Parasiterna i Norrland!?

• Thread starter Thread starter sandstream
  • Start date Start date
Chrille skrev:
Du får trösta dig med att det var värmland med på samma karta...

Ett snabbt överslag ger ju att det är helt åt helvete. Är vi 5 miljoner som betalar skatt på vår inkomst i landet? Då betalar jag alltså 20000:- per år för att folk ska kunna gå sjukskrivna? Eller tänker jag fel?

Systemet behöver ses över men svaret är inte så enkelt som vissa tycks tro.
Värmland är knallrött, vilket är beklämmande. Fast man fattar ju varför; man biter inte den hand som föder en.

Mjukissystemet måste avskaffas, inför kontroll för helvete.

valmers skrev:
.... inför kontroll för helvete.

Det tycker man vore självklart men ett sånt system hade gett oss fler socialbidragstagare. När A-kassan är slut så är det sjukskrivning eller soc som gäller väl? Vad gör man??

Att tvinga in folk på soc tror jag hade variit bättre, framförallt hade det gett en riktigare bild av folkhälsan.... Plus att det hade varit jävligt motiverande att göra något åt sin situation om man tvingas sitta framför en assistent en gång i månaden och redogöra för sin ekonomi...

sandstream skrev:
När jag började jobba i slutet på 80-talet tjänade man ekonomsikt på att vara hemma eftersom man slapp kostnaderna för resan till jobbet och lunchen.
Antar att den tiden aldrig lär komma tillbaka.
Det var tider det, tänk att man "tjänade" mer att vara sjukskriven än att fara på jobbet ?????????? Men det var kanske det du menade :Bugar

R1 Uffe skrev:
Det var tider det, tänk att man "tjänade" mer att vara sjukskriven än att fara på jobbet ?????????? Men det var kanske det du menade :Bugar

Så är det ju fortfarande...? :confused:

EDIT:

Ibland, under vissa förhållanden.

Ernst skrev:
Nej.. problemet är att det är alldeles för lätt att ljuga till sig en sjukskrivning hos läkaren

Precis, det är LÄKARNA som är problemet. Lås in alla läkare som sjukskriver!

Men vänta nu, hur kan du veta att det är läkarna som sjukskriver för lättvindigt? Egen erfarenhet?

andersbrink skrev:

Men vänta nu, hur kan du veta att det är läkarna som sjukskriver för lättvindigt? Egen erfarenhet?

Jag har en kompis som hade ont i bröstet. Han gick till företagsläkaren och beskrev sina besvär:

"Jaha, men jag kan ju sjukskriva dig i någon månad om du vill"

Läkaren hade ingen aning om vad det var för fel, och det gick över på några dagar. Det kan rimligtvis inte vara grund för sjukskrivning.

Okej, det var EN läkare som antingen provocerade fram en reaktion hos patienten eller hade en dålig dag. Fler misstänkt dåliga läkare? Jag kan berätta om minst 5 läkare (egen erfarenhet, inte andras) som definitivt gör sina jobb. Min företagsläkare däremot missade däremot att jag hade diabetes typ-2. Betyder det att företagshälsan är skit?

Markus skrev:
Jag har en kompis som hade ont i bröstet. Han gick till företagsläkaren och beskrev sina besvär:

"Jaha, men jag kan ju sjukskriva dig i någon månad om du vill"

Läkaren hade ingen aning om vad det var för fel, och det gick över på några dagar. Det kan rimligtvis inte vara grund för sjukskrivning.

andersbrink skrev:
Okej, det var EN läkare som antingen provocerade fram en reaktion hos patienten eller hade en dålig dag. Fler misstänkt dåliga läkare? Jag kan berätta om minst 5 läkare (egen erfarenhet, inte andras) som definitivt gör sina jobb. Min företagsläkare däremot missade däremot att jag hade diabetes typ-2. Betyder det att företagshälsan är skit?
Du kan knappast förneka att det är ett problem att så många läkare sjukskriver folk utan utredning eller hänsyn till arbetssituation.

Dessa jävla hypokondriker är ett hån mot folk som har korrekta skäl att vara sjukskrivna.

andersbrink skrev:
Okej, det var EN läkare som antingen provocerade fram en reaktion hos patienten eller hade en dålig dag.

Det vet man ju inte, det kan lika bra vara så att han/hon sjukskriver lättvindigt. Eller som du säger. Vem vet.

andersbrink skrev:
Fler misstänkt dåliga läkare?

