På väg till Tchad

Lycka till allhopa. Skulle det inte placeras en svensk/norsk styrka i själva Sudan också eller det är den här styrkan? Antalet länder med svenska soldater i verkar öka..

Var läser vi förresten mer om det här?

Han är väl putt för att han inte har hittat någon nyhetsartikel om ämnet som han hade kunnat göra en tråd av.

Du kan även läsa mer på mil.se

Ah - där ser man :tummenupp
Ta vara på er och pojkarna nu.
Hoppas du kan förmedla dina erfarenheter från Bosnien till de nya "heta" ungtupparna (Silverryggen m.fl), så de inser att detta är alllvar på riktigt, och inget "Coca-Colakrig med Lucky Strike under hjälmdoket...
Min kompis blev av med tre kamrater därnere under kort tid i slutet av 80-talet.
Räder mot posteringar allihop.

Såg att Marie lämnar er oxå - kanske man ska söka hennes tjänst! :)
Skämt åsido - Vi följer era steg därnere med spänning.

Lycka till!

Tack!
visst kommer jag förmedla mina erfarenheter men vi har förbannat bra soldater och dom är väl kvalificerade för detta jobb. Ingen ska åka hem i en säck men man kan aldrig vara helt säker, det är medaljens baksida.

Ha det bra Rolle

Last edited:
Jag ställer en fråga här som kanske inte har så mycket att göra med själva tråden men jag tror att det finns folk som vet här i alla fall.

Lite "blond"fråga kanske men;

Finns det folk med befattningen "bevakningssoldat" som gör utlandstjänst i något land just nu?

När man läser på lite olika sajter som Försvarsmakten har så blir jag lite orolig över att det inte skulle finnas?

va ska ni göra i afrika? borra efter olja???

nog inte lika farligt som i afghanistan osv.

Min grannes kusin skulle dit men det vart inget eftersom det var för oroligt där.. militärer är lika mycket värd som en hög koskit i Afrika .. så farligt är det nog

Vilken tur att det finns folk som har den inställningen till en pågående humanitär katastrof.

Ja jag undrar vad Sverige har med det att göra, det är väl via FN då?, det är väl lika mycket en humanitär katastrof i Irak, inte är Sverige där men Sverige stänger dörren hit

Irak har den snabbast växande flyktingkrisen i världen samtidigt som allt fler länder stänger dörren för de flyende irakierna.

Av de 4,2 miljonerna på flykt lever 2,2 miljoner utanför Irak medan resten är internflyktingar.

Den flyktingkris som landet nu upplever är den snabbast växande i världen, konstaterar Amnesty. Det är den största befolkningsomflyttningen i Mellanöstern sedan palestinier tvingades flytta på sig när staten Israel bildades 1948.

De länder som tagit emot överlägset flest irakiska flyktingar är grannländerna Syrien och Jordanien.

I västvärlden är det i Sverige som de flesta irakiska flyktingar har sökt skydd. Men Migrationsverket har börjat sända tillbaka asylsökande efter bedömningen att det inte råder "väpnad konflikt" i Irak med hänvisning till Genèvekonventionen.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=696038

Han är väl putt för att han inte har hittat någon nyhetsartikel om ämnet som han hade kunnat göra en tråd av.

haha, inte då, det går bra att starta egna trådar :7peta

Last edited:
... Sverige stänger dörren hit

Irak har den snabbast växande flyktingkrisen i världen samtidigt som allt fler länder stänger dörren för de flyende irakierna.

Stänger Sverige dörren för irakiska invandrare? Det vore ju fantastiskt bra, men vad jag hört kommer majoriteten av de som kommer till Europa till Sverige så jag tror du har fel, tyvärr.

I Europa är det främst Sverige som lockar. Av de knappt 10 000 irakier som de senaste tre månaderna sökt en fristad i EU-länderna har drygt 4 500 sökt asyl i Sverige.
http://sydsvenskan.se/sverige/article212706.ece

Just nu tar Sverige emot närmare hälften av de irakiska flyktingar som når EU, och förra året sökte 9 000 irakier asyl i Sverige.
http://www.broderskap.se/index.aspx?site=broderskap.se&page=funnyheter&postid=505

För övrigt tycker jag utlandsstyrka är värdelöst, vad har Tchad någonsin gjort för någon? Låt dem reda ut det där själva, eller de kan ju försöka i alla fall. Dyrt är det säkert också. Lägg det på Victorias bröllop eller något annat trevligt istället.

