PANIK. CBR600rr 08a går illa efter klotning. Video finns

  • Thread starter Thread starter mojja83
  • Start date Start date
Börja med att montera slangen iaf.
Känns ju lite muppigt att ha lösa prylar på hojen och undra varför den går knepigt.


Felkod
2
Engine runs normally
Faulty MAP sensor / vacuum hose

För att återmontera den slangen behöver en massa demonteras antar jag :( Hinner inte detta idag men imorgon förhoppningsvis.

Vad innebär den felkoden på svenska för trögfattade?
 
Map sensorn är den jag nämnde innan som sitter under luftburken. Har du kollat den?

Nej den har jag inte kollat finns det någon guide hur man kollar den? Ska söka massor själv på world wide web jag lovar men har väldig liten egen mekvana tyvärr:(
 
Nej den har jag inte kollat finns det någon guide hur man kollar den? Ska söka massor själv på world wide web jag lovar men har väldig liten egen mekvana tyvärr:(

Jag menar mest att du ska kolla så att den är monterad. Om du lyfter tanken i framände så högt det går innan det tar emot så bör du kunna se att kontakten är kopplad till sensorn på undersidan av luftburken. Från mitten så sitter den lite till höger om jag inte minns fel. Vid den sitter också den slangen som är vakuum slangen.

Du ska alltså inte behöva göra mer än att lossa tanken i sidorna och lyfta den. Kan vara att cheyens sminkspegel kan vara din vän för att se ordentligt...
 
Sitter en svart liten burk i bakkant på luftburken med en kontakt i och i den ska det sitta en liten vakuumslang.
Den sitter troligen inte på plats.
Ta av tanken och leta efter slangen och mapsensorn.
 
För att återmontera den slangen behöver en massa demonteras antar jag :( Hinner inte detta idag men imorgon förhoppningsvis.

Vad innebär den felkoden på svenska för trögfattade?

För att återmontera den slangen som är lös (inte samma som nämns ovan) så tror jag att du måste ha av luftburk för att få ner den till vevhuset och sen kunna montera den på undersidan av luftburken.

Lossa fästena till ECU'n och ta bort kontakterna till injektorerna + en kontakt till. Sen kan du vika ner kabelhärvan över luftburken bakåt. Bort med övre delen av luftburken, ta bort trattarna och sen under delen av luftburken. Nu är du snart i mål...
 
Lös kabel till en av spridarna? Det är väl spridare på den? Om inte.. skit i en av fuggarna...
 
Lös kabel till en av spridarna? Det är väl spridare på den? Om inte.. skit i en av fuggarna...

Har kollat alla kablar till spridarna, Tror det är som dom andra säger en lös slang till F MAP sensor som spökar.
Tyvärr för mig så är jag ju inte världens bästa mek och det kommer antagligen sluta med att jag får lämna in cykeln:(
 
Lös kabel till en av spridarna? Det är väl spridare på den? Om inte.. skit i en av fuggarna...

Haha underbar kommentar :) Förgasare i en 08 cbr :yoparty

Mojja det tar bara ett par minuter för att komma åt mapsensorn :) Du behöver bara lossa skruven till tanken som sitter närmst styret och eventuellt sadeln för att kunna lyfta upp tanken tillräckligt mycket. Det fixar du enkelt! :tummenupp
 
Jag ska ge det ett ärligt försök imorgon. Sedan till den slangen jag hittade hängandes lös måste tydligen en hel del demonteras för att få på den igen..

Ghaaa vad sur jag blir :( Och mörkt är det ute och kl 07.00 ska man vara på gelleråsen imorgon igentligen :(
 
Jag ska ge det ett ärligt försök imorgon. Sedan till den slangen jag hittade hängandes lös måste tydligen en hel del demonteras för att få på den igen..

Ghaaa vad sur jag blir :( Och mörkt är det ute och kl 07.00 ska man vara på gelleråsen imorgon igentligen :(

Det är gjort på 30 minuter med lite jävlaranamma! :tungan
 
Jag vill härmed ge mitt innerliga tack till er som hjälpte mig med detta problem.
Ni hade rätt om att det var map sensorn som spökade och att vakumslangen hade hoppat av.

Inte var det bättre av att bägge slangarna under luftfiltret inte var monterade heller. Nu går hojen som den ska :)

Ni som kände att ni hjälpt mig i detta problem får gärna skicka pm med adress så jag kan skicka någon lott eller ett flak öl till er som tack för hjälpen!!
 
Jag vill härmed ge mitt innerliga tack till er som hjälpte mig med detta problem.
Ni hade rätt om att det var map sensorn som spökade och att vakumslangen hade hoppat av.

Inte var det bättre av att bägge slangarna under luftfiltret inte var monterade heller. Nu går hojen som den ska :)

Ni som kände att ni hjälpt mig i detta problem får gärna skicka pm med adress så jag kan skicka någon lott eller ett flak öl till er som tack för hjälpen!!

Hjälp nån med nåt du är bra på så blir världen en vackrare plats till slut.
 
Hjälp nån med nåt du är bra på så blir världen en vackrare plats till slut.


Hade jag haft din adress hade jag skickat både öl och lott till den för det fina inlägget. Hade fler tänkt på det viset hade världen varit en bättre plats.
 
Kan detta orsaka dessa problem?

Jag hade iofs då en rf 900 som 2 felande luftrör(det var något varkumrör som missades/felade med ett annat "luft" rör/slang, den gick som din, en påse nötter, gick knappt köra drog hisekligt med soppa med...så ja ett luftrör kan spöka till det rejält.

edit såg att det hade löst sig för dig, härligt :)
 
Jag hade iofs då en rf 900 som 2 felande luftrör(det var något varkumrör som missades/felade med ett annat "luft" rör/slang, den gick som din, en påse nötter, gick knappt köra drog hisekligt med soppa med...så ja ett luftrör kan spöka till det rejält

När du säger det så visst fan var cykeln hiskeligt törstig. 1l/milen ganska normal körning slurpa den i sig utan problem!
 
Jag vill härmed ge mitt innerliga tack till er som hjälpte mig med detta problem.
Ni hade rätt om att det var map sensorn som spökade och att vakumslangen hade hoppat av.

Inte var det bättre av att bägge slangarna under luftfiltret inte var monterade heller. Nu går hojen som den ska :)

Ni som kände att ni hjälpt mig i detta problem får gärna skicka pm med adress så jag kan skicka någon lott eller ett flak öl till er som tack för hjälpen!!

Kul att det funkar nu :tummenupp
 
Nyheter
Provkörningsvecka, KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Bike är på plats på sommarv...

Nortons comeback

Norton gör en triumferande ...

Boxer, V3, V4, VR5 och 6-cyl

Teknik – nya mc-motor...

Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Back
Top