Pinnen gick av vid däckbyte

Quazar

BikerBoyz
Gick med
6 May 2008
Hoj
ingen
Vet att det kanske inte är rätta stället att ta upp detta då det är en bilgrej och inte mc-grej, men det kanske finns nån händig där ute som har koll ändå.

Bytte till sommardäck idag på bilen och lite stressad som man var så råka jag sätta på en av muttrarna (på pinnen med gängorna på) snett så jag vred av den där pinnen (eller bulten eller vad den kallas). Är det svårt att byta själv och vad kostar isf delarna, alternativt vad kan kostnaden tänkas ligga på om man lämnar in det på reparation?

ja om de är som jag fattar måste trumman el bromsskivan bort.
sen bruka de gå o hamra ut dom,,(alltså bakvägen) sen i med en ny..
iaf på dom jag bytt på, iofs äldre bilar.

kostnad=50kr själv kanske och säkert minst 1000 på en verkstad.

det är en mitsubishi 00a och ja, bromsskivan måste bort. Men hur lätt är det att få tag på delar tror du?

delarna är den där pinnen med gängorna på och en ny mutter (bult)

Last edited:
Mitsubishi vadå?
Fram eller bak?
Och pinnen heter hjulbult,ring Kindwalls i Sätra och fråga vad den+mutter kostar.
08-7950600

Tack alla för era svar. Verkar som om detta går att fixa med lite hjälp av nära och kära men man vill ju alltid veta allt nu och direkt och då är det ju bra att forum finns :)

Finns många som inte ska hålla på och pilla med saker dom tror sig förstå, inte menat till TS. kompis granne tog 3H på sig att byta hjul på sin bil, vi satt o kolkade öl o kollade på under tiden =).
Annan kille runt hörnet skulle byta hjul på sin första bil o lyfte i den stora bra plattan under motorn, oljetråg är inte menade att lyfta bilen i, 7k+jobb kostade det honom.

Bulten är en pinnbult och kan inte "bankas ur". Den sitter som regel i hjulnavet och har du riktig tur kan du skruva ut den med en tång på baksidan. Har du otur och den sitter hårt eller du inte kan komma åt så får du skruva loss hjulnavet så du kommer åt ordentligt. Eller göra som jag och byta hjulnavet.
Navet brukar sitta djävulskt hårt, typ 50 Kg, så långt järnrör rekommenderas.

Försök inte borra ut den avbrutna bulten då det är lönlöst.

Bulten är en pinnbult och kan inte "bankas ur". Den sitter som regel i hjulnavet och har du riktig tur kan du skruva ut den med en tång på baksidan. Har du otur och den sitter hårt eller du inte kan komma åt så får du skruva loss hjulnavet så du kommer åt ordentligt. Eller göra som jag och byta hjulnavet.

På många bilar med hjulmuttrar sitter hjulbulten med svag presspassning och ibland rillade/splinsade under flänsen. Så här ser såna ut. De är bara att knacka baklänges. Bara att kolla/känna på baksidan av hjulaxelflänsen

RD4300.jpg

99% av alla hjulbultar ser ut så som jörgen beskriver. jag har aldrig sett en hjulbult som är gängad på insidan.

Anledningen till att man drar av skiten är oftast att däcken varit förhårt åtskruvade. sträckningen på bultarna tål inte detta.
Bilverkstäder är ju världsmästare på att dra fullt ös medvetslös med mutterpickan. 100-110Nm ska det dras inte mer och en mutterpicka med en hjärndöd bilmekaniker kan dra bra mycket hårdare än så.

Bultarna ser ut så som Jörgen skrev/visade i 9/10 fall.

Anledningen till att man drar av skiten är oftast att däcken varit förhårt åtskruvade. sträckningen på bultarna tål inte detta.
Bilverkstäder är ju världsmästare på att dra fullt ös medvetslös med mutterpickan. 100-110Nm ska det dras inte mer och en mutterpicka med en hjärndöd bilmekaniker kan dra bra mycket hårdare än så.

Bultarna ser ut så som Jörgen skrev/visade i 9/10 fall.

Dom däckverkstäder jag har jobbat på har haft momendragande mutterpickor eller momenthylsor, så självklart drar man fullt ös för att uppnå rätt moment.

