Peter räddar en Gsxr

Den här tråden börjar utveckla sig till en av forumets bästa trådar...eller i alla fall den näst bästa efter Toyman's tråd...

Fan vad jag vill ha tillbaka min 96'a...
 

Bifogat

  • PICT1145.JPG
    PICT1145.JPG
    1.8 MB · Visningar: 36
Fråga.
Finns det någon som läser här och som vet ?

Vilka andra Suzukimodeller har likadana hjul som en Gsxr 750-98 SRAD ?
Dvs att bromsskivor, hjullager mm passar emellan modellerna.

Har en susning att Gsxr 750 96-99 och Hayabusa 99-07 har samma lika fälgar.
TL 1000. Både S och R ?

/ Peter
 
Fråga.
Finns det någon som läser här och som vet ?

Vilka andra Suzukimodeller har likadana hjul som en Gsxr 750-98 SRAD ?
Dvs att bromsskivor, hjullager mm passar emellan modellerna.

Har en susning att Gsxr 750 96-99 och Hayabusa 99-07 har samma lika fälgar.
TL 1000. Både S och R ?

/ Peter
Ja, TL1000R och S har likadana fälgar. Framfälgen på GSX-R600 97-00 är likadan, men bakfälgen är bara 5,5".
 
Jag inventerade lite gamla snöskoterdelar häromkvällen och råkade hitta "tankpinnen" till min gamla GSX-R...Verktygskitet innehöll nämligen en pinne för att hålla tanken i uppfällt läge vid servicearbeten och den följde uppenbarligen inte med till nästa ägare...
 
Jag inventerade lite gamla snöskoterdelar häromkvällen och råkade hitta "tankpinnen" till min gamla GSX-R...Verktygskitet innehöll nämligen en pinne för att hålla tanken i uppfällt läge vid servicearbeten och den följde uppenbarligen inte med till nästa ägare...
Alltid en början. ?
 
En idé. Eller nånting så här.
Nummerbotten.
En ytterkant som blir tunn, bara för att markera att en nummerbotten finns där.
Färgsättning.
Siffror som bryter av den vita ytan (white pearl) och nummer 67…för att Shakey Byrne körde med nummer 67 på sina hojar. ?




FC1962DA-43DB-401E-8665-87775BAA6DE4.jpeg
 
Last edited:
Suzuki GSXR 750 -98

View attachment 455513

Kvällarna framför teven hade bytts ut mot blockets säljannonser.
Med överkomliga inköpspriser, en human försäkringsnivå och en viss svaghet för Superbike-racing från -80 och 90 -talen började det bli svårt att stå emot en gammal R-hojj.

Ögonen kändes fyrkantiga vid det här laget när rätt hoj, med rätt färgsättning fanns till salu i grannbyn.
Det var det inte så mycket att fundera på. Skicket brydde jag mig inte om och det blev ett köp.
Halva nöjet är att få plocka isär en fungerande hoj.
Riktig klassiker som sagts tidigare. Var tvungen att yttra mig. Byggd efter RGV 500 som måttstock...
Minns jag läste i Bike -96
 
Tänk vad tråkigt det måste vara att riva en ny hoj...
Man får liksom inga trevliga överraskningar då. ;)

Nu var det bensintank och luftburk som skulle lyftas bort.
Motor och spjällhus var skitigare än ett gammalt verkstadsgolv och vid en första överblick visade det sig att en tändhatt och ett par spridare inte satt som de ska göra.
Slangklammorna för alla fyra insugningsgummin var inte dragna. Det saknades saker på spjällhuset så där tjuvluftade det. Inte undra på varför hojen gick som en moped.
Det är bara att göra om och göra rätt. :)

41FFC30E-9CDD-43C9-A2D1-7037D568EEBA_1_105_c.jpg


5A3C62F8-006F-402D-8F38-7AC9EE29F887_1_105_c.jpg


2835A2F4-34EB-4D4D-8F95-17CF9295E2A4_1_105_c.jpg


34BC5995-B77E-46B1-953E-E61660111E78_1_105_c.jpg0AA52884-7FB6-46A6-86DC-41FB1578A066_1_105_c.jpg


D25945C0-5804-48C2-A533-3AC4C3FD27D6_1_105_c.jpg
 
Last edited:
Bakdelen ska lackas.
Det blir en vit bas (white-pearl) med en egen design, eller färgsättning av bakdelen.
Jag tänkte mig siffror i Nascar-stil, dvs stora siffror med skuggning. Och som täcker större delen av bakdelen på båda sidor. Siffrorna blir blåa.
Eller vad tycker panelen ? :)

Principiellt så bör man skita i vad panelen tycker. Det är din hoj, det är du som ska trivas med den. Om en främling som ser hojen en gång i sitt liv tycker bu eller bä är irrelevant, DU ska bli glad varje gång du går ut i garaget och lägger ögonen på pärlan :)

Lacken ser grym ut, snyggt byggt :tummenupp Och Coolfiberdetaljerna är bara för läckra :kär
 
Ja det blir ju några hästar till det. Att ha cykeln igång på alla cylindrar. Lyxigt.

Hojen blir fin den!
 
Principiellt så bör man skita i vad panelen tycker. Det är din hoj, det är du som ska trivas med den. Om en främling som ser hojen en gång i sitt liv tycker bu eller bä är irrelevant, DU ska bli glad varje gång du går ut i garaget och lägger ögonen på pärlan :)

Lacken ser grym ut, snyggt byggt :tummenupp Och Coolfiberdetaljerna är bara för läckra :kär

Tack ! ?
Här är en bild på bakdelen. Lackad och nu med dekaler. Kåpan är på gång och det blir en egen design med blåa färger (kalla färgskalan). Utan att avslöja för mycket, tänk Troy Lee Design eller BEAMdesign som lackar hjälmar.
 

Bifogat

  • 7DEE9955-7AF9-45A9-858C-64B9CE33614E.jpeg
    7DEE9955-7AF9-45A9-858C-64B9CE33614E.jpeg
    1.9 MB · Visningar: 22
  • 5D2E9886-2E31-4E22-93CC-3EE3446F1E69.jpeg
    5D2E9886-2E31-4E22-93CC-3EE3446F1E69.jpeg
    1.8 MB · Visningar: 20
Last edited:
Raceträning Sviestad sent 90-tal. Vi är några stycken som låter hojarna vila i depån och klockar varvtider istället. Hållinder slår på gas från ett djupt nerlägg och skickar upp framhjulet i luften på trean. Varv efter varv...
Hade inte han varvrekordet ett tag? På 52-53 nånting?
 
Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top