Ducati Hypermotard 698

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Kunde inte hitta någon tråd om detta, men jag kanske suger på att söka.


Sjukt ful ljuddämpare och hållaren till regplåten är ju ett helt kapitel i sig, men kommer så klart finnas bättre lösningar på det när hojen väl finns tillgänglig.


2024-ducati-hypermotard-659-spy-shot-1.jpg

Artikeln här nedan så ni slipper klicka in på länken om ni inte tvunget vill.

Late last year, one of Ducati’s top honchos revealed the company had no plans to whip up an entry-level motorcycle. And he even suggested the entry price into the Ducatisti family could even go higher. Now, however, it appears Ducati is set to debut its‌ smallest motorcycle in the last five years. No, don’t daydream about a sub-400-500cc Panigale, because we’re talking about a single-cylinder Hypermotard. The upcoming motorcycle has been spotted testing in Italy for the first time, giving us some noteworthy insights. It’ll serve as the company’s small supermoto, with the aim to beat KTM’s popular 690 SMC. Let’s dive in.

The current Hypermotard lineup (STD, RVE, SP) employs Ducati’s popular 937cc, twin-cylinder engine. It produces 114 horsepower (at 9,000 RPM) and 71 pound-feet (at 7,250 RPM) via a six-speed transmission. But the latest spy shots reveal an all-new engine on the upcoming Hypermotard. The engine casing, header layout, and radiator appear different from the existing model, plus all of it is much more compact. These, together with the absence of a secondary cooler, indicate this is indeed a much smaller engine.


Lucky for you, we already know quite a bit about Ducati’s single, thanks to its certification documents in America (sourced by Motorcycle.com). These reveal a displacement of 659 cubic centimeters (hence the name), a single-cylinder layout, a four-valve setup, and liquid cooling. Though there was no mention of the model it’d serve duty in, the new sightings match the aforementioned deets to cement the speculations.


What about performance, you ask? Well, we expect the engine to produce between 75 and 80 horsepower. This would ensure two things. First, the single-cylinder Hypermotard would have a substantial power deficit over its 937cc sibling. Hence, the two bikes will target different audiences with little overlap. Second, and more importantly, such an output would make it more powerful than its arch-rival, the 73-HP KTM 690 SMC R. Take it with a pinch of salt, though, as the documents didn’t shed light on the performance of the mill.

Another crucial aspect revealed in the spy shots is the 659’s underpinnings. The biggest difference between the 659 and 950 comes at the rear end. The former employs a more conventional double-sided swingarm in place of the latter’s single-sided unit. Likewise, a closer look reveals what looks like a new aluminum subframe (the 950 has a steel trellis). This suggests Ducati’s done more than just plonk a smaller engine in the current bike.


As for suspension, the motorcycle appears to employ USD forks and monoshock. The yellow finish and golden oil reservoir suggest the latter is a fully adjustable Ohlins unit, while the front too seems fully adjustable. You should also note the new bike has single-disc brakes at each end–a rarity on modern-day Ducatis. What’s not rare, however, is the set of 17-inch wheels, Pirelli Rosso rubber, and Brembo calipers.

Since the Hypermotard lineup is already quite popular, it’s only fair the 659 looks and feels like one. You get all the obvious Hypermotard elements such as the front beak, a small LED headlight, a slim fuel tank, and handguards. We can also spot a set of twin under-seat exhausts–a rarity on single-cylinder motorcycles. However, the 659 has a new beak and turn signals. While the former appears slimmer (almost like a fender), the latter are housed on the body instead of the handguard-mounted units on the 950. We also expect new colorways, although with a helping of Ducati's signature red.


Finally, you should expect a handful of features here. A TFT instrument cluster seems like a no-brainer (all Ducatis have it now), topped off by a suite of rider aids. We’re talking traction control, anti-wheelie, switchable ABS, quickshifter, and ride modes. The 690 SMC R has these electronics too, but minus the TFT. So this will help Ducati make the 659’s case stronger.

Like previous years, Ducati’s new motorcycles will all break cover as part of its ongoing world premier series. We’ve already seen the Ducati Monster Anniversario and the next announcement will take place on September 19, 2023. The Hypermotard 659, though, will probably come out in the fifth episode on November 2, 2023. The teaser of the said EP shows the street, parking lot, and racetrack, all of which fit the Hyper well.

All the changes suggest the 659 will undercut the near-$15,000 Hypermotard 950. But at the same, it’s expected to be a tad more expensive than the $10,995 Scrambler Icon. This suggests a near-$13,000 MSRP, which would put it right in the ballpark of the…you guessed it, the $12,999 KTM 690 SMC R.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Lite häftigare än ktm, men jag vettetusan.
Svårt att bli inspirerad av en motard...
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Tänk om de skulle gör en mini-panigale istället.
Typ fabriks-supermono med monocockram, 130kg och clip-ons.
Detta har jag hoppats på länge nu fan.
Panigale 899 var ett steg i rätt riktning, jag hade nappat direkCt om man släppt en Panigale med den här spisen.

Samma med KTM RC serien, varför i helvete nöjde man sig med att sluta vid 390cc?
Varför fick vi aldrig en RC690?

