Ducati Hypermotard 698

Bäverhyddan

Inte särskilt snabb, men njuter av varje minut!
Gick med
7 May 2022
Ort
Norrtälje
Hoj
2021, Ducati, Scrambler Desert Sled
Superquadro Mono heter motorn och är i princip en kapad panigale motor, 85hk med race system och varvar 10250.
Stämmer dessa siffror så tror jag att det kan bli en sjukt rolig och var villig motor.

Ser dessutom ganska kompakt ut?

Screenshot_2023-10-28-14-05-35-20_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg

Screenshot_2023-10-28-14-06-02-56_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
 

Bäverhyddan

Inte särskilt snabb, men njuter av varje minut!
Gick med
7 May 2022
Ort
Norrtälje
Hoj
2021, Ducati, Scrambler Desert Sled
Haha attans, efter att jag svarade såg jag att Bike har skrivit en artikel som annonseras på första sidan
Ser ju ut som att jag suttit och läst i artikeln och skrivit här som en jäkla mupp!

Min information kommer från Ducatis officiella hemsida, inte Bikes artikel :)
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
De har ju också teasat en mx/offroad satsning en del, så jag skulle inte alls bli förvånad om det kommer en "Hyper X", med 21" trådekerframhjul och längre fjädringsväg.

(Hypercross/Hyperenduro är väl också tänkbara namn(fast BMW hade väl en Hyperenduro redan?))
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det är knappast många skruvar som går att återanvända från den där till en crosshoj.

Utöver att den har för mycket kubik och antagligen för kraftigt (tungt) dimensionerade prylar så har den väl våtsump också. Blir dålig med markfrigång med den där motorn i ett crosschassi.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Superquadro Mono heter motorn och är i princip en kapad panigale motor, 85hk med race system och varvar 10250.
Stämmer dessa siffror så tror jag att det kan bli en sjukt rolig och var villig motor.

Ser dessutom ganska kompakt ut?

View attachment 491285

View attachment 491286

bra info! Hittade ytterligare en del info i denna artikeln. Exempelvis om man som jag undrade ifall man för denna motor använt sig av en dummy vevstake som i Supermonon sånär svaret nej. Man har istället två balansaxlar (vilket man kan se i sista bilden i ditt inlägg), Ducati påstår att totalvikten på så sätt blir lägre. Man har också sparat vikt genom att bl.a. ha ett mindre (lättare) vevlager på den sida av vevaxeln som sitter längre från vevstaken. Hur mycket skillnad det gör i praktiken kan man fundera på.

 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Det är knappast många skruvar som går att återanvända från den där till en crosshoj.

Utöver att den har för mycket kubik och antagligen för kraftigt (tungt) dimensionerade prylar så har den väl våtsump också. Blir dålig med markfrigång med den där motorn i ett crosschassi.
I artikeln jag länkar till i mitt inlägg ovan påstår projektledaren för denna motorn Stefano Fantoni att arbetet med den också informerat utvecklingsarbetet av crossmotorn. Hur mycket sanning som ligger i det kan man förstås bara spekulera i.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
I artikeln jag länkar till i mitt inlägg ovan påstår projektledaren för denna motorn Stefano Fantoni att arbetet med den också informerat utvecklingsarbetet av crossmotorn. Hur mycket sanning som ligger i det kan man förstås bara spekulera i.

Smaka på meningen en stund och fundera hur lite den egentligen säger.
Rent av ingenting skulle jag vilja säga, det är väl liksom självklart att forskningsingenjörer i samma lab har en god information om vad de andra kollegorna gör.

Det är garanterat en formulering som marknadsavdelningen kokat ihop.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Det är knappast många skruvar som går att återanvända från den där till en crosshoj.

Utöver att den har för mycket kubik och antagligen för kraftigt (tungt) dimensionerade prylar så har den väl våtsump också. Blir dålig med markfrigång med den där motorn i ett crosschassi.
Nej, inte för att åka motoxross på just den hojen, självklart. Men de rejsar ju mx för att sälja hojar till konsumenter tänker jag, och satsar mer och mer på offroad i allmänhet, dels mx, men även Desert X osv. Det skulle ju vara en hoj att göra både motard -variant och dualsport -variant av detta. Typ som KTM/Husqvarna/GasGas gör med dens direkta konkurrent....
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Precis så. Med tanke på att nypriset för en KTM SMC 690 låg på 125k i år, så känns det ändå ganska i linje med hur priserna ligger nu för tiden.


Man får helt enkelt inte lika mycket hoj för pengarna längre och för oss som minns det som igår när de sportigaste literklubborna låg på ¨135k i nypris är det lätt att reagera på nutidens listpriser.
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
avverkat 50+
Det ska bli intressant att se vad försäkringspremien landar på.
En Hyper 950 är dyyr att försäkra, iaf där jag bor.
 

Bäverhyddan

Inte särskilt snabb, men njuter av varje minut!
Gick med
7 May 2022
Ort
Norrtälje
Hoj
2021, Ducati, Scrambler Desert Sled
150kg anger de i vikt, är väl torrvikt då och ligger väl också i linje med 690?
 
Nyheter
Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Top