Pickup-besatt.

Nepp. Det är därför jag jagat F350. Sitter IFS på F250.. De flesta kör med spiralisar fram nu, polarens Dodge har det bl.a. men bak funkar det inte pga lastkapaciteten. Om bladfjädrar är dåligt ur väghållningssynpunkt kan jag ställa upp på vilken bana som helst mot en Defenter...

I terräng är det en annan femma men Långforden är i första hand en last/dragbil.

Terräng = Spiralisar, svag jävla motor
Last/drag = Kronbladisar, vridmomentsknota

Långforden är däremot klart bättre i terräng än vad en Land Rover är som Last/Dragbil..

[YOUTUBE-ID]Y8BmBLl8huY[/YOUTUBE-ID]

Klart bekvämare också.

Nu misstolkar du mig, jag syftade på bladisar på serie landroverserna.
 
Nu misstolkar du mig, jag syftade på bladisar på serie landroverserna.

Ahh My bad! Jag diggar bladisar! Enkelt och funktionellt. Med spiralisar måste man ha en massa skit som håller axeln på plats. Skit som kan krökas och fästen som kan gå av. men visst flexar det mer.
 
Top Gear US specialavsnitt: Americas Toughest Trucks :banana :banana
De kör runt i Alaska med bilar köpta med kriterierna:
Max: 3000$
Minst: 150,000miles

Dodge -97 RAM 1500
Chevrolet -83 CK Stepside
Ford F250 -76
vs.
Toyota Hilux -93

Har kollat i 10 minuter och redan är jag helt varm i själen. Fan pickisar är min grej helt klart. Det är något visst med att sitta i en sur soffa och dunka fram i moderat tempo.
 
Har kollat i 10 minuter och redan är jag helt varm i själen. Fan pickisar är min grej helt klart. Det är något visst med att sitta i en sur soffa och dunka fram i moderat tempo.


Fått nya fälgarna än?
 
Grym rulle, men fan vad illa dom kör.
Allt för showen antar jag!
 
Lågväxel har dom som sagt, sen kan det sitta en slungdiff i bakaxeln, dvsa, den driver på båda hjulen när ett börja spinna. Ganska så vanligt tro jag, fast kanske inte på 1500.
Fram finns ingen diffspärr.
Sitter ingen diff i fördelningslådan heller, så man få tänka sej för någon gång innan man lägger i 4wd.




Sen har man en stor v8'a och automatlåda där fram oxå, + hytten då.
Min 4wd funkade inte när jag köpte min.
Men minsta snö/is och lite backe så står det still.
Men med ett par riktiga dubbdäck och ett par 100 kilo långt bak på flaket skulle man nog överleva en vinter utan 4wd.
Inga problem att åka på breställ på blöt asfalt med bara bakhjulsdrift i, och då är det ändå inget effektmonster. Kanske funkar på torr också, har inte haft chans att testa ännu.

Typ så här :tummenupp
[YOUTUBE-ID]ELpd0bNRAD0[/YOUTUBE-ID]
 
Hur gillade du top gear filmen, gick inte så bra för fröken forden ;)

Jag är ju ingen märkesfanatiker på så sätt att jag tar illa vid mig. Men lite tråkigt att de lyckats hitta så olika pickuper. En var ju sprojlans och Forden var fasen genomrutten.
Dock så gillar jag de där korta 4x4, stepsidepickisarna av någon anledning. Måste man inte köra dubbelsängar eller ha gipsskivor i trave på flaket är en sådan jäkligt smidig faktiskt.

Första delen där de var ute och dunkade Alaskavägar var nästan bäst. Hade britterna gjort programmet hade det varit bättre på alla punkter utom att Jeremy medvetet hade lyckats paja alla tre pickisarna för att visa hur dåliga de är.
 
Vettetusan om många personbilar har så mycket sämre viktfördelning dock. Många äldre rwd bilar är jävligt lätta i arselet.

Har tyvärr inte råd att prova, inte innan snön tinar iaf, och sen är det nog hojj på tapeten. Skall se om jag kan låna en 2500 cheva dock, den just har ju fyrkrafs iofs, men man behöver ju inte koppla i den i testsyfte. :p

Tror inte att det finns några bilar med sämre viktfördelning än olastade pickupper.
Visst finns det bakhjulsdrivna bilar med lika lite vikt bak.
Men då har de inte en stor våtta med idiotlåda i framänden och stum bakfjädring.

Med 3/4lass blir det bättre.
Men då har du en ohemult tung bil, vilket förstör både acceleration, bromsförmåga och ekonomi.