Med allt det sagt så är det här en sjukt intressant hoj för mig och RS660 som jag haft siktet ställt på ett tag nu blev plötsligt mindre intressant...
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Tänk om de skulle gör en mini-panigale istället.
Typ fabriks-supermono med monocockram, 130kg och clip-ons.
130 kg, dream on, brother…
Alla nya hojar verkar börja på minst 180 kg nuförtiden. Gissar att den single-Duccen inte blir väldigt mycket lättare än den stora. Max 15 kg skillnad, tror jag.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
130 kg, dream on, brother…
Alla nya hojar verkar börja på minst 180 kg nuförtiden. Gissar att den single-Duccen inte blir väldigt mycket lättare än den stora. Max 15 kg skillnad, tror jag.
Ja, det är klart att de inte gör det...
Men en moto2 hoj väl väger ca 100, med enstånka.
Ducatis egen supermono från '90-talet vägde 125kg med 549cc stånka och rörram, denna motor väger knappast mycket mer, och med enkelkuksram på panigalevis så skall inte 130kg vara omöjligt.
(1299 skall väga 166,5kg torr, och det är en hoj som behöver vara betydligt kraftigare dimensionerad pga 200hk)
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Ja, det är klart att de inte gör det...
Men en moto2 hoj väl väger ca 100, med enstånka.
Ducatis egen supermono från '90-talet vägde 125kg med 549cc stånka och rörram, denna motor väger knappast mycket mer, och med enkelkuksram på panigalevis så skall inte 130kg vara omöjligt.
(1299 skall väga 166,5kg torr, och det är en hoj som behöver vara betydligt kraftigare dimensionerad pga 200hk)
Men det blir ju lite fel att jämföra racehojar och sporthojar i översta prisklassen med en en mer budgetorienterad hoj. Ex. så väger KTM RC390 172 kg eller en kawa ninja 400 168 kg, och det är betydligt klenare hojar än denna.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Men det blir ju lite fel att jämföra racehojar och sporthojar i översta prisklassen med en en mer budgetorienterad hoj. Ex. så väger KTM RC390 172 kg eller en kawa ninja 400 168 kg, och det är betydligt klenare hojar än denna.
Ja, fast vem tror att detta kommer att vara en billig hoj?
 

Draco

1:a REC 2012 #56
Gick med
25 May 2009
Ort
Bredared
Hoj
CBR 1000 racer Gixxer 600 racer och KTM 690 SMC-R
Ja, det är klart att de inte gör det...
Men en moto2 hoj väl väger ca 100, med enstånka.
Ducatis egen supermono från '90-talet vägde 125kg med 549cc stånka och rörram, denna motor väger knappast mycket mer, och med enkelkuksram på panigalevis så skall inte 130kg vara omöjligt.
(1299 skall väga 166,5kg torr, och det är en hoj som behöver vara betydligt kraftigare dimensionerad pga 200hk)
Moto3 menar du..?
Moto2 har väl ekipagevikt på min 217 kg vilket borde betyda att hojen väger ca 150 kg.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Med tanke på att mindre hojar alltid tenderar bli budgethojar så antar jag att den kommer ha flertalet budgetlösningar så den som hoppas på 15 kg vikbesparing är nog tyvärr optimistisk.

Fast om dom ändå får ner vikten ordentligt så gillar jag den. 75-80 hk är egentligen ganska lagom på en motard.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Med tanke på att mindre hojar alltid tenderar bli budgethojar så antar jag att den kommer ha flertalet budgetlösningar så den som hoppas på 15 kg vikbesparing är nog tyvärr optimistisk.

Fast om dom ändå får ner vikten ordentligt så gillar jag den. 75-80 hk är egentligen ganska lagom på en motard.
Man kan ju jämföra den med KTM 690 som har en våtvikt på 160 kg, tror jag? Så inte orimligt att en singel hypermotard skulle landa mellan det och hm950 som väger 200 kg. 15 kg lägre skulle innebära 185 kg, det tror jag inte alls är orealistiskt.
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
avverkat 50+
Jag som haft två Hypermotarder och är sugen på en tredje tänkte först "what, en Ducce med stånka?"
Meen, kontruktionen på motorn ser ut att kunna leverera glädje så jag håller mina hästar och om möjligheten kommer så ska jag definitivt provköra en.
Hypermuttan är en av dom roligaste hojar jag haft och jag har haft ganska exakt 50 stycken.

Hoppas den blir poppis.

ps: undrar om den maskinen kommer att landa i någon Scrambler-modell.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Jag som haft två Hypermotarder och är sugen på en tredje tänkte först "what, en Ducce med stånka?"
Meen, kontruktionen på motorn ser ut att kunna leverera glädje så jag håller mina hästar och om möjligheten kommer så ska jag definitivt provköra en.
Hypermuttan är en av dom roligaste hojar jag haft och jag har haft ganska exakt 50 stycken.

Hoppas den blir poppis.

ps: undrar om den maskinen kommer att landa i någon Scrambler-modell.
Scrambler är väl ändå på väg ner?

Men det känns ju som att de knappast utvecklar en motor för endast en modell 2023. Och aprilia gör ju RS 660 och snart 457, samt Tuono. Kawa har ju en 70hk ZX4R...
Så helt orimligt att det kommer åtminstone en Monster, och kanske en liten ss är det absolut inte!

En lill-Desert x ligger väl i tiden också, och borde passa motorn.
 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22
Jo. Av de hojar som jag saknar mest kommer nog mina Hypers på topp, därför blir man lite extra glad när Ducce presenterar en lillhyper.

Men den lär ju landa på ca 130 tkr, svårt att sälja in hemma när det står en KTM 1290 Gt i garaget och en Scrambler 800.

Får bli att leta reda på en Hyper 821, de börjar komma ner till vettiga pengar.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Om man ska tro artikeln så bör den landa runt samma prisklass som en 690 SMC R, så strax över 100 lök?
Ja, det är väl närmaste konkurrenten? Enligt blocket aå verkar 690 smcr ny landa på 124900 & 701 motard detsamma.

Så anta att Duccen hamnar på 125-135.
Sååå, min poäng...
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top