Perspektiv: Sharia

Tror du att Sharialagar kommer att införas i Sverige


  • Antal röstningar
    0
Status
Ej öppen för fler svar.

Kantian

Trefaldig världsmästare
Gick med
23 Sep 2008
Ort
Stockholm
Hoj
fyfan
Jag är inte intresserad av en diskussion om för eller emot, barbarer och vildar, slöjor och stening. Jag är bara intresserad av hur ni ser på eventualiteten att Sharialagar införs i Sverige.

Poll kommer.
 

Kuritas

Mansplaining MC
Gick med
19 Apr 2005
Ort
Lomma, född i Sthlm
Hoj
Kawasaki VN1600 2003
Jag har ingen aning om det kommer att införas eller inte. Allt är möjligt!

Däremot tycker jag att det inte borde göra det, av samma skäl som jag inte tycker att vi skall återgå till det kristna "tiondet" och obligatoriska husförhör. Jag är en sekulariserad kille helt enkelt och föredrar religions-fri-het.
 

Nursey

Utan lem
Gick med
26 Jun 2008
Ort
Mitt i säntrum av Muppsala
Hoj
Svart Bandithona
Jag hoppas innerligt att inget sådant ens kommer till ett seriöst förslag.
Jag kan inte säga det bättre än herrn ovanför som formulerar sig utomordentligt! ;)
 

Stuff

GRATTIS AIK TILL TRIPPELN!
Gick med
22 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
En tråkig men praktisk
Jag röstade på "Jag vet inte" för det var det enda alternativet där jag slapp utveckla varför.
 

Kantian

Trefaldig världsmästare
Gick med
23 Sep 2008
Ort
Stockholm
Hoj
fyfan
Jag röstade på "Jag vet inte" för det var det enda alternativet där jag slapp utveckla varför.
Kan utveckla, inte måste utveckla. Med lite heztmatematik ser man snabbt att långt ifrån alla bemödar sig med ett svar. Rösta på vad du vill.
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Nu finns/fanns det väl iofs redan en "Sharia-domstol"nere i Malmö som bl.a. dömmer i skilsmässomål..

Så visst kan vissa grupper instifta egna lagar och själva agera domare och bödel. det är ju inte märkligare än att andra "grupper" har sina lagar och straff som inte har något som helst att göra med sveriges lagar och regler att göra(tex kriminella mc-gäng) ...

Om frågan däremot är om vi i sverige kommer att TILLÅTA sharialagar och ge dem utrymme i någon form av statligt sanktionerade "parallelal domstolar" med juridiska befongenheter så tror jag inte på det för en sekund. Sen att många islamofobiker tror att så är fallet är ju ungefär lika roande som de som tror att USA's regering styrs av marsmän eller annat foliehattigt.
 
Last edited:

Kantian

Trefaldig världsmästare
Gick med
23 Sep 2008
Ort
Stockholm
Hoj
fyfan
Fakking FreddeTheMan måste skriva en förklaring för sin röst annars räknas den som blank.
 

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Ort
Linköping
Hoj
2*Yamaha
Ni som är mer insatta i sharia-lagarna får gärna berätta vilka områden/länder, folkgrupper som stödjer desa lagar. För det är väl ändå så att det inte är alla muslimer eller alla de som tilhör Islam som stödjer lagarna?
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
För det är väl ändå så att det inte är alla muslimer eller alla de som tilhör Islam som stödjer lagarna?

"Several of the countries with the largest Muslim populations, including Indonesia, Bangladesh and Pakistan, have largely secular constitutions and laws, with only a few Islamic provisions in family law. Turkey has a constitution that is officially strongly secular. India and the Philippines are the only countries in the world which have separate Muslim civil laws, framed by the Muslim Personal Law board in India, and wholly based on Sharia and the Code of Muslim Personal Laws in the Philippines"
....
"Most countries of the Middle East and North Africa maintain a dual system of secular courts and religious courts, in which the religious courts mainly regulate marriage and inheritance. Saudi Arabia and Iran maintain religious courts for all aspects of jurisprudence, and religious police assert social compliance. Laws derived from sharia are also applied in Afghanistan, Libya and Sudan. Some states in northern Nigeria have reintroduced Sharia courts."

http://en.wikipedia.org/wiki/Sharia
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Jag tror det kommer införas på grund av den enorma invandringen från muslimska länder och jag hoppas det också då inget vore bättre för opinionsbildning än det.
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Tack. Men innebär det att nästan alla mellanösternländer m.m. har stening, ... eller finns det någon sharia-"light" version?

