Jag är helt enig med dig om att det finns svagheter med dagens system, även om jag ser fler för- än nackdelar. Själv fattade jag aldrig varför jag skulle rösta om euron t.ex. Jag har helt ärligt inte minsta lilla susning om det skulle vara bra för oss eller inte. Jag anses å andra sidan inte kompetent att välja vilka kanaler jag vill ha i basutbudet på min tv, även där skiljer sig min åsikt från de styrandes...Fast nu känns det (för ovanlighetens skull) som att du också missar mål lite. Det finns ganska uppenbart 2 sidor i tråden. Den sida som inte gillar dagens system menar knappast att det ska vara en "elit" som ska få rösta (jag gör det iaf inte). Däremot bör ett intresse finnas så till den grad att man öht förstår vad politikerna pratar om när de lämnar flosklerna och pajkastningen (vilket iofs är rätt sällan).
Det jag mest reflketerade över är hur vanligt det är med personer på SH som utgår ifrån två premisser: Att deras åsikter är samma som fakta och att man även skulle tillhöra den där skaran som kan allt om allt, oavsett om man har studerat frågan eller inte.
Jag anser för övrigt inte att du tillhör den gruppen!
Sedan är det, för att försvara mig själv, knappast mitt fel om alla skiver om något som inte hänger ihop med vad som står i den refererade artikeln!

(I mitt hushåll har vi även delat upp vilka ansvarsområden jag om min fru har. Jag bestämmer allt om EU, Skatter, Miljöfrågor och liknande stora, viktiga frågor. Frun bestämmer om vilken bil vi ska ha, vad jag ska ha för kläder, vilka vi umgås med, vilka vi röstar på i Schlagerfestivalen och annat smått och gott...)