Påverkan Däcksvärmare/Slicks

Fjordmannen

Ny medlem
Gick med
27 Feb 2005
Hoj
CBR600RR 05
Tänkte höra om någon har nån koll på hur däcken påverkas efter upprepade uppvärmningar av däcksvärmare.
Hörde av en kille på träningen att gummit kan vulkaniseras efter 7-8 ggr. Stämmer det? :confused:

Sök på "heat cycles" här på Racingforumet så har du en timmes läsning framför dig. :)

Däck består av ett gummipolymer dvs det består av en massa gummimolekyler som sitter i långa kedjor. Dessa kedjor ligger tätt packade bredvid varandra och utgör då gummit. Mellan dessa kedjor går en mängd tvärbindningar vilka är de som gör att gummit håller ihop. Mer tvärbindningar = hårdare gummi. När du värmer däcket så spräcks en del av bindningarna både i de långa kedjorna och tvärbindningarna, detta gör att däcket blir mjukare då det värms.

När vi då kommer in efter passets slut och däcken svalnar kommer de spräckta bindningarna att vilja para ihop sig med varandra, problemet här är bara att många av de bindningarna som som häror från de långa kedjorna kommer att bilda tvärbindningar istället. Detta gör att däcket hårdnar för varje gång det värms upp och blåtes svalna.

Detta gör att däck som stått som reservdäck i däcksvärmare och sedan svalnat har mist det absolut bästa av sitt grepp trots att de inte rullat en meter.

Pedagogiska bilder följer när jag har mer tid.....

EDIT: Mina fina Paintbilder kommer nedan...

Bifogat

• gummi.JPG
    gummi.JPG
    19.1 KB · Visningar: 93
Last edited:
Ok, färre heat cycles är bättre än fler men hur står det sig i förhållande till körtiden? Är två stycken 20 minuterspass sämre än ett 40 minuters? Kanske sämre än ett på 60 minuter?

Neutral skrev:
2121154 Ok, färre heat cycles är bättre än fler men hur står det sig i förhållande till körtiden? Är två stycken 20 minuterspass sämre än ett 40 minuters? Kanske sämre än ett på 60 minuter?

Om man slänger på däcksvärmarna på en gång mellan passen så att däcken inte hinner svalna speciellt mycket kan då detta räknas som en heat cycle?

Med risk för att verka lite dryg och besservisser så måste jag påpeka att
många funderar för mkt på "heatcycles" hit och "heatcycles" dit

Kör man inte nog fort för att köra slut på ett däck på en till två timmars körtid så finns det inget skäl till att vara orolig för däckets prestationsförmåga för det räcker mer än väl till trots många värmecykler.

Det hänger ihop lite om ni förstår vad jag menar. Eget tempo och däckens hållbarhet.

Lågt tempo=Många cykler under däckets livstid men eftersom tempot är lågt så spelar det ingen roll

Högt tempo=Få cykler innan det är slut vilket heller inte är nåt problem för det ska ju ändå snart på ett nytt.

Boris JR skrev:
2121003 Däck består av ett gummipolymer dvs det består av en massa gummimolekyler som sitter i långa kedjor. Dessa kedjor ligger tätt packade bredvid varandra och utgör då gummit. Mellan dessa kedjor går en mängd tvärbindningar vilka är de som gör att gummit håller ihop. Mer tvärbindningar = hårdare gummi. När du värmer däcket så spräcks en del av bindningarna både i de långa kedjorna och tvärbindningarna, detta gör att däcket blir mjukare då det värms.

När vi då kommer in efter passets slut och däcken svalnar kommer de spräckta bindningarna att vilja para ihop sig med varandra, problemet här är bara att många av de bindningarna som som häror från de långa kedjorna kommer att bilda tvärbindningar istället. Detta gör att däcket hårdnar för varje gång det värms upp och blåtes svalna.

Detta gör att däck som stått som reservdäck i däcksvärmare och sedan svalnat har mist det absolut bästa av sitt grepp trots att de inte rullat en meter.

Pedagogiska bilder följer när jag har mer tid.....

EDIT: Mina fina Paintbilder kommer nedan...

Äntligen något man(jag) verkligen tror på. Tack!

kneel.gif

Notera att allt nedan är gissningar basserat på mina kemikunskaper och är inte resultat av någon racerfarenhet:

Ett 40 min pass bör vara bättre ur heat cycle hänseende än två korta då den totala mängden brutna polymerkedjor är rätt linjärt med temperaturen (dvs ökar inte med tiden)och låter man dem inte återfästa borde det ge mindre förhårdning. Jag tror dock att passlängden spelar relativt liten roll i jämförelse med däckslitaget och eventuella överhettningar i gummit fast jämför man hårdheten i gummit som gått 5*20 min eller 100min endurance så lär endurancegummit vara betydligt mjukare.
Någon som känner för att donera däck för studier om värmecykler?

Att sätta på däcksvärmare mellan passen för att hålla däcken varma är betydligt bättre än att låta de svalna för att sedan smälla på värmarna till nästa pass. Det lär inte ge lika lite förhårdning som att endast ha kört ett pass men det är absolut bättre än att ställa däcket i fria luften.

Bäst teoretiskt sätt tror jag skulle vara att låta däcken svalna väldigt långsamt efter avslutat pass, det borde finnas däcksvärmare med någon form av avsvalningsprogram då om temperaturen sänks långsamt ökar sannolikheten att polymeret återgår till sin ursprungliga form istället för att skapa korsbindingar.

Last edited:
Boris JR skrev:
polymeret återgår till sin ursprungliga form istället för att skapa korsbindingar.
Just det där måste ju vara ett av de stora problemen för däcktillverkarna, den som löser det kommer att håva in storkovan. Trots de enorma resurser som plöjs ner i R&D bland däcktillverkarna så känns det som om man är kvar i stenåldern i vissa avseenden. Detta problem har ju alltid funnits, varför har man inte löst det? Finns det någon kvällskurs i kemi hos ABF med inriktning på gummi och fördjupning i däck? Däck, olja och bensin gör de roligaste trådarna!

Boris JR skrev:
Bäst teoretiskt sätt tror jag skulle vara att låta däcken svalna väldigt långsamt efter avslutat pass, det borde finnas däcksvärmare med någon form av avsvalningsprogram då om temperaturen sänks långsamt ökar sannolikheten att polymeret återgår till sin ursprungliga form istället för att skapa korsbindingar.
Kanske ha däckvärmarna på utan ström då de isolerar en del..?

Teddy skrev:
2121362 Just det där måste ju vara ett av de stora problemen för däcktillverkarna, den som löser det kommer att håva in storkovan. Trots de enorma resurser som plöjs ner i R&D bland däcktillverkarna så känns det som om man är kvar i stenåldern i vissa avseenden. Detta problem har ju alltid funnits, varför har man inte löst det? Finns det någon kvällskurs i kemi hos ABF med inriktning på gummi och fördjupning i däck? Däck, olja och bensin gör de roligaste trådarna!

Visst är kemi roligt när man finner användning för den, jag skall leta upp lite kvällslektyr till dig......

Däcken har blivit betydligt bättre i det avseendet att polymeret har blivit mer stabilt men visst är där mycket kvar. Jag hoppas man uppfinner en makromolekyl som alltid hittar tillbaka till sin partner så får vi däck vi kan misshandla hur mcyekt vi vill utan att förstöra dem. Tänk vilket grepp man skulle få om man kunde göra däck lika mjuka som kvaldäck men de höll en hel racedistans :banana

EDIT:
Den som känner för att ge mig en julklapp kan jag tipsa om denna bok http://www.mecadi.com/en-bookstore-Rubber_Formulary.htm

Last edited:
Boris JR skrev:
2121276
..då den totala mängden brutna polymerkedjor är rätt linjärt med temperaturen..

Då borde man väl kunna säga att det är ungefär samma förluster (p g a heat cycles) för ett däck som värms och kyls 30 grader - vid 2 tillfällen (t ex 2 st gatkörningar, 20-50-20), som ett däck som värms/kyls en gång 60 grader. (t ex 20-80-20 under/efter ett banåk) Eller?

Neutral skrev:
2121373 Kanske ha däckvärmarna på utan ström då de isolerar en del..?
ja precis...

Bifogat

• Copy of skinsmeny.jpeg
    Copy of skinsmeny.jpeg
    19 KB · Visningar: 225
#Olsson# skrev:
2121437 Då borde man väl kunna säga att det är ungefär samma förluster (p g a heat cycles) för ett däck som värms och kyls 30 grader - vid 2 tillfällen (t ex 2 st gatkörningar, 20-50-20), som ett däck som värms/kyls en gång 60 grader. (t ex 20-80-20 under/efter ett banåk) Eller?

Tja jag vet faktiskt inte hur gummit uppträder vid lägre temperaturer än arbetstemperatur så jag vet inte hur mycket det hårdnar under gatförhållanden, jag misstänker dock att gummit inte uppträder linjärt över hela temperaturspektrat men detta är way över mina kunskaper jag råkade bara bli intresserad av polymerer när jag läste någon kemikurs.

Jag har dock praktiskt undersökt hur gummit uppträder vid överhettning då däcket bryts ner i ett rasande tempo, ett par grader för högt så tappar gummit sina egenskaper totalt.
Vi värme någon gummipolymer från 60-130C. I början var kraften för att sträcka gummit linjärt beroende av tempen för att sedan helt plötsligt totalt kolapsa på 10C..... Det är nog vad rossi och grabbarna lider av när de överhettar sina däck.

Mulles skrev:
2121256 Med risk för att verka lite dryg och besservisser så måste jag påpeka att
många funderar för mkt på "heatcycles" hit och "heatcycles" dit

Kör man inte nog fort för att köra slut på ett däck på en till två timmars körtid så finns det inget skäl till att vara orolig för däckets prestationsförmåga för det räcker mer än väl till trots många värmecykler.

Det hänger ihop lite om ni förstår vad jag menar. Eget tempo och däckens hållbarhet.

Lågt tempo=Många cykler under däckets livstid men eftersom tempot är lågt så spelar det ingen roll

Högt tempo=Få cykler innan det är slut vilket heller inte är nåt problem för det ska ju ändå snart på ett nytt.
Detta stämmer till 100% :tummenupp

*/ ?>
Nyheter
KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Back