Ducati Hypermotard 698

Superquadro Mono heter motorn och är i princip en kapad panigale motor, 85hk med race system och varvar 10250.
Stämmer dessa siffror så tror jag att det kan bli en sjukt rolig och var villig motor.

Ser dessutom ganska kompakt ut?

Screenshot_2023-10-28-14-05-35-20_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg

Screenshot_2023-10-28-14-06-02-56_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
 
Haha attans, efter att jag svarade såg jag att Bike har skrivit en artikel som annonseras på första sidan
Ser ju ut som att jag suttit och läst i artikeln och skrivit här som en jäkla mupp!

Min information kommer från Ducatis officiella hemsida, inte Bikes artikel :)
 
De har ju också teasat en mx/offroad satsning en del, så jag skulle inte alls bli förvånad om det kommer en "Hyper X", med 21" trådekerframhjul och längre fjädringsväg.

(Hypercross/Hyperenduro är väl också tänkbara namn(fast BMW hade väl en Hyperenduro redan?))
 
Det är knappast många skruvar som går att återanvända från den där till en crosshoj.

Utöver att den har för mycket kubik och antagligen för kraftigt (tungt) dimensionerade prylar så har den väl våtsump också. Blir dålig med markfrigång med den där motorn i ett crosschassi.
 
Superquadro Mono heter motorn och är i princip en kapad panigale motor, 85hk med race system och varvar 10250.
Stämmer dessa siffror så tror jag att det kan bli en sjukt rolig och var villig motor.

Ser dessutom ganska kompakt ut?

View attachment 491285

View attachment 491286

bra info! Hittade ytterligare en del info i denna artikeln. Exempelvis om man som jag undrade ifall man för denna motor använt sig av en dummy vevstake som i Supermonon sånär svaret nej. Man har istället två balansaxlar (vilket man kan se i sista bilden i ditt inlägg), Ducati påstår att totalvikten på så sätt blir lägre. Man har också sparat vikt genom att bl.a. ha ett mindre (lättare) vevlager på den sida av vevaxeln som sitter längre från vevstaken. Hur mycket skillnad det gör i praktiken kan man fundera på.

 
Det är knappast många skruvar som går att återanvända från den där till en crosshoj.

Utöver att den har för mycket kubik och antagligen för kraftigt (tungt) dimensionerade prylar så har den väl våtsump också. Blir dålig med markfrigång med den där motorn i ett crosschassi.
I artikeln jag länkar till i mitt inlägg ovan påstår projektledaren för denna motorn Stefano Fantoni att arbetet med den också informerat utvecklingsarbetet av crossmotorn. Hur mycket sanning som ligger i det kan man förstås bara spekulera i.
 
I artikeln jag länkar till i mitt inlägg ovan påstår projektledaren för denna motorn Stefano Fantoni att arbetet med den också informerat utvecklingsarbetet av crossmotorn. Hur mycket sanning som ligger i det kan man förstås bara spekulera i.

Smaka på meningen en stund och fundera hur lite den egentligen säger.
Rent av ingenting skulle jag vilja säga, det är väl liksom självklart att forskningsingenjörer i samma lab har en god information om vad de andra kollegorna gör.

Det är garanterat en formulering som marknadsavdelningen kokat ihop.
 
Det är knappast många skruvar som går att återanvända från den där till en crosshoj.

Utöver att den har för mycket kubik och antagligen för kraftigt (tungt) dimensionerade prylar så har den väl våtsump också. Blir dålig med markfrigång med den där motorn i ett crosschassi.
Nej, inte för att åka motoxross på just den hojen, självklart. Men de rejsar ju mx för att sälja hojar till konsumenter tänker jag, och satsar mer och mer på offroad i allmänhet, dels mx, men även Desert X osv. Det skulle ju vara en hoj att göra både motard -variant och dualsport -variant av detta. Typ som KTM/Husqvarna/GasGas gör med dens direkta konkurrent....
 
Precis så. Med tanke på att nypriset för en KTM SMC 690 låg på 125k i år, så känns det ändå ganska i linje med hur priserna ligger nu för tiden.


Man får helt enkelt inte lika mycket hoj för pengarna längre och för oss som minns det som igår när de sportigaste literklubborna låg på ¨135k i nypris är det lätt att reagera på nutidens listpriser.
 
Köpte en helt ny Hyper 939 2018 för 129 k. Listpris. Nä jävlars vad dyrt det blivit.
 
Det ska bli intressant att se vad försäkringspremien landar på.
En Hyper 950 är dyyr att försäkra, iaf där jag bor.
 
150kg anger de i vikt, är väl torrvikt då och ligger väl också i linje med 690?
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top