Polisen idag..

gladh skrev:
Faktiskt inte.
Men en god väns bröllop i kväll, ett stort avtal i hamn som jag hade ansvar för samt en intervju för nytt job nästa vecka gör att man känner sig helt ok.

Jag önskar helt enkelt alla allt gott, så och även dig Markus.
:tummenupp

P.S. på måndag är jag lika butter igen

gladh

Åh, fan. Bröllop på en fredag, ja ni är bra knasiga på sveriges baksida.
Söker du jobb in- eller externt? Hoppas att det är frivilligt i alla fall.

Ha det bra du med, kära menings(o)frände!

Markus skrev:
Åh, fan. Bröllop på en fredag, ja ni är bra knasiga på sveriges baksida.
Söker du jobb in- eller externt? Hoppas att det är frivilligt i alla fall.

Ha det bra du med, kära menings(o)frände!

Fruktansvärt OT dethär.
Job är externt och får jag det så har jag hamnat på rätt spår vad gäller vad jag vill uppnå med min yrkestillvaro. Det jag gör nu är helt ok, men jag behöver större utmaning. Sökandet efter ny tjänst är frivillig, men jag börjar få myror i brallan där jag sitter.

gladh

gladh skrev:
Fruktansvärt OT dethär.
Job är externt och får jag det så har jag hamnat på rätt spår vad gäller vad jag vill uppnå med min yrkestillvaro. Det jag gör nu är helt ok, men jag behöver större utmaning. Sökandet efter ny tjänst är frivillig, men jag börjar få myror i brallan där jag sitter.

gladh

Myror suger. Lycka till!
(Är det på LO så börjar jag :gråta )

Markus skrev:
Jaha, så de som skanderar "USA-MÖRDARE" menar alltså att det är själva landet som mördar? De som har så vidriga åsikter är visserligen ofta förvirrade så det kan nog vara så.

Nyss tog du upp t-rex exempel att USA inte hade gjort så mycket nytta i mellanöstern. De som skanderar USA-mördare brukar ofta rikta sitt hat. Oftast mot presidenten och den sittande regeringen. Däremot har vi det klassiska "amerikaner är dumma i huvudet".

Intressant att du tycker det är vidrigt att vara emot mord.......

korvgubbe skrev:
(..undrar f.ö. vad som skrämmer så många av "grabbarna" här på SH så mycket i ordet feminist...!?)

Kan inte svara för resten av "grabbarna", men för min del är det ganska enkelt:
Feminism är för mig ett ord laddat med snedvridna värderingar. Man försöker passera detta som jämlikhetstänkande när det i verkligheten handlar om att föra agenda för kvinnor, mot män. Inte bara vill man att millimeterrättvisa skall råda mellan könen, man projicerar även allt ont på männen. Inte bara är alla orättvisor som råder männens fel, nej det är även gjort högst medvetet i syfte att hålla kvinnor tillbaka....

Bah! De termer som dagens feminister talar i känns ungefär lika aktuella som Ådalen '31 i en politisk diskution.

Gixxer-Anders skrev:
Feminism är för mig ett ord laddat med snedvridna värderingar.

Det är ju precis därför detta är ett så lysande exempel på lyckad DOM(tm)-retorik.
Feminism står ju egentligen inte för annat än kvinnors lika rätt.. självklarheten att kön inte avgör en persons värde.

Däremot brukar många kasta ur sig saker som:
- du är säker sån där feminist med!?
...i syftet att använda just din snedvridna tolkning av ordet.. man använder det som skällsord synonymt med rabiata kvinnor som helst skär juvelerna av alla män de ser..

Är det några som kan sansa debatten och ge tillbaka ordet feminist en grad av värdighet igen så är det ju vi män.. Vi kan börja med att sluta göra oss så djävla lustiga och hoppas på ryggdunkar då vi använder ordet som skällsord i bland våra testosteronstinna kompisar...

Och återigen, att vissa vill göra sig lustiga på "sossepackets" bekostnad kan jag köpa.. men att det finns så många som är så ynkliga att de inte tål ordet feminist är fortfarande ett mysterium för mig. Ibland så stort att det på något sätt bevisar att de rabiata feministerna har rätt... Patriarkatet existerar och det är större och enfaldigare än jag kunnat ana!