På däckverkstaden där jag jobbade förstörde vi inte en enda hjulbult under tiden jag jobbade där, däremot bytte vi ganska många som var förstörda av amatörer.

Dom däckverkstäder jag har jobbat på har haft momendragande mutterpickor eller momenthylsor, så självklart drar man fullt ös för att uppnå rätt moment.

På däckverkstaden där jag jobbade förstörde vi inte en enda hjulbult under tiden jag jobbade där, däremot bytte vi ganska många som var förstörda av amatörer.

Att det finns bra verkstäder tvivlar jag inte på. Det flesta seriösa däckare/verkstäder använder dessa momenthylsor eller momentstavar. Men uppenbarligen inte alla.

Sist vi hade ena firmabilen inne på service så bad vi dom byta till vintersulorna när den endå var inne. För två veckor sedan stod jag med ett en meters dragskaft och försökte få loss bultarna. Vred sönder ett fälgkors innan detta skaft kom fram. Har aldrig varit med om värre. Vilka jäkla amatörer.

Och man kan väl säga att detta var inte första gången jag stöter på detta verkstads fenomen.

När jag monterar bilhjulen så brukar jag stryka ett tunt lager koppar- eller grafitfett på gängan samt ett tunt lager i bulten/mutterns kona. Så att de inte korroderar fast.

När jag är i GDS-hallar brukar jag ofta se ngn hänga sig på fälgkorset med blodsprängd blick, plötsligt lossnar den kärvande hjulmuttern med brak och slipsgubben far i backen. Då vet jag att det är osmort och oxiderat.

Vad som är ännu mer förvånande är att samma människa inte sällan några minuter senare monterar de nya hjulen med samma osmorda bultar/muttrar under ett hjudligt gnissel.

Einstein hade rätt om människans dumhet :D

När jag monterar bilhjulen så brukar jag stryka ett tunt lager koppar- eller grafitfett på gängan samt ett tunt lager i bulten/mutterns kona. Så att de inte korroderar fast.

När jag är i GDS-hallar brukar jag ofta se ngn hänga sig på fälgkorset med blodsprängd blick, plötsligt lossnar den kärvande hjulmuttern med brak och slipsgubben far i backen. Då vet jag att det är osmort och oxiderat.

Vad som är ännu mer förvånande är att samma människa inte sällan några minuter senare monterar de nya hjulen med samma osmorda bultar/muttrar under ett hjudligt gnissel.

Einstein hade rätt om människans dumhet :D

:rofl :rofl :hihi Detta inlägg gjorde min dag mycket roligare!!! Hahhaha:D :D

Jag har fått förklarat för mig att det är viktigt att man monterar hjulbultar med rengjorda men osmorda gängor och krona. Smörjer man så drar man för hårt och det är risk att man drar av bulten eller skadar fälg och eller bult.
Jag tror mer orsaken till att bultarna sitter hårt är att dom har blivit dragna för hårt vid montering.

Jag har fått förklarat för mig att det är viktigt att man monterar hjulbultar med rengjorda men osmorda gängor och krona. Smörjer man så drar man för hårt och det är risk att man drar av bulten eller skadar fälg och eller bult.
Jag tror mer orsaken till att bultarna sitter hårt är att dom har blivit dragna för hårt vid montering.

Då har din läromästare ännu inte tillgodogjort sig några lärospån kring tex spaltkorrosion.

"Smörjer man så drar man för hårt och det är risk att man drar av bulten eller skadar fälg och eller bult."

Jag har haft smorda bultar sedan jag började framföra bilar vid 18 års ålder och jag har inte dragit gängorna för hårt. De lossar mjukt var gång.

En del däcksverkstäder brukar ha allehanda konstiga och teorisvaga resonemang för att försvara sitt uppdrivna monteringstempo.

Koppar- eller grafitfett är även bra på andra bromsdetaljer eller grenrörspinnbultar på både motorcyklar och bilar, spridarskruvar på dieselmotorer osv. Då håller gängorna hälsan.

Men anoljning med vanlig smörjolja funkar även bra för att hålla fukt, salt och syre borta från hjulbultarnas gängor och kona.

Om du inte gjort det så prova gärna din teori 20 år på bruksbil i Sverige och återkom om din erfarenhet skiljer sig från min vetja!

Tycker jag.

/J

Last edited:
*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Back