Dani
Khalo Dani®
Bulten ser, som redan konstaterats, ut som på bilden Jörgen visade. Jag har gjort samma byte pga sneddragning på min egna bil (En Honda) och det är inget svårt alls. Bara att banka ut den gamla och banka in den nya, skulle du inte få in bulten helt genom att banka in den så dras den fast sedan när du monterar fälgen.
Det som är viktigt att tänka på är att det oftast är svårt som fan att komma åt bra, du kan behöva skära av bulten på längden för att den ska gå att vinkla ut bra för oftast så tar "fjäderbenshållare" eller någon annan skit i när du ska göra detta. På min Honda t.ex så fick jag slipa väck kanske 30% av skallen på den nya bulten och banka in den för att annars skulle den ta i allt möjligt och således vara omöjligt.
Det går ju naturligtvis att få in den oskadad oxå men då skulle man få montera isär i princip allting och jag fick tipset med att slipa ner skallen från en Hondaverkstad så jag körde på och den satt fint som fan efter det så det var inga problem. Lycka Till!
Ang. insmorning av hjulbultar/gängor/muttrar. Jag har ALDRIG gjort det på någon av mina bilar och inte heller haft några som helst problem med korrosion men det är ju tydligt att vissa bilar har det oxå. Vad det beror på vettefan, min sneddragning som jag skrev ovan och krävde byte av bulten skedde när jag hade jävligt bråttom och körde med mutterpicka och inte äntrade muttern utan körde på direkt
Det som är viktigt att tänka på är att det oftast är svårt som fan att komma åt bra, du kan behöva skära av bulten på längden för att den ska gå att vinkla ut bra för oftast så tar "fjäderbenshållare" eller någon annan skit i när du ska göra detta. På min Honda t.ex så fick jag slipa väck kanske 30% av skallen på den nya bulten och banka in den för att annars skulle den ta i allt möjligt och således vara omöjligt.
Det går ju naturligtvis att få in den oskadad oxå men då skulle man få montera isär i princip allting och jag fick tipset med att slipa ner skallen från en Hondaverkstad så jag körde på och den satt fint som fan efter det så det var inga problem. Lycka Till!
Ang. insmorning av hjulbultar/gängor/muttrar. Jag har ALDRIG gjort det på någon av mina bilar och inte heller haft några som helst problem med korrosion men det är ju tydligt att vissa bilar har det oxå. Vad det beror på vettefan, min sneddragning som jag skrev ovan och krävde byte av bulten skedde när jag hade jävligt bråttom och körde med mutterpicka och inte äntrade muttern utan körde på direkt

Last edited: