Men ska väl inte kasta skit på andras bakgårdar heller, här i Sverige har man ju SD som lyckas ta sig in i riksdagen genom att vara ett enfrågeparti (läs: missnöjeparti).....
Fast det kan jag (typ) försvara lite i demokratins namn. Även om de flesta som röstar på SD (och står för det!!) är förvuxna moppemuppar som var så mobbade i skolan att de var tvungna att klä sig fult, raka skallen och skrika enkla ramsor om en gemensam fiende (svarta) för att känna nån form av värdighet i sin tillvaro, så finns ändå en grupp välkare där som faktiskt TYCKER att frågan är ett problem. Den första gruppen kan förmodligen inte motivera sitt val med mer än "nejgröör är elAcKa och ska bort från Landskr... vår stad" och nej, jag ser inte deras självklara rätt att rösta.
Den andra gruppen däremot, de som väljer att avstå sin röst från de seriösa höger-/vänsterpartierna i ett medvetet steg för att de på ärligt tycker att invandringen och integrationsfrågan är ett problem. Vad är felet med det? Det finns ju ett ganska uppenbart problem i att "rasism" blivit allt som sägs i negativa termer och rör icke ur-svenskar, oavsett hur väl faktagrundat det är. Att få in ett parti som kanske skriker högt (och fel), men som kan lyfta frågan till debatt och åtminstone få de övriga partierna att TA i frågan är väl egentligen inte negativt?
Miljöpartiet faller väl under den yxan också, vänstern likaså (extrem-kommunistparti

). Men även om MP knappast skulle ge något positivt för Sverige i stort om de fick igenom alla sina frågor, så är det ändå takc vare dem som Sverige idag ligger väldigt långt fram miljömässigt i ett internationellt perpsektiv.
VPK, MP & SD är och förblir marginal-partier. Men den marginalen kanske är viktig trots allt. Annars landar vi i USA med två starka sidor (och en med obefintligt betydande (som i UK)) som spelar flipper med strategierna. Jag tycker nog i stort att partipolitikens design i sverige är ganska lyckad jämfört med många andra länder (typ USA & UK iaf som jag har en hum om hur de ser ut.) Problemet uppstår ju som sagt när politiken styrs av röster, och rösterna inte är mottagliga för verkligheten att sänkt skatt, bättre skola, bättre sjukvård, billigare olja, kortare arbetsdagar och pensionsålder vid 42 liksom inte är möjligt..
Och vips, så handlar partipolitik om vilken färg på slipsen Ohly hade eller om Juholt såg rolig ut med fingret i mungipan.