Polisen!!!

spinnanders

Ny medlem
Gick med
24 Sep 2004
Hoj
01
Kan polisen ta dig med sin laser på kvällen eller när det är mörkt ute? Eller spelar det ingen roll om det mörkt eller ljust ute om han skjuter med sin laser?? Är det lika dant med stationära fartkameror?? :confused:

spinnanders skrev:
Kan polisen ta dig med sin laser på kvällen eller när det är mörkt ute? Eller spelar det ingen roll om det mörkt eller ljust ute om han skjuter med sin laser?? Är det lika dant med stationära fartkameror?? :confused:

Polisen kan fetskjuta dig på kvällen, lasern skiter fullständigt i om det är mörkt ute. Fartkameror likaså.

/Pajje

Psychobiker skrev:
Polisen kan fetskjuta dig på kvällen, lasern skiter fullständigt i om det är mörkt ute. Fartkameror likaså.

/Pajje

Ja, men de FÅR väl inte göra det?

Har jag då aldrig hört talas om, fast jag har faktiskt inte sett dom stå och skjuta laser på folk på natten...
Vad som är helt säkert är iallafall att det inte går att skjuta sönder däcken på bilen med lasern som jag har hört folk säga :rofl :hihi :fatta! :D

Något jag undrar över är hur fartkameror kan ta bilder i motljuset från bilens strålkastare när det är mörkt ute. (Det borde bara bli skit, precis som farmors semesterbilder)

relaxer skrev:
Något jag undrar över är hur fartkameror kan ta bilder i motljuset från bilens strålkastare när det är mörkt ute. (Det borde bara bli skit, precis som farmors semesterbilder)
Dom sitter så pass högt att det inte spelar någon roll.

Jag har sett trafikpolisen i östergötland stå och skjuta med laserpickan i mörkret på e4:an, som tur var åkte jag renault twingo så jag klarade mig :D Däremot har jag för mig att jag läst nånstans att dom inte får använda den vid för kraftig nederbörd, vart gränsen går vet jag inte.

Psychobiker skrev:

/Pajje

Där har du fel!!! Lasern används inte när det är mörkt.

Däremot fungerar och används den gamla hederliga radarn när det är mörkt.

AluminiumHead skrev:

Laser används massor när det är mörkt jo.

När de är mörkt används dom väl, men därimot vid regn eller snö måste dom lägga ifrån sig laserpuffran.

spinnanders skrev:

Jag har sett de stå o pricka bilar i fullt höstmörker, så de gör de.

AluminiumHead skrev:

Det gör den visst. I alla fall i Jönköpings län...

Har mycket svårt att tänka mig att lasern påverkas av att det är mörkt, då den använder en frekvens utanför synligt ljus, och är helt blind för vanligt ljus.
Däremot får man problem vid nederbörd att strålen bryts upp (vid regn) eller dämpas (vid snö).
Har erfarenhet av lasrar i jobbet, så jag vet vad jag pratar om.

jag körde i mörker med snöande väder, så slaskigt snöande att jag knappt ens såg ut från rutan. helt plötsligt ser jag en starwars pinne fladdra o undra vad fan de va. jo polisen hade skjutit med lasern o viftade med en lysande lampa. så visst funkar de i dåligt väder. 121 på 90väg. polisen var en seging o ville inte pruta 1km... doh!

Psychobiker skrev:

/Pajje

:fakta

De fetskjuter som tidigare sagt när det är mörkt. Själv varit där och upplevt det hela :hihi

morecore skrev:
jag körde i mörker med snöande väder, så slaskigt snöande att jag knappt ens såg ut från rutan. helt plötsligt ser jag en starwars pinne fladdra o undra vad fan de va. jo polisen hade skjutit med lasern o viftade med en lysande lampa. så visst funkar de i dåligt väder. 121 på 90väg. polisen var en seging o ville inte pruta 1km... doh!
Varför ligger du och kör 121kmh på 90-väg om du knappt ens ser ut genom rutan? :kocko

Håller med där, i såns lägen är det fan motiverat att dom är ute, den boten tycker jag inte synd om dig för.
Tydligen har de bra grejor då om de funkar i sånt väder. Max avstånd de kan mäta på minskar i vilket fall, men de har förmodligen överkapacitet på mätavståndet, just för att de skall funka när det är lite sämre väder också.

Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!