Last edited:
korvgubbe skrev:
Det är ju precis därför detta är ett så lysande exempel på lyckad DOM(tm)-retorik.
Feminism står ju egentligen inte för annat än kvinnors lika rätt.. självklarheten att kön inte avgör en persons värde.

Däremot brukar många kasta ur sig saker som:
- du är säker sån där feminist med!?
...i syftet att använda just din snedvridna tolkning av ordet.. man använder det som skällsord synonymt med rabiata kvinnor som helst skär juvelerna av alla män de ser..

Är det några som kan sansa debatten och ge tillbaka ordet feminist en grad av värdighet igen så är det ju vi män.. Vi kan börja med att sluta göra oss så djävla lustiga och hoppas på ryggdunkar då vi använder ordet som skällsord i bland våra testosteronstinna kompisar...

Och återigen, att vissa vill göra sig lustiga på "sossepackets" bekostnad kan jag köpa.. men att det finsn så många som är så ynkliga att de inte tål ordet feminist är fortfarande ett mysterium för mig. Ibland så stort att det på något sätt bevisar att de rabiata feministerna har rätt... Patriarkatet existerar och det är större och enfaldigare än jag kunnat ana!

Dom (där kom det oxå :tungan ) har fel, och det har du oxå.
Jag har inte en snedvriden bild av ordet "feminism". Man kan inte, som du gör, säga att ordet är laddat med ditten och datten bara för att ordboken säger så. Feminism är och blir vad feministerna gör den till. Dom ( two times :yoparty ) står för en skev världbild.
Jämlikhet i alla ära, men man måste oxå acceptera att det finns olikheter könen emellan. ex: Majoriteten av chefer är män. Vem säger att kvinnor är lika bra chefsmaterial som män? Vem säger att kvinnor i allmänhet är lika intresserade som män av göra karriär?
Jag påstår inte att det är på det ena eller andra sättet.

Gixxer-Anders skrev:
Dom (där kom det oxå :tungan ) har fel, och det har du oxå.
Jag har inte en snedvriden bild av ordet "feminism". Man kan inte, som du gör, säga att ordet är laddat med ditten och datten bara för att ordboken säger så. Feminism är och blir vad feministerna gör den till. Dom ( two times :yoparty ) står för en skev världbild.
Jämlikhet i alla ära, men man måste oxå acceptera att det finns olikheter könen emellan. ex: Majoriteten av chefer är män. Vem säger att kvinnor är lika bra chefsmaterial som män? Vem säger att kvinnor i allmänhet är lika intresserade som män av göra karriär?

Nej, men du implicerar att det är så.

Det största felslutet du gör i ditt resonemang är: eftersom världen är beskaffat på ett visst sätt så är det också så världen ska vara.
Alltså, du anser att eftersom män alltid har varit i ledande ställning så är det också för att män är bättre på att leda.
I olika epoker kunde du med liknande resonemang sagt: Kvinnor har aldrig haft rösträtt, det behöver de inte nu heller. Slavar har alltid varit slavar, varför ska vi avskaffa slaveriet nu isåfall. etc. etc.

Det har aldrig slagit dig att i varje given situation så finns det en eller flera grupper av människor som tjänar på att tillståndet bevaras? Feminismen är i dess olika former och skepnader ett svar på den rådande ordningen, ett försök att förändra.

gladh

korvgubbe skrev:

Som jag ser det med feminismen så är problemet att man flyttar fokus från krav på prestation från kvinnor till krav på uppoffringar från män.
Min erfarenhet, i mitt visserligen korta yrkesliv, är att kvinnor jobbar mindre antal timmar, mindre "hårt" och är mindre ambitiösa - vanligtvis. Naturligtvis finns det massor med undantag men så har det varit på de arbetsplatser jag haft tillträde till. Kanske har jag haft en jäkla otur? Jag vet inte.

Kvinnor är - i regel - inte lika karriärkåta som män, därför "satsar" de mindre och får följaktligen lägre lön om det finns utrymme för individuella löner.

