PANIK. CBR600rr 08a går illa efter klotning. Video finns

• Thread starter Thread starter mojja83
  • Start date Start date
Haha du borde bli politiker skriven en massa som verkar vara vettigt och jättebra men som gemene man inte fattar någonting av ändå :)

Citat"att hojen är helt obalanserad mellan fram/bak."
Precis detta var det min smc instruktör påpekade verakde vara helt galet med min hoj.

Nu ska jag springa ut i garaget och skriva upp vilka inställningar jag har på hojen nu väldigt bra tips:)

Från sett att jag svamlade som fan då, men jag är trött... I brist på studiemotivation (förhoppningsvis tillfällig) kan jag utveckla lite.

Längst ned och högst upp på gaffelbenen har du justerskruvar. Retur, kompression och förspänning. Kolla manualen vad som är vad, osäker på om du också har hög-/lågfartskomp på gaffeln på den där. (Fan osäker på om jag har det)

När klåpare fingrar (klåpare jobbar även på fabriker då detta ibland finns på helt nya hojar) så kan höger/vänster gaffel ställas in olika, något som kan ge märkliga beteenden.

Bak har du hög-/lågfartskom, retur och förspänning. Jag har en sån dämpare i en låda så kan kolla exakt hur den ser ut nån gång.

Förspänningen använder du för att bestämma i vilken område dämparen ska jobba i sitt "noll-läge", alltså där du bara sitter på hojen och rullar utan att påverka något. Tumregeln säger att den ska komprimeras 25-33% av fjädringsvägen beroende på bana/gata/offroad osv.. Att få det rätt är viktigt för att dämparen ska jobba i rätt register när under press. Man vill då också mäta hänget utan förare, och här finns också gräsvärden för vad som är ok. Skiljer det för mkt är fjädern hård (eller du för lätt) och bör bytas.

Kompressionen spelar vad jag förstått mindre roll än man tror, även om den naturligtvis behövs.

returen är det man märker tydligast. Om du har för lite retur kommer fjädern trycka ut dämparn mkt snabbare än du vill, vilket ger massa rörelse i chassiet när du t.ex släpper bromsen och viker in i böj. För mkt retur hindrar den från att släppas ut vilket "packar ihop" dämparen så att den inte får jobba i rätt register och riskerar att bottna. Om returen är olika fram och bak, eller du har för olika hårda fjädrar t.ex. Så kommer hojen lyfta snabbare bak än fram eller vice versa, inte alltför förtroendeingivande i böj som du förstår.

-------------------

En jättekort utveckling av vad som egentligen kräver ett par år på högskolan och 15 år på banan/verkstan. Jag förstår det inte ens närapå så bra så att jag kan hjälpa dig, men jag hoppas ovan hjälper dig förstå syftet och poängen med att låta nån som faktiskt kan, titta på det åt dig.

Problemet är sen att om du blir snabbare så kommer du påverka grejerna annorlunda och då gäller inte det som igår funkade längre. Så det är en never ending story.

Jag försöker förstå det här själv nu med hjälp av ett par gudar som guidar mig, då jag har problem som ställer till körningen. Problem som inte alls fanns där för en sekund sen (i tempo räknat alltså). Löser jag det här nu kommer garanterat nya om ytterligare 1 sekund, och sen håller det på sådär.

Inget som är oklart gillade mer kommentaren att ju erfarnare man blir destå mindre förstår man :)

Jag hörde en skön metafor i vintras som jag tom fick min kära sambo att dra på ett föredrag i våras.

"Kunskap är som en ballong. I ballongen finns all kunskap, och ytan på den är det man har på agendan att lära sig."

Syftar alltså på det man VET att man har kvar att lära sig. Fundera sen på vad som händer med ytan på en ballong när man fyller den med luft/kunskap.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti