Plus/Minus Aprilia Mille?

Cale

aka Robospine & Domiseven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
RSV Mille -99
Finns det egentligen något dåligt med dem, isf vad?
Vilka årsmodeller är det som gäller?

osv osv..


Om detta frågats förrut så ge mig länken..
 
Nackdelar

Om man nu inte måste ha det värsta i effektväg eller inte vågar köra annat än alla andra (R1?) så är Millen svårslagen. Grym på bana och ändå bekväm på långturer. Är man lång finns det nog ingen annan sporthoj som funkar så bra. Dessutom är kvaliteten vida överlägsen japaner vad gäller valda komponenter. Titta bara på design och passform på enkla saker som broms-/kopplingshandtag, passform på kåpor etc. så märker du skillnaden...

Eftersom du redan har hittat in på rätt bana kan vi ta de få nackdelar som finns.

Mille/Mille R 99-00
Koppling: Vid hård körning slits den fort på vissa, Barnett har ett kit som åtgärdar detta enkelt. Felet beror på kopplingskorgen där lamellerna inte glider så lätt som de borde vilket gör att de slirar vilket i sin tur ger en "glasad" yta.

Stödsensor: Löjlig liten bit i plast som kan gå sönder. Köp en från en 01'a om detta inträffar eller koppla bort den.

Oljenivå: Inte ett fel men det är jäkligt bökigt att kolla oljenivån, det finns därför de som ovetandes kör med för lite olja.

Bakdämparen: Gäller enbart vanliga Millen eftersom Mille R har Öhlins. Den anses vara den svaga punkten på cykeln. Öhlins har lösningen... Normalt ser man dock ett antal Mille i snabba gruppen på bankörnigarna så det verkar inte vara ett jätteproblem.

Startmotor: På cyklar som gått över 2500 mil kan inkopplingen av startmotorn gå sönder om den körts mkt med dåligt batteri eller om man har otur. Ducatis passar tydligen rakt av till ett billigare pris.

Mille/Mille R 01-

Kopplingen är åtgärdad och de är i princip felfria. En liten sak man bör kolla är att kabelhärvan till styrenheten (under sadeln) ligger emot en ganska vass kant i plastlådan som styrenheten ligger i. Har man en jäkla otur kan kablarna skavas av (har aldrig hört om någon som råkat ut för detta, de flesta skyddar detta i tid). Lösningen är en bit skumgummi från en tvättsvamp eller liknande så att styrboxen ligger mer still samt lite krympslang eller eltejp runt kablarna.

Uppdatering:
Till 01 kom den första uppdateringen där den stora skillnaden är att motorn höjts 5 mm i ramen, 2 hkr till i motorn och nya kåpor. Från 02 är styrboxen lätt uppdaterad så att man skall byta chip när man tar bort strypningen. Det går även att köra med Powercommander PCIIIR som ändrar både insprutning och tändning (<02 kan enbart insprutningen anpassas) om man skall trimma mkt. Till 03 kom radiella bromsar, tätstegad låda och obetydliga ändringar på Öhlinsgaffeln (Mille R).

Tips: Oavsett vilken årsmodell du tar så får du en grym hoj. 99/00 börjar krypa ner duktigt i pris och med den nya 04an i antågande borde även resten följa efter en bit. Skillnaden i cyklarna är minimala om man inte är en extremt duktig förare. Enda begränsningen på 99/00 är att om du skall trimma mkt hindrar tankens utformning möjligheterna till att expandera luftboxen vilket är ett krav om du skall göra mer än att hänga på ett slip-on. Styr plånboken och skjuts inte är viktigt hade jag siktat in mig på en Mille R från 00' som är lätt att hitta under 90' En vanlig Mille från 99' går nog snart under 70'-strecket (hoppas jag inte retar någon säljare...). hur som helst kommer du ha jäkligt kul om du får tag i en.

Lycka till
 
någon nämde ngt om att -r modellerna var lite mer pyssel med? varför?? :confused:

[Edit]
Racingdelar som behöver mer service..
vad skiljer mer än fjädring, lättare hjul o bromsar?
 
Last edited:
Den mattsvarta "bonn-millen" från 2001 är otroligt fet. Köp en sån, så blir jag avis.
 
visa en bild då din lata jävel ;)


en utan err från 99 verkar mer i min prisklass..
från det tyska landet..
 
Mille R

Mille R kräver inte mer service om den används normalt. Skillnaden består i att gaffeln har mjukare packboxar vilka inte gillar wheelies med dåliga landningar eller att stå nedspända på släp. De är mjukare för att vara mer följsamma och därmed ge miindre friktion. Priset man betalar är att de inte är lika robusta. Det är också svårare att byta olja i gaffeln vilket läggeer på ca. 1h arbet vid varannan service (för normalt bruk räcker detta). I övrigt är det ingen mer service men jäkligt läckra detaljer man får på Mille R. huruvida vi vanliga dödliga märker någon skillnad när vi kör låter jag vara osagt men den ofjädrade vikten är ju som sagt markant lägre (fälgarna på Mille R är obetydligt tyngre än ett par magnesiumfälgar...).

Om man nu vill ha Mille R till en wheeliemaskin passar packboxar från vissa Showagafflar (CR250?) rakt av och så var det problemet löst...
 
Re: Mille R

ething skrev:
Mille R kräver inte mer service om den används normalt. Skillnaden består i att gaffeln har mjukare packboxar vilka inte gillar wheelies med dåliga landningar eller att stå nedspända på släp. De är mjukare för att vara mer följsamma och därmed ge miindre friktion. Priset man betalar är att de inte är lika robusta. Det är också svårare att byta olja i gaffeln vilket läggeer på ca. 1h arbet vid varannan service (för normalt bruk räcker detta). I övrigt är det ingen mer service men jäkligt läckra detaljer man får på Mille R. huruvida vi vanliga dödliga märker någon skillnad när vi kör låter jag vara osagt men den ofjädrade vikten är ju som sagt markant lägre (fälgarna på Mille R är obetydligt tyngre än ett par magnesiumfälgar...).

Om man nu vill ha Mille R till en wheeliemaskin passar packboxar från vissa Showagafflar (CR250?) rakt av och så var det problemet löst...

fan då...kilarna på biscaya sa att dom passade(vågade inte chansa då),men jag fick öhlins packningar då det gick på garanti..är du helt säker på att dom passar? diffade lite på spåren i packningarna då vi jämförde

det första brobsen och hittils det enda som hänt är att bägge p boxarna gick :crash

öhlinsgaffeln tycker jag är hård och slår lätt igenom,fast den är ju inte anpassad för svensk lågbuget landsväg,slät och fin bana tror jag dom tycker är bättre :)
 

Bifogat

  • digitalkameran 179 medium.jpg
    digitalkameran 179 medium.jpg
    112.2 KB · Visningar: 294
Fjädring

Fjädringen på millen är satt efter en normal italienare (~75kg). medelsvensson bör därför sätta hårdare fjädrar farm och bak för att få ut det mesta...

Ang. packboxen är jag saäker på att EN modell från showa passar men jag tror inte att den packboxen som sitter på en vanlig mille passar rakt av. Jag hittar dessvärre inte exakt vilken det var som passade just nu. Återkommer om jag får fram mer...
 
En stor fördel med -99/00 är just priset. De är väldigt billiga just nu. Inga problem att hitta en i mycket fint skick med massa tillbehör för 70'

Jag hade en -00 tidigare och det enda problemet jag hade med den var att oljetrycksgivaren började läcka efter ett tag. Men det var en garantisak.

Ett annat problem (som egentligen inte är ett Mille problem) var att bakbromsen blev ganska dålig efter ett tag. Hörde att det beror på att Brembo bromsar inte har något dammskydd. Är man noga med att göra rent bromsarna så uppstår tydligen inte det problemet.

Har också hört många som har haft problem med kopplingen men som någon sa längre upp, det finns bra ersättningskopplingar till ett rimligt pris.

En sak som jag märkte kan vara ett problem är batteriet. Om det inte är i riktigt bra skick så blir det strul om man vill ha larm. Hade ett Spyball-larm och när jag monterade det så var jag tvungen att köra varje dag annars drog det ur batteriet, och då nollställs allt på instrumentpanelen (varstoppsvarning, tripp, klocka mm). Bytte batteri och sedan var det inga problem längre.

Annars kan jag starkt rekommendera en Mille, kanon hoj!!! :rock
 
Service etc.

Glömde bakbromsen i min uppräkning. Du har helt rätt i att det saknas dammskydd vilket gör att den kan kärva. vad värre är att vissa fått den att hänga sig i bromsande läge med blå skiva som följd...

Ang. batteri och larm så rekommenderas en optimate i det läget då startmotorn vill ha MYCKET ström...

Serviceintervallerna är på 750 mil. Lilla servicen ligger runt 1800:- och den stora (varje 1500 mil) ligger på ca. 3000-3500 beroende på om ventilerna måste ställas eller inte. Normalt behövs inte detta förräns långt senare.
 
Provkörde en risig -02 på AVA idag..
Tog en stund att vänja sig vid att bromsarna tar direkt man klämmer på handtaget.. men jag satt som gjuten i en påse på hojen, ruskigt skönt..
Roliga lampor fanns det också såklart..
Stödsensorn var körd så den indikeringen lyste fast.
"Max"-lampan lyste såfort man gick över 6000rpm.. Går det att ändra så att den lyser när man verkligen ska växla? eller är det kanske enlare att koppla ur den helt?
stödet känns ju allt annat än pålitligt..

Men det fanns ju lite mer krut i den än i sv:n men det är svårt att känna om man kan utnyttja det när man är ovan vid hojen.. Jag kör helt klart fortare i kurvorna med min pärla än med denna.. Men det är ju såklart för att jag vet hur hon ska köras..

Frågan är ju då om man ska välja att betala grymt mycket mer i premie (jo så blir det för det ska inte skenförsäkras) eller behålla min älskling o kanske peta i lite mer krut där istället..
Allvarligt talat så är jag inte säker på något, Millen var såå :D rolig

:confused:


Edit: Risig är kanske fel ord.. den var... välanvänd..
 
Last edited:
Cale skrev:
.
"Max"-lampan lyste såfort man gick över 6000rpm.. Går det att ändra så att den lyser när man verkligen ska växla?

Går att ställa vid vilket varvtal du vill den ska blinka.

(VM i trådlyftning?)
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 &#8211; ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Back
Top