People Aren't Smart Enough for Democracy to Flourish, Scientists Say

de enligt statistik & diverse forskning (både inhemsk och internationell), uppfattas mer eller mindre som en 'jollrande massa' med storebrorskomplex.
"Uppfattas" betyer inte "är" utan pekar på att stockholmarna har en uppfattning om andra, vilket definitivt kan knytas till studien om att folk inte fattar när de inte fattar. Gäller dessutom alla stockholmare utan undantag!:mad:

vad är problemet; de som bor i 'städer' mindre än stockholm gallras bort per automatik, då de enligt statistik & diverse forskning (både inhemsk och internationell), uppfattas mer eller mindre som en 'jollrande massa' med storebrorskomplex.

lägger vi dessutom till kriteriet att kunna argumentera samt ha en viss höjd av retorik så det inte bara är svammel, återstår bara en handfull människor.

jag återkommer senare i år och delger den kunskapen som är värdefull.

Urvalet kan ju göras som Dr Strangelove föreslår. Verkar effektivt.

"Uppfattas" betyer inte "är" utan pekar på att stockholmarna har en uppfattning om andra, vilket definitivt kan knytas till studien om att folk inte fattar när de inte fattar. Gäller dessutom alla stockholmare utan undantag!:mad:

'uppfattas' är bara en snällare och mer politisk korrekt variant av just 'är'; det ska ge sken av att det finns en plausibel möjlighet att också omfatta andra 'städer' än stockholm, när det egentligen inte är så.

att ta bort hoppet, är taktiskt, helt fel. på detta sätt dock, bibehålls övertygelsen och just hoppet, om att det finns en liten liten chans till ändring.

Allmän rösträtt

Jag har alltid ansett att allmäm och lika rösträtt är en av de viktigaste principerna i ett väl fungerande samhälle. På samma vis har jag alltid ansett att vissa extrema grupperingars rättighet att rösta-organisera sig-driva sina frågor är något som vi måste försvara hur fel de än må ha i sak.

Efter att ha läst hur vissa extremliberaler formulerar sig i den här tråden är det nästan så att jag börjar fundera på att ändra min uppfattning angående den allmänna rösträtten......

Liten anekdot: Såg på gårdagens Nyheter en amerikansk kvinna som tillhörde "högerkristna vita lägre medelklassen" (fin titel för Whitetrash light!?? hehe), troligen aldrig varit ifrån sin egna lilla hemstad i mer än 24 timmar/20 mil, men verkade sig tro veta allt om hela världen och veta bäst...
Hon röstade på en republikansk kandidat för han var emot abort och preventivmedel... Mer fakta eller kunskap behövs tydligen inte för att veta vem som bör bestämma över ett av världens mäktigaste land... :zpy :näsblod

Men ska väl inte kasta skit på andras bakgårdar heller, här i Sverige har man ju SD som lyckas ta sig in i riksdagen genom att vara ett enfrågeparti (läs: missnöjeparti)..... :huvet

Men ska väl inte kasta skit på andras bakgårdar heller, här i Sverige har man ju SD som lyckas ta sig in i riksdagen genom att vara ett enfrågeparti (läs: missnöjeparti)..... :huvet

Fast det kan jag (typ) försvara lite i demokratins namn. Även om de flesta som röstar på SD (och står för det!!) är förvuxna moppemuppar som var så mobbade i skolan att de var tvungna att klä sig fult, raka skallen och skrika enkla ramsor om en gemensam fiende (svarta) för att känna nån form av värdighet i sin tillvaro, så finns ändå en grupp välkare där som faktiskt TYCKER att frågan är ett problem. Den första gruppen kan förmodligen inte motivera sitt val med mer än "nejgröör är elAcKa och ska bort från Landskr... vår stad" och nej, jag ser inte deras självklara rätt att rösta.

Den andra gruppen däremot, de som väljer att avstå sin röst från de seriösa höger-/vänsterpartierna i ett medvetet steg för att de på ärligt tycker att invandringen och integrationsfrågan är ett problem. Vad är felet med det? Det finns ju ett ganska uppenbart problem i att "rasism" blivit allt som sägs i negativa termer och rör icke ur-svenskar, oavsett hur väl faktagrundat det är. Att få in ett parti som kanske skriker högt (och fel), men som kan lyfta frågan till debatt och åtminstone få de övriga partierna att TA i frågan är väl egentligen inte negativt?

Miljöpartiet faller väl under den yxan också, vänstern likaså (extrem-kommunistparti :mad:). Men även om MP knappast skulle ge något positivt för Sverige i stort om de fick igenom alla sina frågor, så är det ändå takc vare dem som Sverige idag ligger väldigt långt fram miljömässigt i ett internationellt perpsektiv.

VPK, MP & SD är och förblir marginal-partier. Men den marginalen kanske är viktig trots allt. Annars landar vi i USA med två starka sidor (och en med obefintligt betydande (som i UK)) som spelar flipper med strategierna. Jag tycker nog i stort att partipolitikens design i sverige är ganska lyckad jämfört med många andra länder (typ USA & UK iaf som jag har en hum om hur de ser ut.) Problemet uppstår ju som sagt när politiken styrs av röster, och rösterna inte är mottagliga för verkligheten att sänkt skatt, bättre skola, bättre sjukvård, billigare olja, kortare arbetsdagar och pensionsålder vid 42 liksom inte är möjligt..

Och vips, så handlar partipolitik om vilken färg på slipsen Ohly hade eller om Juholt såg rolig ut med fingret i mungipan.

Men visst är det skönt att tillhöra de "smarta", de 30% som kan göra korrekta, välavvägda, smarta val. Skönt. Eller hur.

Dags att uppdatera studentlitteraturen? :D

Nu syftade jag snarare (halvt ironiskt) på att de är obstinata radikaler med en utopi om sitt eget terror-välde baserat på deras extremistiska ideal. KD faller inte in på den skalan, 4% spärr eller ej.

Nu syftade jag snarare (halvt ironiskt) på att de är obstinata radikaler med en utopi om sitt eget terror-välde baserat på deras extremistiska ideal. KD faller inte in på den skalan, 4% spärr eller ej.

...men du kommer fortfarande uppdatera din studenlitteratur? :confused:

det är viktigt att dagens unga, får korrekt information och kunskap som stämmer överens med den världsbild som råder för tillfället.

...men du kommer fortfarande uppdatera din studenlitteratur? :confused:

det är viktigt att dagens unga, får korrekt information och kunskap som stämmer överens med den världsbild som råder för tillfället.

Dagens unga? När jag var i din ålder...

vad är problemet; de som bor i 'städer' mindre än stockholm gallras bort per automatik, då de enligt statistik & diverse forskning (både inhemsk och internationell), uppfattas mer eller mindre som en 'jollrande massa' med storebrorskomplex.

lägger vi dessutom till kriteriet att kunna argumentera samt ha en viss höjd av retorik så det inte bara är svammel, återstår bara en handfull människor.

jag återkommer senare i år och delger den kunskapen som är värdefull.

När du ämnar förhäva dig blir det betydligt mer övertygande om du åtminstone ger intryck av att förstå vad du skriver.

Hjälp finns att tillgå, i hela riket, (även för anpasslingar och dilletanter).

Nja, min uppfattning är att KD och MP spelar nog i samma liga, men inte på samma planhalva så att säga.

Back