Pickup-besatt.

Det enda du har över drivhjulen är ju ett tomt flak, dvs luft. Visst väger en pickis, men framändan med hytt och hela kalaset väger så pass mycket mer. Bakändan svävar ju nästan i jämförelse, så du har väldigt lite kraft ner över drivhjulen. Funkar bra på asfalt, men så fort du kommer ut på det halare så märker du av det. Bakhjulen bara spinner medan de kämpar efter grepp nog att trycka den tunga fronten framåt...

Tycker en amerika flaka, bakram, samt tom bara bakaxeln skall väga en hel del. Är ju inte som en del busbilar jag skruvat och kört med polarna som man tar tag i bakpartiet och lyfter upp för hand precis... :)

Tom polarens gamla datsun pickis driver på rätt bra, då den är gammal nog att ha lite egen vikt i ram/flaka osv.

Självklart är det ju inte i närheten av en med fyrkrafs. Och ordetlig offroad skall man nog passa sig för, men borde ändå funka helt ok, långt bättre än många "skräckhistorier".
Inte som en lite modernare 2wd japps som man kör fast på en plan gräsmatta. :lol (en hård då, så det var inte så att den sjönk, då fastnar ju det mesta...)
 
Det enda du har över drivhjulen är ju ett tomt flak, dvs luft. Visst väger en pickis, men framändan med hytt och hela kalaset väger så pass mycket mer. Bakändan svävar ju nästan i jämförelse, så du har väldigt lite kraft ner över drivhjulen. Funkar bra på asfalt, men så fort du kommer ut på det halare så märker du av det. Bakhjulen bara spinner medan de kämpar efter grepp nog att trycka den tunga fronten framåt...

Beror ju på om man har handledaxlar alá 1500 eller om det sitter en rejäl Sterling bak som klämmer ner hjulen :)
 
Top Gear US specialavsnitt: Americas Toughest Trucks :banana :banana
De kör runt i Alaska med bilar köpta med kriterierna:
Max: 3000$
Minst: 150,000miles

Dodge -97 RAM 1500
Chevrolet -83 CK Stepside
Ford F250 -76
vs.
Toyota Hilux -93

Har kollat i 10 minuter och redan är jag helt varm i själen. Fan pickisar är min grej helt klart. Det är något visst med att sitta i en sur soffa och dunka fram i moderat tempo.
 
Last edited:
Vet folk som kör streetrace med pickisar som scetsat fast en bit tåg räls läääängst bak för att få lite ballare chassie reaktion, så de e ju ett alternatv om man nte vinterförvarar somarhjulen på flaket.
 
Vet folk som kör streetrace med pickisar som scetsat fast en bit tåg räls läääängst bak för att få lite ballare chassie reaktion, så de e ju ett alternatv om man nte vinterförvarar somarhjulen på flaket.

Äh det är inget problem. Långforden är tvärsnäll i vinterföre och 2WD.
 
Har en sån riktig lågväxel eller? Diffspärrar eller dylikt? :confused:

Lågväxel har dom som sagt, sen kan det sitta en slungdiff i bakaxeln, dvsa, den driver på båda hjulen när ett börja spinna. Ganska så vanligt tro jag, fast kanske inte på 1500.
Fram finns ingen diffspärr.
Sitter ingen diff i fördelningslådan heller, så man få tänka sej för någon gång innan man lägger i 4wd.


Tycker en amerika flaka, bakram, samt tom bara bakaxeln skall väga en hel del. Är ju inte som en del busbilar jag skruvat och kört med polarna som man tar tag i bakpartiet och lyfter upp för hand precis... :)

Tom polarens gamla datsun pickis driver på rätt bra, då den är gammal nog att ha lite egen vikt i ram/flaka osv.

Självklart är det ju inte i närheten av en med fyrkrafs. Och ordetlig offroad skall man nog passa sig för, men borde ändå funka helt ok, långt bättre än många "skräckhistorier".
Inte som en lite modernare 2wd japps som man kör fast på en plan gräsmatta. :lol (en hård då, så det var inte så att den sjönk, då fastnar ju det mesta...)

Sen har man en stor v8'a och automatlåda där fram oxå, + hytten då.
Min 4wd funkade inte när jag köpte min.
Men minsta snö/is och lite backe så står det still.
Men med ett par riktiga dubbdäck och ett par 100 kilo långt bak på flaket skulle man nog överleva en vinter utan 4wd.
Inga problem att åka på breställ på blöt asfalt med bara bakhjulsdrift i, och då är det ändå inget effektmonster. Kanske funkar på torr också, har inte haft chans att testa ännu.
 
USA pickisar är ju tunga as med järnvägsräls till ram, lite vikt borde man ändå få på hjulen tycker jag? :va Kan ju inte vara som en tvåhjulsdriven typ japps ändå....

Min gamla bakhjulsdrivna pickis vägde 700kg över bakaxeln och 1800 över framaxeln. Inget svårt att drifta med den på vintern, svårt att hämta hem när det började bli för brett ställ.
 
Tycker en amerika flaka, bakram, samt tom bara bakaxeln skall väga en hel del. Är ju inte som en del busbilar jag skruvat och kört med polarna som man tar tag i bakpartiet och lyfter upp för hand precis... :)

Tom polarens gamla datsun pickis driver på rätt bra, då den är gammal nog att ha lite egen vikt i ram/flaka osv.

