Parasiterna i Norrland!?

• Thread starter Thread starter sandstream
  • Start date Start date
fazerfun skrev:
Say what???? :huvet + bla bla bla
Om vi flyttade ut alla politiska instanser och verk som inte är platberoende till mindre orter där omkostnaderna är lägre så får vi bättre omsättning ute på landsbygden och mer skattepengar går till annat än till hyrekostnader i storstockholm...

Äh. :3freak

Jag har en kronisk ledsjukdom som gör att min kropp förändras, mitt bäckenben sjunker ihop och min ryggrad blir stel på grund av att mina kotor förkallkas, brosket i min kropp förhårdnas pga kroniska inflammationer i kroppen, mina tår vrider sig och pekar åt olika håll då jag haft inflammation i dom i 3 år i sträck. I snitt sover jag 2,5 timmar per natt då värken av att ligga stilla i sängen är för svår (trotts starka värktabletter). Jag jobbar heltid som elektriker då jag inte klarar av att få en minska inkomst och min sambo tjänar bara 10k i månaden innan skatt. Jag vet att jag inte kommer vara arbetsför fram till 65, är 26år i dag, men jag lovar att den dagen jag inte kan jobba heltid eller inte kan jobba alls den dagen tänker jag fanimej inte sluta leva!! Även om jag i dag får ont som fan av att köra minimoto några timmar en lördag så gör jag det och kommer fortsätta med det. I dagen samhälle så skall man lägga sig ner och dö då man inte längre kan tillföra något, man är en kostnad och en paracit. Då det inte syns direkt på mig att jag är sjuk så får man ofta höra att man bara går och drar fötterna efter sig hemma dom få gånger man är sjukskriven. Jag skulle inte tveka en sekund att byta liv med någon av er friska människor och jobba med glädje fram till pension vid 65 års ålder. Men det är ju inte något jag kan välja, så den dagen jag blir sjukpensionär då får ni väl komma och kalla mig hypokondriker och paracit.

Tack för mig! /Crall

sandstream skrev:
Innan ni hänger mig, ni som bor i Norrland, så läs hela inlägget.

Antar att det var fler än jag som tittade på Insider nyss på TV3 som handlade om sjukfrånvaron i Sverige.
Kostnaden för kortids- och långtidssjukskrivna samt förtidspensionerade (de som nu mera kallas för sjukersättning) har stigit från 51 miljarder per år 1997 till 107 miljarder per år 2003.
En ökning med 56 miljarder!

Har alltid haft lite fördomar om att norrlänningar hellre jagar och åker skoter än jobbar och det verkar tyvärr som att detta är en sanning.
En karta från försäkringskassan, som visades i programmet, visade tydligt att Norrland står för den högsta delen sjukskrivna.
Det fanns inga vetenskapliga belägg för orsaken men intervjuade läkare från Norrland menade att det var en attityd bland invånarna om att bli försörjda av staten som låg bakom.

Vad säger ni som bor i Norrland om detta?
Ni brukar ju vara rätt macho och gnälla på idioterna i fjollträsk (som för övrigt är betydligt mindre sjukskrivna än norrlänningarna).

varför inte utnyttja systemet när dom dumma byråkraterna där nere sitter och skickar pengarna till EU? Varför uppmärksammar dom norrland nu när dom i de flesta andra fall glömt bort att det finns folk norr om gävle.

för övrigt så är skåne onormalt stort i förhållande till de norrländska kommunerna. Det riktiga norrland börjar norr om Umeå :P

Sverige har världens högsta skatter, socialdemokraterna har haft hur många år som helst på sig att bygga sitt drömsamhälle. Samtidigt som socialdemokraterna slår sig för bröstet över vad de lyckats åstadkomma, så har vi väldigt höga sjukskrivningstal. Trots de höga skatterna har vi nog rätt många av oss erfarenhet av brister i sjukvården.

Bedömningarna måste bli hårdare av sjuka. Riktigt sjuka skall förstås få adekvat ersättning, men problemet är att många sjukskrivs för enkelt. I tidningen City var det en artikel om en kille som påstod sig blivit mobbad på jobbet. Hans läkare sjukskrev honom för det. Dock drog försäkringskassan in hans ersättning efter någon månad, trots att han var sjukskriven. Nu stred han för sin rätt, enligt hans åsikt. Jag kan inte förstå hur man kan sjukskrivas mer än någon vecka p g a konflikter på arbetet. Om det nu inte är något olagligt som skett och cheferna inte hittar någon lösning på en konflikt, tja då får man ju söka ett nytt jobb som man trivs på. Man kan ju inte dra jämnt med alla.

Eller de som är sjukskrivna efter monotont arbete (där det inte gått så långt). Varför föreslås de inte göra något annat än att gå tillbaka till det arbete som orsakat besvären? Om man arbetar inom vården och får ont i ryggen av det, är det inte en signal om att man borde byta jobb istället för att vara sjukskriven i tid och evighet?

Jag har en ytligt bekant som är 33 år och aldrig haft ett riktigt jobb, han har alltid varit försörjd av samhället. Han är så förbannat slö, så han gör absolut minsta möjliga. Han har haft en del praktikplatser, men eftersom han är så slö erbjuds han inget jobb (han vill inte ha något heller, tror jag.). En gång gick han en AMS-utbildning, men han hoppade av den p g a Vinter-OS!

Back