Parasiterna i Norrland!?

• Thread starter Thread starter sandstream
  • Start date Start date
Nu kommer ett sånt där "jag vill ha kompisar" inlägg:

Jag kommer, tills någon motbevisar mig på ett jävligt övertygande sätt, vara övertygad om att om man kollar upp sammanhanget gymnasieutbildning/sjukskrivning så kommer de med utbildningar utan något egentligt syfte (vad gäller framtida yrke), de utan fullständiga betyg och de utan något gymnasiebetyg överhuvudtaget dominera bland dem som varit sjukskrivna riktigt länge.

Känner man sig oönskad och går på pumpen tillräckligt många gånger så knuffas man nog åt det hållet..... och det är helt för jävligt att vi inte ska kunna fånga upp folk som inte orkar med.

folk ska inte vara så jävla klena. ta er samman, norrlänningar! :näsblod

och arbetslöshet och arbetsbrist ska väl inte vara ett skäl till ökat antal sjukskrivningar? :va

sandstream skrev:
Har alltid haft lite fördomar om att norrlänningar hellre jagar och åker skoter än jobbar och det verkar tyvärr som att detta är en sanning.
En karta från försäkringskassan, som visades i programmet, visade tydligt att Norrland står för den högsta delen sjukskrivna.
Det fanns inga vetenskapliga belägg för orsaken men intervjuade läkare från Norrland menade att det var en attityd bland invånarna om att bli försörjda av staten som låg bakom.
Det är ju tråkigt att du har sådana fördomar om norrland. Lika tråkigt som att jag är om möjligt ännu mer full av fördomar om fjollträsk. Jag tror iofs att även folk från södra Sverige har en hel del fördomar om 08. Så får det nog förbli. Några inlägg här på SH lär ju inte göra att man ändrar uppfattning.

Jag måste kommentera läkarens svar först. Jag vet inte om det är din vinkling av vad han sade som redovisas men jag tror oavsett vilket bestämt att verkligheten är tvärt om. Min erfarenhet är att norrlänningar drar sig ordentligt inför att söka sjukbidrag o.dyl. I norrland finns det en moralisk bakgrund och uppfattning om att man ska klara sig själv och kunna stå på egna ben. Jag är övertygad om att denna moral existerar i betydligt mindre omfattning i mellersta och södra sverige. Här nere är det inte skam att söka bidrag hos soc. Det betraktas som en bra resurs och inte något som symboliserar att man har misslyckats med att försörja sig själv. Med andra ord motsätter jag mig starkt att attityden i norrland skulle vara "sociala betala".

Kunde man skönja någon skillnad på vilka sorters sjukskrivningar det var? Jag kan tänka mig att det är mer (som jag skulle kalla dem) äkta sjukskrivningar i norrland och mer bluff i södra Sverige. T.ex. någon som kommer på att det kanske inte var en lysande idé att jobba inom äldrevården åt kommunen i tjugo år, bättre att bli utbränd och spela golf eller nå't. Håller med Foppa om att åldersstukturen är helt annorlunda i norrland. Inslaget handlade visst om sjukpensionärer. Och visst är det väl mer troligt att en 60-årig jordbrukare sjukskriver sig än att en 30-årig IT-snubbe gör detsamma?
Det jag menar är att det nog skiljer sig en hel del på graden av arbete när man jobbar. Jag tror att många av norrlandsjobben kräver lite mer ork än ett kontorsjobb. Det gör att fler sjukskrivningar registreras inom dessa områden.

Vad finns det för alternativ om man blir sjuk på landsbygden? Byta till ett jobb på något av de andra tusentals företagen som huserar i byn? Knappast, så ser det inte ut. Orkar man inte med sitt jobb finns det kanske inte något bra alternativ. Jo, man kan ju sälja kåken till någon av alla köpare som står på kö, flytta med familjen till Stockholm och lära känna en ny bekantskapskrets och slänga in ungarna på nya skolor. Hembygden betyder väl ändå inget. Har man inget jobb så får man ju flytta dit jobben finns. Som de unga gör... Eller?

Puh! Nu är det lunch!
/Nursen

Nursen skrev:
.....
Vad finns det för alternativ om man blir sjuk på landsbygden? Byta till ett jobb på något av de andra tusentals företagen som huserar i byn? Knappast, så ser det inte ut. Orkar man inte med sitt jobb finns det kanske inte något bra alternativ. Jo, man kan ju sälja kåken till någon av alla köpare som står på kö, flytta med familjen till Stockholm och lära känna en ny bekantskapskrets och slänga in ungarna på nya skolor. Hembygden betyder väl ändå inget. Har man inget jobb så får man ju flytta dit jobben finns. Som de unga gör... Eller?
....
/Nursen

Det där glöms bort väldigt lätt....

anja skrev:
.....

och arbetslöshet och arbetsbrist ska väl inte vara ett skäl till ökat antal sjukskrivningar? :va

Gissa hur du mår om du om tio år bara har haft ett par sommarjobb och varit med på en "åtgärd" emellanåt för att få ut ny stämpling och för att AF behöver fylla sin kvot...

Jag har läst en undersökning som har gjorts i detta ämne.
Där jämförde man kommunen med mest sjukfrånvaro med den som hade lägst.
Skillanden var ungefär dubbelt upp i den med mest.

Den med mest var en norrländsk kommun, den med med minst var en grannkommun till min.
Det visade sig att det var stor skillnad på hur man skulle vara för att passa in i samhällsstrukturen. I min grannkommun ska man ha ett jobb, bil och villa.
Är man sjuk går man knappt utanför dörren och handlar.
I den norrländska kommunen så accepterades individualitet mycket mer, det fanns ingen "mall" för att passa in rent socialt.

Det här var i korta drag vad den handlade om.
Undersökningen var inte helt klar än, det var lite kvar som skulle göras.
Det presenterades i våran lokala tidning. Som för övrigt är den sämsta tidningen alla kategorier.

edit: De har ingen nätbilaga så jag kan inte ge er någon källa

Chrille skrev:
Gissa hur du mår om du om tio år bara har haft ett par sommarjobb och varit med på en "åtgärd" emellanåt för att få ut ny stämpling och för att AF behöver fylla sin kvot...

Vad har det med sjukskrivning att göra? För att kunna sjukskriva sig måste man ha ett jobb...

Chrille skrev:

Gissa vad jag presterar trots att jag mår som jag alltid mått. :arsele

Gixxer-Anders skrev:
Vad har det med sjukskrivning att göra? För att kunna sjukskriva sig måste man ha ett jobb...

Måste man verkligen det?? Jag vet människor som varit sjukskrivna så länge så jag har inte en aning om vad de är sjukskrivna ifrån...

Nursen skrev:
men jag tror oavsett vilket bestämt att verkligheten är tvärt om. Min erfarenhet är att norrlänningar drar sig ordentligt inför att söka sjukbidrag o.dyl. I norrland finns det en moralisk bakgrund och uppfattning om att man ska klara sig själv och kunna stå på egna ben. Jag är övertygad om att denna moral existerar i betydligt mindre omfattning i mellersta och södra sverige.
Nu är det ju du som vinklar och förskönar. Vad har du för belägg för dessa påståenden? Har du rätt så innebär ju det att folk i norrlands inland är jävligt mycket mer arbetsskadade, sjuka och invalida än resten av Sverige och det tror inte jag.

Jag tror snarare att det ses som ett enkelt och bekvämt verktyg för de styrande att få ner arbetslöshetssiffrorna, finns det inga jobb så kan vi ju lika gärna sjukskriva Kalle. Det i kombination med en utbrett bidragsfuskstradition i Sverige (hela Sverige!) får konsekvensen att sjukskrivningssiffrorna i de mest avfolkade delarna av Sverige skjuter i höjden och det har fanimig VÄLDIG lite med hur sjuka folk är i verkligheten.

Nursen skrev:
jag är om möjligt ännu mer full av fördomar om fjollträsk.

...

I norrland finns det en moralisk bakgrund och uppfattning om att man ska klara sig själv och kunna stå på egna ben. Jag är övertygad om att denna moral existerar i betydligt mindre omfattning i mellersta och södra sverige.

Stå på egna ben, jo jag tackar. Det är för fan vi i "fjollträsk" som håller hela norrland under armarna. Skulle det inte vara för vår oändliga generositet skulle ni gå under på en kvart. :fakta

Gixxer-Anders skrev:
...skulle ni gå under på en kvart. :fakta

Håller med, allt norr om Norrtull är Norrland.
Men man måste ge dem cred för att de inte sponsrar bolaget i alla fall, de står ju på egna ben så till vida att de fixar eget krök.

Gixxer-Anders skrev:
Stå på egna ben, jo jag tackar. Det är för fan vi i "fjollträsk" som håller hela norrland under armarna. Skulle det inte vara för vår oändliga generositet skulle ni gå under på en kvart. :fakta
Jasså? Men då tackar jag och bockar för din givmildhet.

Markus skrev:
Håller med, allt norr om Norrtull är Norrland.
Men man måste ge dem cred för att de inte sponsrar bolaget i alla fall, de står ju på egna ben så till vida att de fixar eget krök.
Så du tror att hembränningen är ett större problem än smuggelspriten? Intressant, se dig omkring...

Gixxer-Anders skrev:
Samrtidigt är det ni i stockholm som kostar absolut mest pengar, eller snarae stockholm isig. Eller vad sägs som alla verk (200sty, räcker det?) och instanser som är belagda i storstockholm och som har en lokalhyra på 100K/anställd....

Nursen skrev:
Så du tror att hembränningen är ett större problem än smuggelspriten? Intressant, se dig omkring...

Nej, det tror jag inte. Jag tror inte att något utav det är ett problem öht faktiskt. Dessutom finns det inte så otroligt bra med smuggel här tyvärr, inte i mina kretsar i alla fall. Annars skulle jag stödköpa för att snabba på Systembolagets undergång. :tummenupp

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman