Packboxarna i gaffeln sitter som satan

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Man kan tro att dom är fastlimmade.. Någon som har nån ide hur man brukar kunna få bort dom utan att skada benen? :confused:

Har du lossat alla bultar och tagit isär gaffelbenen?

Nu har jag inte bytt mina än men vet hur dom sitter. Det finns två bultar du måste lossa på efter att du tagit loss låsringen åvanför packboxarna. En på undersidan av gaffeln och en innuti. Det som behövs är ett lååååångt rör eller liknande som du fäster hylsan i och kan på så sätt lossa bulten innuti gaffelbenet efter att du har tagit ur fjädrar och olja med mera.

EDIT: Är inte säker på om det är två olika bultar eller en och samma. Lossa mutter undetill gaffeln och försök få isär. Det kanske bara är det.

(Snackar TZR nu. Får hoppas det är den du menar)

Last edited:
UrbanTiger skrev:
Någon hade borrat ett litet hål i packboxen och sedan dragit i en liten självgängande skruv som man han slita i.
En metor som tydligen funka om man inte orkade riva benet (om man inte har USD-gaffel alltså).
Har testat det på tzr:en utan framgång. Packboxen är så pass smal så det är klurigt. Går nästan inte att få skruven att gänga in i packboxen då fjädern sätter stopp direkt.

Om det är på CRen med en USD gaffel så är det bara att rycka isär benen.
Om du nu har släpt allt som behövs, och då även låsringen innanför dammskyddet.
Är det din TZR så vet jag inget.

Borde sagt, det handlar om TZR´en. Benen är isär, allt är ordnat, det är bara packboxen som sitter fast. Kan man kanske ta en lödkolv och bränna bort lite av packboxen, så man kan ta med fingrarna och försöka slita bort den?

cRoC skrev:
Borde sagt, det handlar om TZR´en. Benen är isär, allt är ordnat, det är bara packboxen som sitter fast. Kan man kanske ta en lödkolv och bränna bort lite av packboxen, så man kan ta med fingrarna och försöka slita bort den?
Okay. Sitter packboxarna kvar i nedre gaffelbenet eller har dom fastnat runt det indre? Bänd med en plattskruvmejsel av större modell om dom sitter i nedre benen. Då ska dom lossna. Packboxarna borde ha lossnat när du drog ut de inre benen?

Packboxen (har bara tagit isär ett ett gaffelben) sitter i de yttre benet. Om man böjer så bara flexar packboxen och man tappar fästet, dessutom är det rätt riskabelt att göra så.. Nåväl, ska ut och känna lite på det nu igen.

Riskabelt njae. Så länge man har känsla för grejerna så att inget går sönder eller skadas.

Så hårt kan dom inte sitta. Bänd, pilla och vrid. Du får göra rent ordentligt efteråt runt packboxen så att du får i den nya utan problem speciellt om du nu skulle behöva bränna bort den med lödkolven.

Ah! Dom där är nog inte bytta på ett tag, jag får fanemig inte bort dom.. Tog isär andra benet också, den satt också som stryk.

Undrar om det inte sitter en låsring kvar nånstans.
Annars får du väl försöka m glidhammare och nån adapter.
/u

Jag ska titta på sprängskiss sen. Vad är glidhammare för nåt?

Bifogat

• packbox2.jpg
    packbox2.jpg
    121.2 KB · Visningar: 183
Jamen, är det inte en låsring ovanför packboxen ?? Gulaktig ring.

Glidhammare är en tyngd med hål i och en stång igenom. Ena änden av stången (m krok/vinkel på) sätter man bakom det som ska bort. Och sen sätter man fart på tyngden mot sig och när den dammar in i närmaste stora änden av stången rycker det rätt bra i stången.

Biltema har. Används ibland för t.ex. rycka ut pads, drivaxlar mm på bilar. Och lite annat.
/u

ulf_lundin skrev:
Jamen, är det inte en låsring ovanför packboxen ?? Gulaktig ring.

Glidhammare är en tyngd med hål i och en stång igenom. Ena änden av stången (m krok/vinkel på) sätter man bakom det som ska bort. Och sen sätter man fart på tyngden mot sig och när den dammar in i närmaste stora änden av stången rycker det rätt bra i stången.

Biltema har. Används ibland för t.ex. rycka ut pads, drivaxlar mm på bilar. Och lite annat.
/u

Sitter låsringen kvar är det nog bäst att ta bort den först. Men packboxutdragare är mycket enklare att lossa packboxar med, och billigare..

Nej det är inte låsringen, det som syns på bilden är rost efter låsringen.

EDIT: Nu sa jag fel, det är en låsring men jag tog bilden på andra gaffelbenet innan jag började meka.

Last edited:
Nu är det så illa att metallringen i packboxen böjer sig när man tar till kraft, så det är tydligen inget alternativ längre.

cRoC skrev:
Nu är det så illa att metallringen i packboxen böjer sig när man tar till kraft, så det är tydligen inget alternativ längre.

Den ska bara ut, du ska väl inte återanvända den?

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...