PANIK. CBR600rr 08a går illa efter klotning. Video finns

mojja83

Guest
Börja med att montera slangen iaf.
Känns ju lite muppigt att ha lösa prylar på hojen och undra varför den går knepigt.


Felkod
2
Engine runs normally
Faulty MAP sensor / vacuum hose

För att återmontera den slangen behöver en massa demonteras antar jag :( Hinner inte detta idag men imorgon förhoppningsvis.

Vad innebär den felkoden på svenska för trögfattade?
 

mojja83

Guest
Map sensorn är den jag nämnde innan som sitter under luftburken. Har du kollat den?

Nej den har jag inte kollat finns det någon guide hur man kollar den? Ska söka massor själv på world wide web jag lovar men har väldig liten egen mekvana tyvärr:(
 

Rhaggren

Ny medlem
Gick med
25 May 2009
Ort
Vejbystrand
Hoj
Kawasaki ZX10
Nej den har jag inte kollat finns det någon guide hur man kollar den? Ska söka massor själv på world wide web jag lovar men har väldig liten egen mekvana tyvärr:(

Jag menar mest att du ska kolla så att den är monterad. Om du lyfter tanken i framände så högt det går innan det tar emot så bör du kunna se att kontakten är kopplad till sensorn på undersidan av luftburken. Från mitten så sitter den lite till höger om jag inte minns fel. Vid den sitter också den slangen som är vakuum slangen.

Du ska alltså inte behöva göra mer än att lossa tanken i sidorna och lyfta den. Kan vara att cheyens sminkspegel kan vara din vän för att se ordentligt...
 

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Sitter en svart liten burk i bakkant på luftburken med en kontakt i och i den ska det sitta en liten vakuumslang.
Den sitter troligen inte på plats.
Ta av tanken och leta efter slangen och mapsensorn.
 

Rhaggren

Ny medlem
Gick med
25 May 2009
Ort
Vejbystrand
Hoj
Kawasaki ZX10
För att återmontera den slangen behöver en massa demonteras antar jag :( Hinner inte detta idag men imorgon förhoppningsvis.

Vad innebär den felkoden på svenska för trögfattade?

För att återmontera den slangen som är lös (inte samma som nämns ovan) så tror jag att du måste ha av luftburk för att få ner den till vevhuset och sen kunna montera den på undersidan av luftburken.

Lossa fästena till ECU'n och ta bort kontakterna till injektorerna + en kontakt till. Sen kan du vika ner kabelhärvan över luftburken bakåt. Bort med övre delen av luftburken, ta bort trattarna och sen under delen av luftburken. Nu är du snart i mål...
 

Nicane

1.48.7 :)
Gick med
7 Mar 2003
Ort
helt ok
Hoj
R1 -01 banhoj
Lös kabel till en av spridarna? Det är väl spridare på den? Om inte.. skit i en av fuggarna...
 

mojja83

Guest
Lös kabel till en av spridarna? Det är väl spridare på den? Om inte.. skit i en av fuggarna...

Har kollat alla kablar till spridarna, Tror det är som dom andra säger en lös slang till F MAP sensor som spökar.
Tyvärr för mig så är jag ju inte världens bästa mek och det kommer antagligen sluta med att jag får lämna in cykeln:(
 

Achtung!

Snigeln
Gick med
15 May 2011
Ort
Mölndal
Hoj
R1 1999 såklart!
Lös kabel till en av spridarna? Det är väl spridare på den? Om inte.. skit i en av fuggarna...

Haha underbar kommentar :) Förgasare i en 08 cbr :yoparty

Mojja det tar bara ett par minuter för att komma åt mapsensorn :) Du behöver bara lossa skruven till tanken som sitter närmst styret och eventuellt sadeln för att kunna lyfta upp tanken tillräckligt mycket. Det fixar du enkelt! :tummenupp
 

mojja83

Guest
Jag ska ge det ett ärligt försök imorgon. Sedan till den slangen jag hittade hängandes lös måste tydligen en hel del demonteras för att få på den igen..

Ghaaa vad sur jag blir :( Och mörkt är det ute och kl 07.00 ska man vara på gelleråsen imorgon igentligen :(
 

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Jag ska ge det ett ärligt försök imorgon. Sedan till den slangen jag hittade hängandes lös måste tydligen en hel del demonteras för att få på den igen..

Ghaaa vad sur jag blir :( Och mörkt är det ute och kl 07.00 ska man vara på gelleråsen imorgon igentligen :(

Det är gjort på 30 minuter med lite jävlaranamma! :tungan
 

mojja83

Guest
Jag vill härmed ge mitt innerliga tack till er som hjälpte mig med detta problem.
Ni hade rätt om att det var map sensorn som spökade och att vakumslangen hade hoppat av.

Inte var det bättre av att bägge slangarna under luftfiltret inte var monterade heller. Nu går hojen som den ska :)

Ni som kände att ni hjälpt mig i detta problem får gärna skicka pm med adress så jag kan skicka någon lott eller ett flak öl till er som tack för hjälpen!!
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Jag vill härmed ge mitt innerliga tack till er som hjälpte mig med detta problem.
Ni hade rätt om att det var map sensorn som spökade och att vakumslangen hade hoppat av.

Inte var det bättre av att bägge slangarna under luftfiltret inte var monterade heller. Nu går hojen som den ska :)

Ni som kände att ni hjälpt mig i detta problem får gärna skicka pm med adress så jag kan skicka någon lott eller ett flak öl till er som tack för hjälpen!!

Hjälp nån med nåt du är bra på så blir världen en vackrare plats till slut.
 

mojja83

Guest
Hjälp nån med nåt du är bra på så blir världen en vackrare plats till slut.


Hade jag haft din adress hade jag skickat både öl och lott till den för det fina inlägget. Hade fler tänkt på det viset hade världen varit en bättre plats.
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Kan detta orsaka dessa problem?

Jag hade iofs då en rf 900 som 2 felande luftrör(det var något varkumrör som missades/felade med ett annat "luft" rör/slang, den gick som din, en påse nötter, gick knappt köra drog hisekligt med soppa med...så ja ett luftrör kan spöka till det rejält.

edit såg att det hade löst sig för dig, härligt :)
 

mojja83

Guest
Jag hade iofs då en rf 900 som 2 felande luftrör(det var något varkumrör som missades/felade med ett annat "luft" rör/slang, den gick som din, en påse nötter, gick knappt köra drog hisekligt med soppa med...så ja ett luftrör kan spöka till det rejält

När du säger det så visst fan var cykeln hiskeligt törstig. 1l/milen ganska normal körning slurpa den i sig utan problem!
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Jag vill härmed ge mitt innerliga tack till er som hjälpte mig med detta problem.
Ni hade rätt om att det var map sensorn som spökade och att vakumslangen hade hoppat av.

Inte var det bättre av att bägge slangarna under luftfiltret inte var monterade heller. Nu går hojen som den ska :)

Ni som kände att ni hjälpt mig i detta problem får gärna skicka pm med adress så jag kan skicka någon lott eller ett flak öl till er som tack för hjälpen!!

Kul att det funkar nu :tummenupp
 
Nyheter
Sherco 2025 – Första intrycket.

Fotograf: Dan Gustavsson (G...

Shercos nya enduroprogram för 2025!

Igår kväll presenterades Sh...

Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Top