Pickup-besatt.

Om man villl åka relativt billig japs truck med 4a vilken ska man satsa på då?

Kom ihåg att skicket e viktigast när man ser så "såpass driftssäkra" bilar som pickisar e. Jag hittade en l200 i ok skick så jag köpte en sådan! Är helt nöjd med kärran!
 
Om man villl åka relativt billig japs truck med 4a vilken ska man satsa på då?

Som sagt var satsa på en Toyota Hilux. Jag är inne på min andra Hilux nu och jag är helnöjd.

Och så några vinterbilder från idag när jag är och hälsar på min mor.
 

Bifogat

  • DSC_0487.jpg
    DSC_0487.jpg
    223.5 KB · Visningar: 158
  • DSC_0489.jpg
    DSC_0489.jpg
    189.7 KB · Visningar: 211
Subaru "BRAT" 1800. Japansk El-Camino. Inte en "truck", det har inte japanarna någon utom de modeller som är direkttillverkade för USA som Honda Ridgeline.
(Definition truck, stor, bredkäftad, minst 6fot lastyta, >5liters motor, gärna 1000kg+ lastvikt)
 
Last edited:
Båstad - Stockholm på dryga fem timmar i pickupen. Redan hjälpt en felhjulsdriven Renault ur en driva på söder. Tacka vet jag tretton millimeters bogserlänk! :)
 
Hittade en liten film med en cheva, snökedjor och vinsch.

 
Vintertruckande bilder var det!

DSC_0004.jpg


DSC_0005.jpg


1-1.jpg


DSC_0012.jpg
 
Jag glömde ta bilder från idag när jag och tjejen lånade styvfars Mazda pickis och slängde i 4wd och brände ut i skogen för att jaga julgran. Jag stoppade med snöskyffeln för att vara på den säkra sidan då det är odubbade däck på den men det var inte ens i närheten att ta stopp trots 50cm snö och väldigt dålig stig ner i skogen.
Jaja, kul var det och nu inser jag att jag måste skaffa något liknande den jeep jag hade för två år sedan med massa-med-tum-däck, winsch, höjningssats och sånt roligt.
En Vitara vore perfekt för mig, då kan jag ha den som billig andrabil också och låta tjejen ha den till jobbet när det är som värst med snö.
Syrran köpte på min inrådan en Grand Vitara då hon vill kunna dra hästsläp med den och den för jäkla fint men är aningens törstig om man åker mycket, strax över litern.
 
Jag glömde ta bilder från idag när jag och tjejen lånade styvfars Mazda pickis och slängde i 4wd och brände ut i skogen för att jaga julgran. Jag stoppade med snöskyffeln för att vara på den säkra sidan då det är odubbade däck på den men det var inte ens i närheten att ta stopp trots 50cm snö och väldigt dålig stig ner i skogen.
Jaja, kul var det och nu inser jag att jag måste skaffa något liknande den jeep jag hade för två år sedan med massa-med-tum-däck, winsch, höjningssats och sånt roligt.
En Vitara vore perfekt för mig, då kan jag ha den som billig andrabil också och låta tjejen ha den till jobbet när det är som värst med snö.
Syrran köpte på min inrådan en Grand Vitara då hon vill kunna dra hästsläp med den och den för jäkla fint men är aningens törstig om man åker mycket, strax över litern.

Skall du ha en terrängduglig åkatilljobbetbilligtbil så tycker jag att du skall titta på Suzuki pickupper.
Går billigt och är väldigt skogsfäiga.
Komfort och prestanda finns inte ens som tillval.
 
Mötte upp dådjpolaren på gården och rev fram skotran under dagen. Vilken höjdarlördag!

IMG_1133.jpgIMG_1135.jpg
 
Då är man återigen sugen på pickup då.....är inte särskilt insatt i modeller och så. Hittade denna som verkar både billig och rätt maffig =) http://www.blocket.se/alvsborg/Ford_xlt_250_44054441.htm?ca=13&w=2&last=1

Tankar kring den ? Hur mycket soppa drar den egentligen tro ?//Kim

Den drar 1,4L ganska precis. Har E4OD-låda (4 växlar + overdrive)

Den är tungreggad, har du c-kort är det bara bra.
Den enda kända svaga punkten på bilen är dieselpumpen som ger upp efter en 20.000+ mil (antagligen bytt)
men det problemet har tjevorna också och pumpen går att renovera eller finns på ebay. Fördelen med pumpen är att den är mer lättstartad än min i kallväder.

I övrigt en kanonbil med klockren drivlina samt flest och billigast delar till på ebay av alla bilar som finns.
Du kan köpa allt från avgassystem, motordelar, nav till inredningsdetaljer, mm.
 
Tack för infon. 1,4 vart ju inte värre än vanligt =) Fan, det va ju det med c kort också......Det har man ju såklart inte :huvet fan .....

//Kim
 
Om du kan få tag på ett intyg från generalagenten som garanterar(ofta efter någon modifikation, ex.vis bortplockade bladfjädrar) att den sammanlagda axelbelastningen är under 3,5 ton så går de fint. Själv har jag inte lyckats :död
 
Skall du ha en terrängduglig åkatilljobbetbilligtbil så tycker jag att du skall titta på Suzuki pickupper.
Går billigt och är väldigt skogsfäiga.
Komfort och prestanda finns inte ens som tillval.

Jo, samuraierna är ju helt ok men det är ju just det där med komfort. Ska jag ha en renodlad skogis så skulle jag kunna tänka mig en sån men jag skulle vilja ha en bil som jag kan slänga in skidorna i och bränna iväg 2-3 timmar på vägen utan att behöva njurbälte och Peltor :gnissla

Jag kom just på att jag är så lyckligt lottad att jag inom en radie av 3km ute hos föräldrarna både har tillgång till 3-4 våta skogsstigar gjorda för terrängåkning OCH en stor grusgrop med rejäla sandhinder och dylikt. Jag brukar vara ute med crossen på båda ställena och det är ju grymt kul, enda tråkiga är att åka själv.
Jag får åka iväg och köpa mig en skogstruck och sen får jag anlägga en bana och bjuda in folk helt enkelt.
 
Om du kan få tag på ett intyg från generalagenten som garanterar(ofta efter någon modifikation, ex.vis bortplockade bladfjädrar) att den sammanlagda axelbelastningen är under 3,5 ton så går de fint. Själv har jag inte lyckats :död
Förr räckte det med dåliga däck vid registreringsbesiktning för att de skulle sänka maxlasten.
Den möjligheten påstås vara borta nu.
 
Back
Top