Parasiterna i Norrland!?

• Thread starter Thread starter sandstream
  • Start date Start date
TurboJugend skrev:
Jag tycker mest bara att dina fördomar är störande.
Jag är bara avundsjuk på er som kan åka skoter utan att bli idiotförklarade :D

Skämt åtsido så ville jag med tråden få mina fördomar om norrlänningar krossade och tex Foppas inlägg var precis vad jag ville se.
Hoppas du förstår att jag inte tror att alla norrlänningar sitter och dricker kaffe på jaktpassen 365 dagar om året, även om ni gärna skulle vilja det :hihi

Wunder skrev:
Vore kul att jämföra den där sjukbidragskartan med en arbetslöshetskarta. Förmodligen vill folk i allmänhet hellre säga att de är arbetsoförmögna än att de är arbetslösa. Att vara arbetslös är ju lite som att inte duga till, men är man sjuk är man ju ett "offer"...

Edit: några pengar skall de inte ha iallafall!
Jo, så kan det ju också vara!

Wunder skrev:
Vore kul att jämföra den där sjukbidragskartan med en arbetslöshetskarta. Förmodligen vill folk i allmänhet hellre säga att de är arbetsoförmögna än att de är arbetslösa. Att vara arbetslös är ju lite som att inte duga till, men är man sjuk är man ju ett "offer"...

Edit: några pengar skall de inte ha iallafall!

Dessutom finns det en begränsning på A-kassedagarna....

.... for att inte tala om alla invandrare som kostar pengar ner i sodra sverige ....... *duckar*

morlock skrev:
.... for att inte tala om alla invandrare som kostar pengar ner i sodra sverige ....... *duckar*
Nu var det inte dem vi skulle diskutera :7peta

Nästa vecka skulle Insider handla om varför invandrare är överrepresenterade i brottsstatisken så då lär det blir livliga diskussioner här på SH.

En anldning till att det finns sa manga fler sjukskriva i norrland an i "fjolltrask" ar att det ar valdigt manga stockholmare o dyl. som jobbar och stressar som darar i storstaderna dar nera och helt enkelt branner ut sig vilket orsakar sjukskrivning... Och finns det nagon battre plats an norrland att ta igen sig..... :rolleyes:

PS. det ar en liten smula ironi i det har inlagget.

EDIT: Fan va svart det ar att skriva lasligt utan prickar pa ana och ona :mad:

Tror det är flera bidragande faktorer, åldersstruktur och arbetslöshet är två av dessa.
Sedan kan man ju tycka att alla dessa arbetsmarknadspolitiska åtgärder är en del av problemet. I brist på bra statistik har unga människor tvingats in i diverse vuxendagis- aktiviteter. kalla dem ALU, Datortek eller vad faan som hellst. Har man lallat runt i några av dessa "projekt" med till synes som enda syfte, att visa fina sifror på arbetslösheten inför kommande val, så ser man tillslut hela systemet som ett politiskt spel. Varför inte då spela med, och få ont i nacken...
Bättre arbetsmarknadspolitik!!!

Anledningen framgick ju ganska klart i programmet.

man såg på kartan där att kring de större städerna Umeå, Luleå osv var sjukskrivningarna kring genomsnittet. Det var ju framförallt i glesbygden det var knallrött. Skulle man utforma denna karta annorlunda och låta färgskalan (grönt, gult, rött) symbolisera antalet människor och inte andelen människor skulle hela norrland se ut som en golfgreen :D

problemet är ju att det är svårt att hålla folk i jobb i dessa småkommuner. Blir ju allt dyrare att ha folk anställda och bedriva verksamhet så företag läggs ner på löpande band i dessa orter.

Och som dom sa i programmet ser ju en arbetslös till att få bästa ersättningen dvs. man stämplar tills dagarna är slut och sen ser man till att bli sjukskriven.

Honken skrev:
problemet är ju att det är svårt att hålla folk i jobb i dessa småkommuner. Blir ju allt dyrare att ha folk anställda och bedriva verksamhet så företag läggs ner på löpande band i dessa orter.

Och som dom sa i programmet ser ju en arbetslös till att få bästa ersättningen dvs. man stämplar tills dagarna är slut och sen ser man till att bli sjukskriven.

Nej.. problemet är att det är alldeles för lätt att ljuga till sig en sjukskrivning hos läkaren + att vara arbetsskygg i detta land. Det har det alltid varit. Att fler blivit det på senare år beror på en attitydförändring. Men gråt inte över spilld mjölk för det kommer inte att ändra sig i det kommande deceniet.
F ö va mkt brillsmurfar det finns på SH :D
/E

Ernst skrev:
Nej.. problemet är att det är alldeles för lätt att ljuga till sig en sjukskrivning hos läkaren + att vara arbetsskygg i detta land. Det har det alltid varit. Att fler blivit det på senare år beror på en attitydförändring. Men gråt inte över spilld mjölk för det kommer inte att ändra sig i det kommande deceniet.
F ö va mkt brillsmurfar det finns på SH :D
/E
När jag började jobba i slutet på 80-talet tjänade man ekonomsikt på att vara hemma eftersom man slapp kostnaderna för resan till jobbet och lunchen.
Antar att den tiden aldrig lär komma tillbaka.

(s) långsiktiga plan har lyckats; inte konstigt att Norrland är rött, i flera avseenden.

Det som är intressant/oroande här är att många sätter likhetstecken mellan sjukfrånvaro och arbetslöshet. Det är två olika saker.

valmers skrev:
(s) långsiktiga plan har lyckats; inte konstigt att Norrland är rött, i flera avseenden.

Du får trösta dig med att det var värmland med på samma karta...

Ett snabbt överslag ger ju att det är helt åt helvete. Är vi 5 miljoner som betalar skatt på vår inkomst i landet? Då betalar jag alltså 20000:- per år för att folk ska kunna gå sjukskrivna? Eller tänker jag fel?

Systemet behöver ses över men svaret är inte så enkelt som vissa tycks tro.

Last edited:
Det är faktiskt jobbigare att va ute i kylan o tjyvjaga o dricka hemkört än folk kan tro.Man blir förkyld o får ont i ryggen av att släpa alla renar o polska bärplockare o skit som man skjutit.Såklart att det leder till sjukskrivning.

Tycker det är ännu sjukare att man kan sjukskriva sig fast man e arbetslös o stämplar för att spara kassadagar.Förstår ju varför rent tekniskt,men det är ändå som grädde på grädden tycker jag.

Back