På väg till Tchad

ett eget initiativ eller via FN?

FN alltså

Efter påtryckningar har Sudan nu gått med på att FN och AU gemensamt förstärker fredsstyrkan så att den uppgår till 20.000 man. Fyra sudanesiska medborgare anklagas av FN för krigsbrott och bevisen har lämnats till Internationella brottmålsdomstolen i Haag. USA riktar en rad ekonomiska sanktioner mot Sudan. Besluten i FN angående Darfur kompliceras av att Ryssland och Kina ser Sudan som en allierad.

http://www.dn.se/DNet/road/Classic/article/76/jsp/Render.jsp?a=664675#

Det är lite kul för att jag kommer under 5veckor att utbilda silverryggen här på forumet till förare av ovan nämda fordon.

Jepps. förbannat bra utbilding so far, riktigt bra! :tummenupp

Hoppas du kan förmedla dina erfarenheter från Bosnien till de nya "heta" ungtupparna (Silverryggen m.fl), så de inser att detta är alllvar på riktigt...

Hoppas kunna lära mig mycket av de mer erfarna gubbarna som åker med ner, bara att suga åt sig...men riktigt såå ung är jag ju inte och du vet ju ungefär vad jag står för P-A... :)

Hoppas kunna lära mig mycket av de mer erfarna gubbarna som åker med ner, bara att suga åt sig...men riktigt såå ung är jag ju inte och du vet ju ungefär vad jag står för P-A... :)

Jepp - stämmer bra det där. Det är inte dig explicit jag tänker på när jag oroar mig. Men såklart oroar jag mig iaf, eftersom saker händer...oavsett hur bra utbildad man är.

Du kan även läsa mer på mil.se

Tack!
visst kommer jag förmedla mina erfarenheter men vi har förbannat bra soldater och dom är väl kvalificerade för detta jobb. Ingen ska åka hem i en säck men man kan aldrig vara helt säker, det är medaljens baksida.

Ha det bra Rolle

Har varit i Sudan så jag önskar dig: Good luck från Line of Control...! :tummenupp

Jepp - stämmer bra det där. Det är inte dig explicit jag tänker på när jag oroar mig. Men såklart oroar jag mig iaf, eftersom saker händer...oavsett hur bra utbildad man är.

Min morbror har varit där två vändor med främlingslegionen. Enligt honom vart det väldigt oroligt time to time. Han har gjort 20 år i legionen, men som du sa. Det kan hända saker ovasett hur bra utbildad man än är. Vissa har bara mer tur än andra. :(

Killen näst längst till höger ser lite skeptisk ut, killen längst till höger ser ut ungefär som "this is our war"

elias448.jpg

[YOUTUBE-ID]AUJ6cxWdZwA[/YOUTUBE-ID]

Det finns få skäl att vara optimistisk inför de fredssamtal om Darfurkonflikten som inleds i Libyen i dag

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=148&a=709746

Besluten i FN angående Darfur kompliceras av att Ryssland och Kina ser Sudan som en allierad.

Inte så konstigt. Många Kinesiska och Ryska oljeföretag pumpar upp olja i Sudan.... Mitt emellan två små stambyar dyker helt plötsligt ett oljeborrkomplex upp med kinesiska vakter beväpnade med det mesta...

Last edited:
Tackar :rodnar

Hur många halvor eller helor är du skyldig oss? :D

De nada, det är befogat, gubbarna (inkl mig själv) hyser stort förtroende för dig Rolle, kan ju vara kul att veta. :tummenupp

Hehe, Jag? Inte en droppe är jag skyldig till...:) man har ju koll på sitt fordon :rolleyes:
Min vagskamrat dock är skyldig en del...

Ses på måndag.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...