På väg till Tchad

Jag har inte sett din avatar bild här förut men däremot på jobbet, enl säkra källor är det en bild på dig efter en lillejul :lol

Kan varken bekräfta eller dementera.... *eof*

Men liknande scener har nog utspelats på lillejul.
Har jag hört...
;)

jag hörde på radion igår att det var nån svensk som hade blivit dödad i en militärövning, men det kanske var nån grupp som skulle åka till irak? kommer inte ihåg...

Är det bestämt att det blir Tchad? Med vilket mandat? Skydda flyende civila från milisgrupper/regeringsstyrkor? Eller även offensiva operationer?

Var det inte en massa strul med utrustningen? Fordon, splitterskydd, komutrustning mm?

Skulle personligen inte vilja att någon nära vän eller släkting åkte dit men inser att något handfast måste ske. Det jag funderar över är om man verkligen kan förbereda sig mentalt för vad som väntar? Såg dokumentären för några veckor sedan med den amerikanske observatören, det var ofattbart grymma scener. Hur fan hanterar man sånt? Hur återgår man till ett normalt, skyddat 9-17 liv efter att ha exponerats för så mkt ondska? Har försvaret resurser och rutiner att ta hand om efterverkningarna? Vad finns på plats tex?

Ni som ska ned förtjänar allt stöd och respekt...och se till att komma hem levande :tummenupp :tummenupp

Har försvaret resurser och rutiner att ta hand om efterverkningarna?

Är ett program om det på onsdag, har varit diskussion om det tidigare där man menade att de återvändande inte fick tillräcklig hjälp.

Över två tusen svenska soldater står just nu beredda för en militär insats i något av världens krigsdrabbade områden.

men vem tar hand dem när de återvänder?

UPPDRAG GRANSKNING ONSDAG KL 20.00:

http://svt.se/svt/play/video.jsp?a=994013

Var det inte en massa strul med utrustningen? Fordon, splitterskydd, komutrustning mm?

Jag vet IAF att gossarna som åkte till Afghanistan åkte med fordon som saknade splitterskydd och gröna kamouflagekläder till ett ökenområde...

Snödräkt M32 skulle vara lika diskret... :mad:

Jag vet IAF att gossarna som åkte till Afghanistan åkte med fordon som saknade splitterskydd och gröna kamouflagekläder till ett ökenområde...

Snödräkt M32 skulle vara lika diskret... :mad:
Behöver man alltid smälta in i omgivningen då?
kanske bra utmärkning, "skjut inte på dom där vita, det är svenskar"

De har väl visat senast i samband med mohammedkarikatyrerna att de inte ser skillnad på danskar, svenskar och andra nordbor och brände välä även en schweizisk flagga i något nyhetsinslag så jag vet inte om snödräkter skulle göra någon skillnad.

Behöver man alltid smälta in i omgivningen då?

Jag antar att man har skyddsväst för att man riskerar att bli skjuten på, då kan det ju vara bra om man inte står ut som en hundskit på en gräddtårta när man slänger sig i skydd...

Jag antar att man har skyddsväst för att man riskerar att bli skjuten på, då kan det ju vara bra om man inte står ut som en hundskit på en gräddtårta när man slänger sig i skydd...
Om Fi fortfarande kan se dig när du ligger i skydd så kanske det är bättre att välja ett annat då skyddet uppenbarligen inte täcker din kroppshydda som det bör ;) Då spelar färgen på kläderna en mindre roll vill jag påstå...

Om Fi fortfarande kan se dig när du ligger i skydd så kanske det är bättre att välja ett annat då skyddet uppenbarligen inte täcker din kroppshydda som det bör ;) Då spelar färgen på kläderna en mindre roll vill jag påstå...

Jaha, så då spelar det ingen roll då, fan vad försvaret har slösat pengar då det tydligen har gått lika bra med neon orange istället för GrBrGr här hemmavid, allt ifrån flygplan och stridsvagnar har dom målat i onödan...

Fast det är klart, om man inte har så mycket skydd just där man råkar befinna sig kanske det kan hjälpa liiite att inte vara orange?

Om fi kan se dig när du ligger i skydd så underlättas ju allt för dom. Är man väl kamouflerad så har man iaf en lite större chans att klara sig!

Alla kan inte sitta i stridsvagnar och även dom är sårbara!

Ni har så rätt båda två, det jag vill få fram är att ibland genomför man verksamhet där ett utav målen med det hela är just att synas. Inte strid, och inte spaning eller något sådant utan man visar sin närvaro och genom det stabiliserar miljön omkring sig. Som man skulle kunna tänka sig att man gör under vissa skeden i internationella insatser. Då kanske det inte är prio på att man smälter in till 100% i omgivningen, att kläderna råkar ha fel färg.

Ni har så rätt båda två, det jag vill få fram är att ibland genomför man verksamhet där ett utav målen med det hela är just att synas. Inte strid, och inte spaning eller något sådant utan man visar sin närvaro och genom det stabiliserar miljön omkring sig. Som man skulle kunna tänka sig att man gör under vissa skeden i internationella insatser. Då kanske det inte är prio på att man smälter in till 100% i omgivningen, att kläderna råkar ha fel färg.

Och när man inte längre stabiliserar miljön omkring sig, utan ligger bakom en liten sten i en stor sandlåda och blir beskjuten skulle det passa bra att se ut som lite sand och inte öknens enda buske...

Det erkände ju till och med försvarsmakten, men dom hade inga pengar till sandfärgade skyddsvästar, eller splitterskyddade fordon...
Soldaterna råddes att köpa egna skyddsglasögon för några sådana fick dom inte heller...

Inte ens den mest efterblivne yrkesmilitären kan med gott samvete säga att våra soldater var rätt rustade efter förhållanden...

Och när man inte längre stabiliserar miljön omkring sig, utan ligger bakom en liten sten i en stor sandlåda och blir beskjuten skulle det passa bra att se ut som lite sand och inte öknens enda buske...

Det erkände ju till och med försvarsmakten, men dom hade inga pengar till sandfärgade skyddsvästar, eller splitterskyddade fordon...
Soldaterna råddes att köpa egna skyddsglasögon för några sådana fick dom inte heller...

Inte ens den mest efterblivne yrkesmilitären kan med gott samvete säga att våra soldater var rätt rustade efter förhållanden...
Vilka pratar du om?

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...