Självklart är det ju inte i närheten av en med fyrkrafs. Och ordetlig offroad skall man nog passa sig för, men borde ändå funka helt ok, långt bättre än många "skräckhistorier".
Inte som en lite modernare 2wd japps som man kör fast på en plan gräsmatta. :lol (en hård då, så det var inte så att den sjönk, då fastnar ju det mesta...)

Problemet är inte vikten över bakhjulen egentligen, utan vikten i fronten som bakhjulen måste trycka över ojämnt underlag helt utan friktion. Det blir ju ofta lite vallar i exempelvis snö, så står du med framhjulen mot en sån vall och ska försöka pressa 70% av fordonets vikt över sagda vall medelst drivhjul som knappt får grepp som det är... Det är då det blir jobbigt:)
 
Sen har man en stor v8'a och automatlåda där fram oxå, + hytten då.
Min 4wd funkade inte när jag köpte min.
Men minsta snö/is och lite backe så står det still.
Men med ett par riktiga dubbdäck och ett par 100 kilo långt bak på flaket skulle man nog överleva en vinter utan 4wd.
Inga problem att åka på breställ på blöt asfalt med bara bakhjulsdrift i, och då är det ändå inget effektmonster. Kanske funkar på torr också, har inte haft chans att testa ännu.

Självklart är ju viktfördelningen helt käpprätt åt skogen. Men borde ändå driva på någorlunda, självklart med vettiga däck dårå.
Lastbil har ju lite samma problem, men pga egenvikten i flaka, ram och hjulupphägningar brukar det ändå ta sig fram rätt bra. Där har man ju dock det problemet att det kan vara lite taskit med plats bara.

Min gamla bakhjulsdrivna pickis vägde 700kg över bakaxeln och 1800 över framaxeln. Inget svårt att drifta med den på vintern, svårt att hämta hem när det började bli för brett ställ.

Närmaste jag kört är bil med ~800kg fram, 200kg bak, mycket lättare bil men iaf. Spännande ja, men fram kom man nog. :) Ritade rätt bra även på torrt den med ca 240hk. :mumma

Problemet är inte vikten över bakhjulen egentligen, utan vikten i fronten som bakhjulen måste trycka över ojämnt underlag helt utan friktion. Det blir ju ofta lite vallar i exempelvis snö, så står du med framhjulen mot en sån vall och ska försöka pressa 70% av fordonets vikt över sagda vall medelst drivhjul som knappt får grepp som det är... Det är då det blir jobbigt:)

Mot snövallar är vikt positivt, mycket massa att slå sig igenom vallen med. Stanna skall man dock ge fan i.
 
Last edited:
Mot snövallar är vikt positivt, mycket massa att slå sig igenom vallen med. Stanna skall man dock ge fan i.

När jag pratar framkomlighet så brukar jag prata om den typen som innebär att du kommer vidare även när det går långsamt, inte hur långt du kan slå dig igenom med fart och hoppas på grepp längre fram:D
 
:D så dina är delade?


aaah, du kanske menar hoprostade bladfjädrar.:yoparty

Nepp. Det är därför jag jagat F350. Sitter IFS på F250.. De flesta kör med spiralisar fram nu, polarens Dodge har det bl.a. men bak funkar det inte pga lastkapaciteten. Om bladfjädrar är dåligt ur väghållningssynpunkt kan jag ställa upp på vilken bana som helst mot en Defenter...

I terräng är det en annan femma men Långforden är i första hand en last/dragbil.

Terräng = Spiralisar, svag jävla motor
Last/drag = Kronbladisar, vridmomentsknota

Långforden är däremot klart bättre i terräng än vad en Land Rover är som Last/Dragbil..

[YOUTUBE-ID]Y8BmBLl8huY[/YOUTUBE-ID]

Klart bekvämare också.
 
Last edited:
När jag pratar framkomlighet så brukar jag prata om den typen som innebär att du kommer vidare även när det går långsamt, inte hur långt du kan slå dig igenom med fart och hoppas på grepp längre fram:D

Det är ju ingen spänning i det! :7peta

Nej men skall man bryta ut i skogen är det självklart att man behöver 4x4, men jag är helt säker på att en 2wd cheva pickis tar sig fram minst lika bra i vinterväglag som vilken annan bakhjulsdriven personbil som hellst. Antagligen bättre pga markfrigången.
 
Det är ju ingen spänning i det! :7peta

Nej men skall man bryta ut i skogen är det självklart att man behöver 4x4, men jag är helt säker på att en 2wd cheva pickis tar sig fram minst lika bra i vinterväglag som vilken annan bakhjulsdriven personbil som hellst. Antagligen bättre pga markfrigången.

Nej, jag är tämligen säker på att den fixar det sämre än vanliga bilar på grund av den fuckade viktfördelningen. Men köp en och testa för all del:tummenupp
 
Hur var det med den vita gammelchevan med 6.5Td. Gick den inte att regga eller? Om den är fri från rost kanske den skulle kunna vara ett ballt objekt faktiskt. de är snygga som fasen de gamla chevorna.
 
Nej, jag är tämligen säker på att den fixar det sämre än vanliga bilar på grund av den fuckade viktfördelningen. Men köp en och testa för all del:tummenupp

Vettetusan om många personbilar har så mycket sämre viktfördelning dock. Många äldre rwd bilar är jävligt lätta i arselet.

Har tyvärr inte råd att prova, inte innan snön tinar iaf, och sen är det nog hojj på tapeten. Skall se om jag kan låna en 2500 cheva dock, den just har ju fyrkrafs iofs, men man behöver ju inte koppla i den i testsyfte. :p
 
Nyheter
Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Back
Top