Pinnen gick av vid däckbyte

Bulten ser, som redan konstaterats, ut som på bilden Jörgen visade. Jag har gjort samma byte pga sneddragning på min egna bil (En Honda) och det är inget svårt alls. Bara att banka ut den gamla och banka in den nya, skulle du inte få in bulten helt genom att banka in den så dras den fast sedan när du monterar fälgen.

Det som är viktigt att tänka på är att det oftast är svårt som fan att komma åt bra, du kan behöva skära av bulten på längden för att den ska gå att vinkla ut bra för oftast så tar "fjäderbenshållare" eller någon annan skit i när du ska göra detta. På min Honda t.ex så fick jag slipa väck kanske 30% av skallen på den nya bulten och banka in den för att annars skulle den ta i allt möjligt och således vara omöjligt.

Det går ju naturligtvis att få in den oskadad oxå men då skulle man få montera isär i princip allting och jag fick tipset med att slipa ner skallen från en Hondaverkstad så jag körde på och den satt fint som fan efter det så det var inga problem. Lycka Till!

Ang. insmorning av hjulbultar/gängor/muttrar. Jag har ALDRIG gjort det på någon av mina bilar och inte heller haft några som helst problem med korrosion men det är ju tydligt att vissa bilar har det oxå. Vad det beror på vettefan, min sneddragning som jag skrev ovan och krävde byte av bulten skedde när jag hade jävligt bråttom och körde med mutterpicka och inte äntrade muttern utan körde på direkt :näsblod

Last edited:
Hjulbultar SKA smörjas, huruvida konan ska smörjas diskuteras det friskt om, jag anser att den ska det då förbandet ändå sitter i spänn så pass att dom inte kan gänga upp sig.

Värt att notera är att drar man tillbaka osmorda gängor/konor kan spännkraften mellan dom olika bultarna variera ganska mycket för ett givet vridmoment.

Då har din läromästare ännu inte tillgodogjort sig några lärospån kring tex spaltkorrosion.

Troligtvis inte, men det är utvecklingsingenjörerna på hos vissa tyska biltillverkare som bestämt att man absolut ej får smörja deras hjulbultar.
Dock mycket sällan dom tyskarna byter till vinterhjul på en fem-tio år gammal bil själva.

Last edited:
Troligtvis inte, men det är utvecklingsingenjörerna på hos vissa tyska biltillverkare som bestämt att man absolut ej får smörja deras hjulbultar.
Dock mycket sällan dom tyskarna byter till vinterhjul på en fem-tio år gammal bil själva.

Jo ofta är det så. Jag skulle heller inte smörja hjulbultar på en stcc-bil heller, där är ju allt rent och snyggt och man använder nya bultar hela tiden som har kvar sin antikärvytbehandling. I likhet med tändstift.

Förr, när man blästrade och renoverade tändstift så var det samma där: man smorde in tändstiftsgänga med anti-seize alumiumpasta.

Idag får jag ofta höra av yngre att man "absolut inte får göra så". Men det är ju en förvanskning av att ngn lärare på fordonsprogrammet en gång sagt åt eleverna att moderna tändstit inte behöver detta eftersom de är försedda med engångs antikärvytbehandling (helt korrekt).

När man däremot återmonterat blästrade och justerade platina-stift i äldre flygkolvmotorer så anges däremot ofta i manualen att stiften ska strykas med alumium-anti-seize-pasta. Det gör jag även på stiften på min HD om jag återmonterar stift i garaget där jag har alumiumpasta och pensel tillgängligt.

Så ibland är det som att rekommendativ information med årent tas ur sitt sammanhang och succesivt förvandlas till norm. Och ett tu tre står ngn teorisvag människa och undrar om jag är dum i huvvet som har alupasta på stiftgängan när jag kollat stiften och ger mig sedan krystade förklaringar om hur "värmetalet på stiften kräver att de ska vara baktereologiskt rena gängor" osv.

Men då sägar jag bara att jag gör som jag vill :D

*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Back