Plötslig oljeminskning!

fahrenheit

Ny medlem
Gick med
5 Dec 2005
Hoj
zxr400 -91
Körde cirka 3-400mil med hojen i början på säsongen i orginalutförande.. Oljenivån har legat på precis samma ställe hela tiden, så jag var bara glad över att den inte verkar dricka speciellt mycket olja..
Sen så byggde jag om hojen till streetfighter, har inte meckat med något som har med oljan att göra. Men idag när jag var ute och åkte så såg jag vid ett stop att den nästan var på det nedersta sträcket..
Detta är något som hänt de senaste 40-50milen och vad jag kan se så ha rjag inte sett några som helst läckor!
Eftersom att jag börjat lära mig att köra på bakhjulet så var min Omedelbara tanke att det kanske finns någon dumslang eller ventil som kan släppa ut olja?
Skulle inte förstå varför något sådant skulle finnas, men jag vill endån fråga om någon har varit med om något liknande eller har några ideér på vad jag kan göra?

Hojen är en zxr400 för dom som undrar.

//Fahrenheit

Det är inte omöjligt att du trycker ut olja genom vevhusventillationen vid lnge repor på slangen, den mynnar troligtvis i luftvurken alternativ ut på backen,leta efter grov slang ut från blocket.

I övrigt är det dock inte ovanligt att äldre japanfyror dricker en del olja, en frisk motor kan suga i sig några dl /100 mil. Sen är det viktigt att du avläser vid samma förutsättningar och inte bara kollar på glaset vid ett stop då nivån vid gång och stillastående kan variera.

det jag tänkte mest på var att den inte drukigt så mycket innan..
Hur är det om den bara dricker mycket? bara att köpa olja och slå i när det börjar bli lite och byta filter och all olja under vintern?

fahrenheit skrev:
2392796 det jag tänkte mest på var att den inte drukigt så mycket innan..
Hur är det om den bara dricker mycket? bara att köpa olja och slå i när det börjar bli lite och byta filter och all olja under vintern?

Jag fyller nästan i en skvätt en gång i veckan. Bättre med för mycket än för lite :tungan

Inget att oroa sig över tycker jag... :tummenupp

vill bara säga at jag hittat olja på en av bultarna på luftboxen.. så jag antar att det är ifrån vevhusventilationen som hojen tappat olja..
Men om jag hittar denna tjocka slangen.. Kan man plugga igen den då? typ med en likadan plugg som sitter i dräneringsslangen/slangarna på luftburken m.m.?
Eller måste jag sluta uuiillla?!?!? :mad:
Eller kan jag vinkla om slangen så att den inte lika lätt läcker ut?

Last edited:
Min hoj drar en del olja vid bakhjulsåkning, jag brukar bara fylla på lite vid behov.

Du ska inte plugga vevhusventilationen!

Dra den till en flaska eller dyligt istället.

fahrenheit skrev:
2393392 men får den ventilation då?

Ja men...jisses, det är ju inte slangen som ska ventileras, det är ju bara en slang för att avleda olja/luft. Så, ja, vevhusventilationen kommer att fungera. Montera en burk & använd som uppsamlingskärl.

X-up skrev:
2393414 Ja men...jisses, det är ju inte slangen som ska ventileras, det är ju bara en slang för att avleda olja/luft. Så, ja, vevhusventilationen kommer att fungera. Montera en burk & använd som uppsamlingskärl.

Ja jag vet inte, aldrig hört talas om den innan... kan man bara ha en flaska påträd som är upp och ned? eller ska man trä ner den i flaskan och ha den rättvänd?
Vill få det rätt första gången när det finns folk som kan bättre vettu :D
Ska jag tömma den när den är full eller kommer det aldrig att hända nu när det kan leddas tillbaka kanske?

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon