing, där åtminstone inte bullerhänseende togs när man bytte till fyrtakt...
 
Fast det stämmer ju inte, se på Evinrude som helt gått tillbaka till tvåtakts utombordare eftersom de får mer effekt, lägre vikt och mindre mängd utsläpp än med fyrtaktare.
Dessutom är det knappast av miljöhänsyn man kör GP-racing, där åtminstone inte bullerhänseende togs när man bytte till fyrtakt...

Dom tvåtaktarna som återfinns i dom stora evinrudemotorerna är s.k direktinsprutade motorer där bränslet sprutas in i cylindern vilket gör att motorn skiljer sig rätt mycket från dom klassiska 2 taktarna. Dom japanska tillverkarna satsar enbart på stora fyrtaktsmoterer (upp till 300 hk V8).

MC-tillverkarna visar inget större intresse för 2 taktare i vanliga hojar. Så varför skullle dom utveckla 2 takts motorer enbart för några race hojar, när dom ej har någon "användning" för teknologin i övriga motorutveckling??
 
Last edited:
Jag tycker man ska behålla klassen med tajtast rejsing och stort startfält. Visst, om man varit på väg neråt i klassen så hade det varit en annan femma, men nu funkar det ju bra och det är grymt rejsing. Ser ingen anledning till att byta ännu. Inom en framtid är det väl dock oifrånkomligt.
 
Det var bra argument som efterfrågades.

Äsch, det finns inga bra argument, resursbesparing och racing är varandras motsatser. Alla förändingar som innebär resusrsbesparingar innebär automatiskt en försämring av racingen. Racing är att elda så mycket det går, det är det som är själva meningen med racing, att klura ut hur man kan förbruka så mycket resurser som möjligt på kortast möjliga tid. Burn baby burn! Jag tycker att man istället bör döpa om MotoGP till SustainabilityChallenge eller något liknanade. Det passar bättre ihop med ambitionerna om resursbesparingar.

Jag hittade ingen miljöpartistsmiley så det fick en ekotomte, den borde dock varit grön. :tomten
 
Verkar som sagt inte finnas ett genuint intresse från motorcykel industrin att skapa E-tec tekniken. Rotax kör den fast på snö! Om det skulle finnas en marknad för ovansående skulle allt bl.a världens största mc tillverkare satsat en slant på ett sådant projet.
 
Nyheter
Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Back
Top