Finns det TaxFree där? Kan man beställa på planet ner?

Solrosfrön och kat.

Last edited:
Stänger Sverige dörren för irakiska invandrare? Det vore ju fantastiskt bra, men vad jag hört kommer majoriteten av de som kommer till Europa till Sverige så jag tror du har fel, tyvärr.

Jo men man har tydligen ändrat på det.

"I västvärlden är det i Sverige som de flesta irakiska flyktingar har sökt skydd. Men Migrationsverket har börjat sända tillbaka asylsökande efter bedömningen att det inte råder "väpnad konflikt" i Irak med hänvisning till Genèvekonventionen."

Det lär inte bli mindre väpnad konflikt när Turkiet går in i Irak...

FN: Irakflyktingar i ”tryckkokare”
Allt fler irakiska provinser nekar människor som flyr våldet i andra delar av landet tillträde, säger FN:s flyktingorgan.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=702791

Last edited:
Jo men man har tydligen ändrat på det.

"I västvärlden är det i Sverige som de flesta irakiska flyktingar har sökt skydd. Men Migrationsverket har börjat sända tillbaka asylsökande efter bedömningen att det inte råder "väpnad konflikt" i Irak med hänvisning till Genèvekonventionen."

You wish. :lol
Det där är nonsens, i princip ingen avvisas.

You wish. :lol
Det där är nonsens, i princip ingen avvisas.

ja inte vet jag, vi har väl egna problem att reda ut, eller snarare Reinfeldt, vad ska han göra av dom?

En blev iaf avvisad

En 51-årig irakier från Bagdad som sökt asyl i Sverige men nekades för att Migrationsverket inte ansåg att han hade personliga skäl blev den förste att överklaga sitt avslag till Migrationsdomstolen i Stockholm. Men hans överklagan avslogs alltså i dag. Migrationsdomstolen anser inte att mannen har några skyddsskäl.

Irakier från södra och centrala Irak måste också i fortsättningen visa att de har personliga skäl för att få stanna i Sverige.

Det fastslår Migrationsdomstolen i Stockholm i en dom som kom på torsdagen

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=706064

fast flyktingarna som nu är väl som en sommarbris, de kommer att stå som spön i backen framöver.

En blev iaf avvisad

Ett avvisningsbeslut är långt ifrån en avvisning.
Hur många irakier har faktiskt avvisats och lämnats tillbaka till det numer demokratiska men något oroliga landet Irak? Migrationsverket åker ju inte dit själva, och säkert inte vår välgödda poliser heller. Så de blir kvar, var så säker.

Vad har Reinfeldt med detta att göra? De sju vise är ju överens om att vi ska ha en enorm och okontrollerad massinvandring oavsett vad vi kan hjälpa invandrarna med eller vad de kan hjälpa oss med, så Reinfeldt lär inte hjälpa dig.

Vad har Reinfeldt med detta att göra? De sju vise är ju överens om att vi ska ha en enorm och okontrollerad massinvandring oavsett vad vi kan hjälpa invandrarna med eller vad de kan hjälpa oss med, så Reinfeldt lär inte hjälpa dig.

Du måste vara en jävligt jobbig person att ha och göra med privat. Tar du betalt osv av alla dina kompisar om du ska hjälpa dom med något?

Jag menar, du kan väl inte hjälpa någon utan att du får något tillbaka för det? :eek:

ja det lär det bli med Turkar, Tchadare, och alla andra som ska bomba och härja.

jag trodde statsministern är till för att styra och ställa i saker som dom, men vad vet jag.

Tråkigt att det ska börja tjaffsas om politik nu i den här tråden, jag vill önska lycka till dom som ska åka!
Hade jag haft lite längre till examen så skulle jag gärna tagit studieuppehåll och sökt nån vakans och kanske fått åka en vända till afrika. Jag var nere på KS10 som förare/skytt på sisu så jag kanske skulle kunnat hjälpa till lite med att köra patria.
Får väl bli lite senare hoppas jag, konflikter kommer det nog alltid finnas tyvärr.

Lycka till!

Ja jag undrar vad Sverige har med det att göra, det är väl via FN då?, det är väl lika mycket en humanitär katastrof i Irak

Så om man inte hjälper till på precis alla ställen i hela världen så ska man fan inte ha mage att hjälpa till på ett?

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman