Parasiterna i Norrland!?

• Thread starter Thread starter sandstream
  • Start date Start date
morlock skrev:
Samrtidigt är det ni i stockholm som kostar absolut mest pengar, eller snarae stockholm isig. Eller vad sägs som alla verk (200sty, räcker det?) och instanser som är belagda i storstockholm och som har en lokalhyra på 100K/anställd....

:3freak
Du vet att Stockholm - via kommunen bara - skickar ut runt 4 miljarder per år va? Hur får du det till att det är vi som tär på er?

morlock skrev:
Samrtidigt är det ni i stockholm som kostar absolut mest pengar, eller snarae stockholm isig. Eller vad sägs som alla verk (200sty, räcker det?) och instanser som är belagda i storstockholm och som har en lokalhyra på 100K/anställd....

HAHAHA :rofl Driver du med mig?
Utan Stockholm stannar Sverige. Deal with it :fakta

sgtpepper skrev:
Nu är det ju du som vinklar och förskönar. Vad har du för belägg för dessa påståenden? Har du rätt så innebär ju det att folk i norrlands inland är jävligt mycket mer arbetsskadade, sjuka och invalida än resten av Sverige och det tror inte jag.
Mina belägg är att jag kommer därifrån. Jag skrev bara att det var min erfarenhet, inte att det var vetenskapligt bevisat med erforderlig signifikans i någon studie. Och du förstod mig nog fel. Jag skrev inte att norrlänningar är mer arbetsskadade än stockholmare, men jag skrev att många av jobben i norrland kräver en fysiskt tåligare kropp än jobben i Stockholm.

Det kan ju vara en förklaring att det är som du skrev, ett fiffel med statistiken som ligger bakom. Men jag tror att det är svårt att genomföra det. Det är nog svårt att få läkarna att sjukskriva folk bara för att statens statistik ska se bättre ut.

Klipp elledningarna vid dalälven får vi se hur många minuter det dröjer innan Stockholmarna mfl kommer krypandes och huttrandes...

Chefen Alabama skrev:
Klipp elledningarna vid dalälven får vi se hur många minuter det dröjer innan Stockholmarna mfl kommer krypandes och huttrandes...

Jo det skulle ju bli jobbigt. All el i hela världen kommer ju nämligen från norrland. :rofl
Klipp ledningarna ni, så handlar vi från Polen istället :banana

Gixxer-Anders skrev:
HAHAHA :rofl Driver du med mig?
Utan Stockholm stannar Sverige. Deal with it :fakta
Fanns det som alternativ, att rösta ut Stockholm? Vi har väl inte snackat något "utan Stockholm"? Det ligger ju mycket i att Stockholm bidrar här och där. Men de pengarna produceras inte enbart inom länet. En urbanisering har visats nödvändig för att driva ekonomin framåt, men vad vore urbaniseringen utan ditflyttande människor?
Det får konsekvenser som att man inom vissa områden måste till Stockholm för att få jobb. När dessa jobb inte finns i norrland flyttar de unga och nyutbildade till andra platser och problemen som redan nämnts uppstår.

Om ni nu är så skimrande rosenrött givmilda så kan ni väl sprida företagen och inte ta patent på allt utom callcenters och annat som ersätter nerlagda regementen, fabriker och andra meningsfulla jobb.

Gixxer-Anders skrev:
Jo det skulle ju bli jobbigt. All el i hela världen kommer ju nämligen från norrland. :rofl
Klipp ledningarna ni, så handlar vi från Polen istället :banana
Jo, det är ju långsiktigt... :lol

Nursen skrev:
Om ni nu är så skimrande rosenrött givmilda så kan ni väl sprida företagen och inte ta patent på allt utom callcenters och annat som ersätter nerlagda regementen, fabriker och andra meningsfulla jobb.

Ni fick ju Radiotjänst, vad mer begär ni? :rofl

Gixxer-Anders skrev:
Vad då då? Dom har MASSOR av kol som bara ligger och väntar på att bli Stockholms-el :lol

Finland bygger ju en femte reaktor nu, vi kan handla av dem. (Det gör vi redan också om jag inte missminner mig).