Att kvinnor och män ska ha precis samma lön om de utför preecis samma arbetsuppgifter på precis samma sätt är naturligtvis en självklarhet.

Svensk kvinnokamp är dessutom ett fiasko av sällan skådat mått. I Finland har de inte haft den här debatten, och där tjänar kvinnor bättre än män - alltså beror det på något annat än politiska åtgärder.

Dessutom är det intressant att det är (s), (v) och (mp) som driver de här frågorna hårdast - samtidigt som det är de partierna som styr Sverige. Gissa vilken sektor som har störst löneskillnader:

a) Privat
b) Offentlig

Ja, ni gissar rätt. Hyckleri av sällan skådat mått alltså. Därför gillar jag inte debatten om feminismdebatten.

Gixxer-Anders skrev:
Vem säger att kvinnor i allmänhet är lika intresserade som män av göra karriär?

Ojoj, här generaliserar vi. Majoriteten av feministerna vill inte att vi män ska börja föda barn eller att kvinnor ska få krondjuveler. "Dom(tm)"-retoriken har ju verkligen lyckats på dig eftersom du verkar tro att det är vad de flesta feminister vill. Det är ungefär lika enfaldigt som att påstå att alla sossar är komunistpack som vill ha en totalitär statsekekonomisk stat som inte tillåter skillnader mellan läkare och lokalvårdare...

Men faktum återstår, vi har inte lyckats sudda ut spåren efter det "kvinnoförtryck" som existerat i vårat land under decennier och längre ändå.
Det är bara 85 år sedan kvinnor fick rösträtt... Inte så oerhört länge sedan som kvinnor var omyndigförklarade och inte tilläts äga företag och annat... Det gör det ju rätt svårt att ha en jämnlik kultur inom affärslivet.
Om du, din pappa, farfar och din farfars pappa och farfar alltid låtit makten ärvas till männen.. det blir då ingen självklarhet att plötsligt låta lillasyster ärva istället...

Markus skrev:
Kvinnor är - i regel - inte lika karriärkåta som män, därför "satsar" de mindre och får följaktligen lägre lön om det finns utrymme för individuella löner.

Vilka uppoffringar? Måste vi män plötsligt ta ansvar för hushåll och barn menar du?

Du vet väl att barnafödandet i snitt börjar tio år senare nu än för bara 30-40 år sedan p.g.a. att även kvinnor vill göra karriär..

Jag läste en intressant sak, några "rabiata feminister" skrev:
"Vägra mindre lön"
"vägra ta hela ansvaret för hushållet"
..m.m
...det jag frågar mig är:
Hur fan kan vi män intala oss att vi är värda mer för samma arbete?
VAd får oss att tro att kvinnor per automatik ska göra mer än oss hemma?

Ja, jag vet att det börjat förändras. Men det borde ju inte
vara kvinnorna som ska "vägra saker".. vi män borde väl se det självklara i att dra vårt strå ur stacken..

Och visst, det finns skillnader mellan kvinnor och män. Generella skillnader som beror på vår utveckling genom tiderna...

Men det är inte vårt kön som gör oss värda mer pengar. Det finns heller inget som gör att kvinnor blir bättre på att skura muggen därhemma när vi pissat på ringen...

korvgubbe skrev:
Vilka uppoffringar?

Kvotering.

korvgubbe skrev:
Du vet väl att barnafödandet i snitt börjar tio år senare nu än för bara 30-40 år sedan p.g.a. att även kvinnor vill göra karriär..

Ja, det är kul.

korvgubbe skrev:
Hur fan kan vi män intala oss att vi är värda mer för samma arbete?

Aldrig hört någon som resonerar så. Mediahype.

korvgubbe skrev:
Det finns heller inget som gör att kvinnor blir bättre på att skura muggen därhemma när vi pissat på ringen...

Jo det gör det, kvinnor är i regel kortare än män och deras kroppar är följaktligen bättre anpassade för att böja sig framåt utan att riskera skador.

Markus skrev:
1
1. Kvotering.
2. Ja, det är kul.
3. Aldrig hört någon som resonerar så. Mediahype.
4. Jo det gör det, kvinnor är i regel kortare än män och deras kroppar är följaktligen bättre anpassade för att böja sig framåt utan att riskera skador.

1. Ok, där ger jag dig rätt. Är kluven till kvotering. Men samtidigt tror jag att det kan vara ett nödvändigt ont under en övergångsperiod om grabbarna grus konstant fortsätter med att hålla varandra om ryggen.

2. Lika kul kanske du tycker det är att män som får/har barn ofta får MER lön än barnlösa män medan kvinnor som har/får barn i snitt får lägre lön än barnlösa kvinnor..

3. Uppenbarligen är det ju något vi intalar oss även om vi döljer det bakom dåliga ursäkter med tanke på den stora skillnaden i löner inom samma yrkesgrupper..

4. Fan! Även om jag skulle kunna gnälla om att det är ett mansgrisyttrande får du en poäng för den!
:rofl

korvgubbe skrev:
3. Uppenbarligen är det ju något vi intalar oss även om vi döljer det bakom dåliga ursäkter med tanke på den stora skillnaden i löner inom samma yrkesgrupper..

Ärligt talat, jag känner inte till så många sådana yrkesgrupper. Jag vet att min mamma tjänade mindre än män på hennes jobb där de hade liknande arbetsuppgifter och utbildning. Gissa var hon jobbade? Landstinget. Gissa vad hon jobbade med? Jämställdhetsfrågor...

Finns det osakliga skillnader i lön så skall det stävjas, ingen diskussion från min sida. Däremot anser jag inte att skillnaderna alltid är osakliga.

Jag vet också kvinnor som tjänat mer än mig för samma arb uppgifter, oftast pga ålder. Är könsdiskriminering värre än åldersdiskriminering?

Jag tycker man ska få lön efter prestation.

(Gissa om jag haft heta diskussioner med min kära mor...)

Chris Ash skrev:
USA och amerikaner är inte samma sak. USA är landet, amerikanerna är invånarna.

Exakt! Man skall inte dra alla amerikaner över en kam bara för att 99,9% är idioter!

Förresten... har jag fattat det rätt nu... det är George W. Bush som stjäl alla motorcyklar eftersom han är en Dom(tm) och republikan?

Markus skrev:
Jag vet också kvinnor som tjänat mer än mig för samma arb uppgifter, oftast pga ålder. Är könsdiskriminering värre än åldersdiskriminering?

Jag tycker man ska få lön efter prestation.

(Gissa om jag haft heta diskussioner med min kära mor...)

Erfarenhet är ju svår att betygsätta och ge diplom för.. därför har man väl trots allt en löneutveckling som kan te sig "åldersrelaterad".. Hade nog kallat den erfarenhetsrelaterad.

Jag jobbar som systemutvecklare.. en av alla grupper där det finns ett markant glapp mellan kvinnor och män.

Jag satt själv och störde mig en hel del på den feministiska debatten förut. Under en rätt lång period hade jag kunnat kläcka ur mig saker som Gixxer-Anders här ovan.. Men det blir nästan löjeväckande att se omkring sig överallt i sammhället och därefter hävda att det bara finns små men skäliga skillnader.

Det finns däremot en känga jag vill ge till tjejerna: Håll ihop bättre för fan! Sluta konkurera så mycket mot varandra. Vi killar kan minsann hålla varandra om ryggen bara för att få glädjen att pissa i kors.

Jag tycker inte kvinnor förtjänar att ha ens i närheten av lika mycket betalt som oss. Jag menar, hur många coola gitarriff har skrivits av kvinnor?

Chris Ash skrev:
Jag tycker inte kvinnor förtjänar att ha ens i närheten av lika mycket betalt som oss. Jag menar, hur många coola gitarriff har skrivits av kvinnor?

Fan... du har rätt. Jag lägger ner.. Så länge de inte kan hantera en gura som män ska de fan inte tjäna som män!

Tur att någon äntligen visade mig tillrätta. :Bugar Särskillt idag då jag vill pallra mig hem från kontoret. :tungan

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back