Truckar skall ha fyrhjulsdrift.
 
Första delen där de var ute och dunkade Alaskavägar var nästan bäst. Hade britterna gjort programmet hade det varit bättre på alla punkter utom att Jeremy medvetet hade lyckats paja alla tre pickisarna för att visa hur dåliga de är.
Ja, amerikanska kvalitetsbyggen pajar ju inte. Rena kassaskåpen. :rolleyes:

Truckar skall ha fyrhjulsdrift.
Synd bara att man blir så skitig av att krypa in under bilen och dra i spaken som aktiverar fyrhjulsdriften.
 
Last edited:
Hade britterna gjort programmet hade det varit bättre på alla punkter utom att Jeremy medvetet hade lyckats paja alla tre pickisarna för att visa hur dåliga de är.

Very true, men det hade å andra sidan skett med klass på ett underhållande vis:D Tyckte att det var en hyfsad film med tanke på hur mycket plagiat det luktade om det hela. Så nja... Hade föredragit original top gear, men de hade väl å andra sidan aldrig gjort en pickup-special så man får ju ta vad man kan få liksom.
 
Ja, amerikanska kvalitetsbyggen pajar ju inte. Rena kassaskåpen. :rolleyes:


Synd bara att man blir så skitig av att krypa in under bilen och dra i spaken som aktiverar fyrhjulsdriften.

Beror ju helt på vad det handlar om för bil. I mitt fall är axlar från Dana och drivlina från international. I övrigt finns det i princip inget om kan gå sönder.
Till skillnad från raden av moderna kombibilar man haft, nu senaste en -06 som felaktigt varnar för lågt däcktryck och som har en massa plastflärpar i underredet som hänger och skramlar för att de inte klarar att köras genom en vattenpöl.
Varningslampan var tvungen att släckas på auktoriserad bilverkstad för 4 lök.

:mad:

Framaxeln på Långforden jag nu rivit isär för att byta knutkors har inte varit öppen sedan den monterades på bilen för en sådär 30.000 mil sedan och grejerna ser helt nya ut. (undrar hur Audi/BMW ser ut i lager/drivaxlar efter 30.000 mil...)

Det är många som kollar på tåpger och säger att jänkare är piss bara för att Jeremy säger så. Men tänk att pickisarna i första hand säljs till de 250 miljoner människor som bor öster om LA och väster om NY och där är finns det inte auktoriserade värkstäder med datorutrustning i varje gathörn utan pajar en Ford för mycket kommer den kunden att köpa en GM eller Dodge i stället.

Spaken för 4x4 sitter på golvet och manövrerar en Warn med rakskurna drev och ingen pisshaldax med elektronik.
 
Beror ju helt på vad det handlar om för bil. I mitt fall är axlar från Dana och drivlina från international. I övrigt finns det i princip inget om kan gå sönder.
Till skillnad från raden av moderna kombibilar man haft, nu senaste en -06 som felaktigt varnar för lågt däcktryck och som har en massa plastflärpar i underredet som hänger och skramlar för att de inte klarar att köras genom en vattenpöl.
Varningslampan var tvungen att släckas på auktoriserad bilverkstad för 4 lök.

:mad:

Framaxeln på Långforden jag nu rivit isär för att byta knutkors har inte varit öppen sedan den monterades på bilen för en sådär 30.000 mil sedan och grejerna ser helt nya ut. (undrar hur Audi/BMW ser ut i lager/drivaxlar efter 30.000 mil...)

Det är många som kollar på tåpger och säger att jänkare är piss bara för att Jeremy säger så. Men tänk att pickisarna i första hand säljs till de 250 miljoner människor som bor öster om LA och väster om NY och där är finns det inte auktoriserade värkstäder med datorutrustning i varje gathörn utan pajar en Ford för mycket kommer den kunden att köpa en GM eller Dodge i stället.

Spaken för 4x4 sitter på golvet och manövrerar en Warn med rakskurna drev och ingen pisshaldax med elektronik.
Tja, pallar man att sitta och skramla i en jänkare med sjuttiotalsinredning och japanska 80-talssitsar trots att det är en två år gammal bil, är det väl kanske skaplig kvalle på (femtiotals)tekniken.

USA är ju ett U-land, så visst kan jag förstå att lokale bilmeken saknar allt annat än rörtång och skiftnyckel.

Menar du att amerikanerna har moderniserat fyrhjulsdriften så pass att man numera kan hantera den manuellt utan att ta av sig cowboyhatten? Imponerande.
Vem har pratat om påhängs-Haldex förresten? En riktig bil har torsendifferential. :fakta
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top