Nursen skrev:
Det är nog svårt att få läkarna att sjukskriva folk bara för att statens statistik ska se bättre ut.
Det tror inte jag, stressade stafettläkare utan ordentlig vilja/möjlighet till uppföljning och långvarig patientkontakt kan nog välja sjukskrivning som en enkel utväg och står man helt utan möjlighet till jobb så är det nog även frestande för patienten att bli långtidssjukskriven.

Självklart sliter det ondare på kroppen att jobba hela livet t.ex i skogen än att sitta på kontor, men det är ju knappast så att alla i Norrland har jobb med kroppsarbete och alla sörlänningar har kontorsjobb.

Jag är helt säker på att anledningen till varför det ser ut som det gör är brist på jobb i kombination med ett för slapphänt system och politiker som gärna sopar problem under mattan.

Jag skiter högaktningsfullt i om bidragsfuskarna är norrlänningar, stockholmare, invandrare, bögar, kommunister eller RR-förare. Dessa jävla hypokondriker och arbetsskygga idioter dränerar min lön på enorma belopp. Fast det värsta är att (s) inbjuder till detta, genom att behålla dessa horribelt slappa system. Vad gör man inte för att få behålla väljare.

valmers skrev:
Jag skiter högaktningsfullt i om bidragsfuskarna är norrlänningar, stockholmare, invandrare, bögar, kommunister eller RR-förare. Dessa jävla hypokondriker och arbetsskygga idioter dränerar min lön på enorma belopp. Fast det värsta är att (s) inbjuder till detta, genom att behålla dessa horribelt slappa system. Vad gör man inte för att få behålla väljare.

Amen.

Debatten drev av åt fel håll. En länk som kan hjälpa Stockholmarna att förstå varför de inte får behålla alla pengar i plånkan:
http://www.scb.se/templates/tableOrChart____67865.asp

Där kan ni se skatteunderlaget per invånare. Kolla om ni ser någon skillnad mellan 08-kommunerna och norrlandskommunerna. Det gör jag. Undrar just varför Dorotea har svårt att klara sina 2 795 km² på skatteintäkterna från 3.200 personer? Det går ju så bra för Danderyd, fast de har ju 27 km² som ska betalas av 30.100 personer. Nu är ju inte ytor och vägar allt, särskilt som vi vet att pengarna i norrland inte räcker för att finansiera dessa. Men eftersom vi vet att majoriteten invånare i varje kommun inte är sjuka eller behöver bidrag så är varje invånare att betrakta som en tillgång. Dorotea får på sina invånare in 380 miljoner kr per år via skatt, Danderyd får in 7.5 miljarder per år räknat utifrån tabellen som jag länkade till ovan.

Hoppas att ni är med på hur det hänger ihop. Det handlar inte om någon utommänsklig godhet från stockholmarna, eller någon bidragssugande slöhet från norrlänningarna. Det är bara ett faktum av den samhällssociala strukturen som arbetsbristen har givit oss.

Hoppas att vi kan sätta punkt i denna sidodebatt för nu, eller om någon känner sig manad att öppna en ny tråd... Denna tråd är fel forum.

morlock skrev:

Say what???? :huvet :arsele Genom det kommunala skatteutjämningssystemet, den sk Robin Hoodskatten, snuvas Stockholm på i storleksordningen 5 miljarder kronor varje år. Det är fakta! Av kommunerna inom länet finns bara en nettomottagare och det är Haninge kommun, alla andra ger till glesbygden. Och utan detta bidrag till inte minst norra Sveriges kommuner så skulle er kommunala verksamhet självdö eftersom ni har för klent skatteunderlag för att fixa det själva. F.ö står Stockholm ensamt för 30% av statens totala skatteintäkter. Ganska enkel matematik eller hur? Om Stockholm sätts i strypkoppel och tvingas halta fram, ja då kommer ni att känna av det.... :7peta Hela Sverige ska leva, javisst. Men inte till varje pris som helst

Angående dom här sjukskrivningstalen i Norrland, var det % sjukfrånvaro lr var det exakt antal personer. Det blir ju jäkligt missvisande, om säg att 320 personer i Dorotea kommun är sjukskrivna så är ju hela 10% sjukskrivna. Medans om 320 personer är sjukskrivna i Stockholm så är det ju bara kanske 0.5% av invånarantalet.

sgtpepper skrev:
Det tror inte jag, stressade stafettläkare utan ordentlig vilja/möjlighet till uppföljning och långvarig patientkontakt kan nog välja sjukskrivning som en enkel utväg och står man helt utan möjlighet till jobb så är det nog även frestande för patienten att bli långtidssjukskriven.
Det tror jag med. Absolut. Jag tror bara inte att baktanken är att statistiken ska se fin ut.
sgtpepper skrev:
Självklart sliter det ondare på kroppen att jobba hela livet t.ex i skogen än att sitta på kontor, men det är ju knappast så att alla i Norrland har jobb med kroppsarbete och alla sörlänningar har kontorsjobb.

Jag är helt säker på att anledningen till varför det ser ut som det gör är brist på jobb i kombination med ett för slapphänt system och politiker som gärna sopar problem under mattan.
Jag tror inte heller att alla jobb i norrland är a la skogshuggare. Och jag tror inte att alla andra jobbar på Arrowhead Data. Jag tror däremot att andelen sådana jobb är högre i norr om man slår ut det per invånare.
Att systemet är för slapphänt håller jag verkligen med om. Fusket finns nog i lika stor utsträckning i hela landet, och man måste göra något åt det. Jag blir galen på alla utbrända, whiplashskadade och annat patrask som trots sin skada klarar av att köra hoj, rida, bygga om kåken, spela golf, ut och resa - men inte jobba. "Nej, nej. Jag har ju whiplash". (Ta nu inte åt er ni som faktiskt HAR en invalidiserande skada).

För er som missade Insider

Jag tycker personligen inte att Aschberg är objektiv i sina granskningar eller programledarroller. Han är dock ganska underhållande att se på. För er som missade inslaget som diskuteras och vill se reprisen på söndag saxade jag detta från TV3's hemsida:

Söndag 20 februari 01:00 - Är svenskarna ovanligt krassliga eller är vi ett folk av fifflare? Frågan har ställts allt oftare under de senaste åren sedan sjukskrivningsnivåerna slagit nya rekord. Kostnaderna har fördubblats på sju år och äter upp anslagen till de områden som blivit statsminister Perssons mantra ”vård, skola och omsorg”. Insider tar hjälp av försäkringsbranschen, som har en lång erfarenhet av försäkringsmygel, för att granska några sjukskrivningsfall. Försäkringsbolagen känner till många fall där människor begär ersättning för sjukdom och arbetar samtidigt. Det har gått så långt att försäkringsbolagen börjat arbeta med privatdetektiver som dokumenterar fusket. I vissa delar av Sverige finns en sjukskrivningskultur, påstås det. Insider har intervjuat en läkare i norra Sverige som berättar om samen som hade elallergi, trots att han lever i nästan strålfri miljö, och lärarinnan som påstår sig vara allergisk mot lysrör. Lysrören byttes men sedan sattes samma rör tillbaka - och kvinnan blev frisk. Elallergi, fibromyalgi, pisksnärtsskador, amalgamförgiftning och utbrändhet – är detta sjukdomar, eller bara simpel arbetsskygghet? Utländska läkare har påpekat att inget annat land i världen har en sådan mängd svårdiagnosticerade sjukdomar som Sverige. Om det var svårare att få ersättning skulle dessa sjukdomar minska radikalt, hävdas det. Regeringen är märkvärdigt ovillig att erkänna att fusk förekommer. Man har valt att skylla det mesta på dålig arbetsmiljö. Läkarkåren är kluven: en anser att läkare inte undersöker patienterna ordentligt, de registrerar bara vad de påstår sig lida av. I sjukskrivningarnas spår har det vuxit upp en sjukvårdsindustri som lever på att förstärka patienternas sjukdomsbild. Insider bjuder in till debatt där frågan om den krasslige svensken ska ventileras - utan skygglappar.

Back