Ja, det finns det. Jag vet ett ställe som livnär sig på att sjukskriva, men jag tänker inte skriva ut det här.

andersbrink skrev:
Jag kan berätta om minst 5 läkare (egen erfarenhet, inte andras) som definitivt gör sina jobb.

Ja, de flesta är säkert duktiga och seriösa. Det räcker dock med en liten andel oseriösa för att sjuktalen ska rusa, då man kan besöka i stort sett vilken läkare man vill.

andersbrink skrev:
Min företagsläkare däremot missade däremot att jag hade diabetes typ-2. Betyder det att företagshälsan är skit?

Nej, det betyder att läkaren är skitdålig.

andersbrink skrev:

Folk är inte kloka som som skyller på läkarna i de här sammanhangen. Problemet är ju folk som VILL vara sjukskrivna. Läkare är människor....människor är bättre/sämre och alla gör vi misstag emellanåt.

Om en tjuv snor min bil så är det inte mitt fel för att jag har dåliga lås utan tjuvens för han VILL sno min bil.

valmers skrev:
...

Dessa jävla hypokondriker är ett hån mot folk som har korrekta skäl att vara sjukskrivna.

Jo men ett sånt j-a liv det skulle bli om en läkare sa till folk att bita ihop och inte vara såna gnällkukar. "Du kan jobba fast det är jobbigt" "Ont i foten är inget skäl att sjukskriva en skrivbordsriddare osv"

Felet ligger hos gnällkärringarna ...

Det fanns iaf en läker förut här i stan som sjukskrev hur länge som helst bara han fick svartpröjs. Tror han har gått i pension numera iofs. Ren o skär idioti om man frågar mig.

Chrille skrev:
Jo men ett sånt j-a liv det skulle bli om en läkare sa till folk att bita ihop och inte vara såna gnällkukar. "Du kan jobba fast det är jobbigt" "Ont i foten är inget skäl att sjukskriva en skrivbordsriddare osv"

Felet ligger hos gnällkärringarna ...
Det är precis så det skulle gå till. Ta mig som exempel, jag sjukskrevs endast en månad (efter utcheckning), trots att jag höll på att stryka med på sjukan. Vid återbesöket efter en månad frågar så läkaren hur det står till. Jag beskrev mina besvär, och förklarade att jag var kontorsråtta. Han gluttade i journalen, såg att mina besvär var normala efter omständigheterna, och sjukskrev mig ytterligare tre månader. Efter två och en halv månad började jag jobba halvtid (tjejen på Försäkringskassan var helt oförstående när jag berättade att jag ville börja jobba innan sjukskrivningen gått ut), insåg att det funkade skapligt och gick upp på heltid efter ett par veckor. Perfa tyckte läkaren, det är det bästa du kan göra, men hör av dig om du blir sämre igen.

Det finns såna jävla gnällkukar i detta land, och jag blir vansinnig när jag ser personer som bruden som var 100% arbetsoförmögen, men kunde gå hemma och sköta stallet.

Markus skrev:
Ja, intäkterna kommer inte bara från inkomstskatt.
Precis. De kommer från fordonsskatten och bensinskatten också.... :gnissla
Som man för övrigt betalar med redan skattade pengar från inkomstskatten... :näsblod

Du vet inte hela omständigheten, t.ex. som min syster som är totalt paj i axlar och rygg och kan röra på sig fysiskt i ca 1 timme på en dag innan hon lär sluta. Hon pallar inte mer efter att suttit 8 år vid ett "löpande bandet", elektroniklödning på ett stort företag, och förstört sig. Kom hit och säg "gnällkuk" åt min syster och du kommer inte ha en kuk längre. Det lovar jag.

valmers skrev:
Det finns såna jävla gnällkukar i detta land, och jag blir vansinnig när jag ser personer som bruden som var 100% arbetsoförmögen, men kunde gå hemma och sköta stallet.

andersbrink skrev:
Du vet inte hela omständigheten, t.ex. som min syster som är totalt paj i axlar och rygg och kan röra på sig fysiskt i ca 1 timme på en dag innan hon lär sluta. Hon pallar inte mer efter att suttit 8 år vid ett "löpande bandet", elektroniklödning på ett stort företag, och förstört sig. Kom hit och säg "gnällkuk" åt min syster och du kommer inte ha en kuk längre. Det lovar jag.

Det var ju inte dom med "riktiga" skador som menades i det här läget. Din syster är ju en av dem som får lida av att det finns folk som missbrukar systemet. Vissa av oss är inte arbetsföra men nog fan känner vi alla folk som är sjukskrivna utan att någon kan förstå varför??

Back