De flesta länder tillämpar knappast stening o.s.v. Den senaste steningen var som jag förstår det heller inte sanktionerat av någon stat utan det var en islamistisk milis som utfärdade straffet med sharia-lagar som motivering.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
De flesta länder tillämpar knappast stening o.s.v. Den senaste steningen var som jag förstår det heller inte sanktionerat av någon stat utan det var en islamistisk milis som utfärdade straffet med sharia-lagar som motivering.

Om man inte vet ska man vara tydlig med det tycker jag. :)
Jag hjälpte dig litet! :tummenupp
 

Kantian

Trefaldig världsmästare
Gick med
23 Sep 2008
Ort
Stockholm
Hoj
fyfan
Tack. Men innebär det att nästan alla mellanösternländer m.m. har stening, avhuggna händer vid stöld och sånt som straff eller finns det någon sharia-"light" version?
Det handlar för det mesta om familjelagar/äktenskap und so weiter.
 

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Ort
Linköping
Hoj
2*Yamaha
De flesta länder tillämpar knappast stening o.s.v. Den senaste steningen var som jag förstår det heller inte sanktionerat av någon stat utan det var en islamistisk milis som utfärdade straffet med sharia-lagar som motivering.


Ok, då ska det mycket till innan möjligheten/risken för att lagarna någonsin införs i Sverige.
 
Last edited:

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Jag har ingen aning om det kommer att införas eller inte. Allt är möjligt!

Däremot tycker jag att det inte borde göra det, av samma skäl som jag inte tycker att vi skall återgå till det kristna "tiondet" och obligatoriska husförhör. Jag är en sekulariserad kille helt enkelt och föredrar religions-fri-het.

Tiondet är betydligt äldre än kristendomen, liksom skuldefterskänkning vart sjunde år vilket gav en väldig snurr på samhällsekonomin.

Att jämföra med det ca sjuttioprocentiga skattetryck vi har i vårt land idag,(när mjölken står i kylen och blöjorna är nedbajsade). Den sekulära skatten är alltså inte så skonsam heller med en början på lite över trettio %.



Mina knappa 10%.
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Tack. Men innebär det att nästan alla mellanösternländer m.m. har stening,

Antalet stenade är relativt begränsat.

Pakistan

Islamic law in Pakistan still allows stoning as a form of punishment, however, no such executions have taken place in the country in recent times.

Afghanistan

As most areas of Afghanistan, aside from the capital, Kabul, are controlled locally by warlords or tribal leaders, the Afghan legal system depends highly on an individual community's local culture and the political and/or religious ideology of its leaders. Stoning also occurs in lawless areas, where vigilantes decide to commit the act for religious and/or political purposes.[5]

Iran

n Iran, stoning as a punishment did not exist until 1983, when the contemporary Islamic Penal Code was ratified. ....
In 2008, Iran's judiciary once again said it planned to stop stoning as a form of punishment; however, it will still be a legal form of punishment. [7] [8]

In August 2008 the Global Campaign to Stop Killing and Stoning Women! announced that there were still at least eight women and one man sentenced to die by stoning for convictions of prostitution, incest and adultery.[8]

Saudi Arabia, Sudan, United Arab Emirates

Sentences to stoning or stonings without a sentence were also reported within the last years from Sudan, Saudi-Arabia and the United Arab Emirates.[10]

Somalia

In October, 2008, a girl, Aisho Ibrahim Dhuhulow was buried up to her neck and then stoned to death after allegedly having pled guilty to adultery in a shari`ah court in Kismayo, (Islamistmilisen)

Nigeria

Stoning is available as a punishment under Sharia in Nigeria. Between 2000 and 2001 twelve northern Nigerian states officially declared Shari`a to be their criminal code again, even though many of its regulations conflict with the Nigerian constitution. The introduction of Shari`a law directly and indirectly led to many violent riots

http://en.wikipedia.org/wiki/Stoning#Usage_today
 

Äpplerum

Ny medlem
Gick med
14 Feb 2008
Ort
Borgholm
Hoj
2007, Yamaha MT-01
Jag röstade nej, men jag tror inte det är så långt borta föränn frågan kommer upp på alvar... men jag tror och hoppas att det finns nån stake i makthavarna i ett sånt läge!
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top