Outlaw mentalitet vs R.I.P

en sak jag tänkte på just var att MC åkare oftast är där bilar aldrig är... pga orsaker. och detta bidrar väl till ibland smärre olyckliga situationer.

Sporthoj.com förändrade min syn på skenförsäkring! Inte samma sak kanske, men andras åsikter och attityder förändrar mina iaf!

SILWER:
Lillebror: det där tror jag inte på, jag tror att attityden kan ändras om personen träffar annat folk med en annan attityd, det går att påverka.

Jo attityden kan ändras genom kunskap , som KAN förmedlas från en person till annan , men attityden har svårt att få fäste i en ung person utan erfarenhet av hemskheter i verkliga livet..

såå.. visst har du rätt.. Vi har nog båda rätt..allt är inte svart å vitt..
ska vi säga oavgjort ? :7peta

/ Lillebror

Last edited:
GSXR1100R skrev:
...det är j-t tråkigt att läsa allt gnäll ifrån bägge sidor...
Detta inlägg kommer snart att vara nerlusat med korkade argument som inte håller IRL.

bmwjohan skrev:
att det låter sjukt när jag skriver det med så funkar det för mig. för att jag ska sluta köra som jag gör så måste jag eller nån av mina kompisar råka ut för nån slags olycka så att jag inser hur farligt det är.
för min del spelar det ingen roll hur mycket alla här på sh predikar om hur man ska göra för det biter inte på mig. jag skulle nog behöva göra ett studiebesök hos nån som precis åkt av vägen och har en jäkla massa skador.
Snacka med valmers eller Freppa, dom berättar gärna vad smärta innebär, dom klarade sig rätt så bra ändå, livet hänger på en skör tråd, mitt råd till dig är att du ska spela datorspel istället för att köra hoj.

HanneZ skrev:
Du vet att du kör för fort, för du borde göra ett studiebesök säger du. Samtidigt som du säger att det inte känns farligt att zacka mellan bilar? Personlighetsklyvning?

nej det jag menar är väl lite att jag vet att det är farligt att köra för fort, för jag precis som alla andra kan räkna ut vad som händer ifall man flyger ut i skogen i 200km/h, men det som är grejen är att det känns som att det händer inte mig. jag tycker inte att jag är bättre på att köra än någon annan, men det känns helt enkelt inte som att det kommer att hända mig när jag kör. jag kan sitta hemma och tänka att satan va död jag skulle va ifall det låg rullgrus i den eller den kurva eller ifall det råkar va en dieselfläck här eller där, men sen när man sitter på hojen är dom tankarna som helt bortblåsta.
för mig är det lite som att när jag sitter hemma och tänker på hojkörning så känns det jävligt farligt, men så fort jag sitter på hojen känns det som tvspel.
hmm... ja du har nog rätt kanske. jag har nog två personligheter. får tacka för kostnaderna jag sparade in genom att inte behöva besöka psykdoktorn för att konstatera det :D

bmwjohan skrev:
jag kan sitta hemma och tänka att satan va död jag skulle va ifall det låg rullgrus i den eller den kurva eller ifall det råkar va en dieselfläck här eller där, men sen när man sitter på hojen är dom tankarna som helt bortblåsta.
Det är väl just detta som är skillnaden mellan oss som åkt ett tag, och varit nära några gånger, de tankarna är inte bortblåsta (för det mesta i alla fall). Jag dyker, och har haft ett par incidenter, som definitivt har gjort att man blivit en säkrare dykare. Ffa att man efteråt gått igenom med parkamraten vad som gick fel, vad man kunde gjort annorlunda, lyssnat på andra med erfarenhet... Kanske man måste uppleva riskerna själv, men jag hoppas att man kan påverka attityderna lite i varje fall. Du har ju i vart fall läst och tänkt efter lite :tummenupp

Och (nästan) alla SHmåraltjärringar har varit unga och dumma...

bmwjohan skrev:
nej det jag menar är väl lite att jag vet att det är farligt att köra för fort, för jag precis som alla andra kan räkna ut vad som händer ifall man flyger ut i skogen i 200km/h, men det som är grejen är att det känns som att det händer inte mig. jag tycker inte att jag är bättre på att köra än någon annan, men det känns helt enkelt inte som att det kommer att hända mig när jag kör. jag kan sitta hemma och tänka att satan va död jag skulle va ifall det låg rullgrus i den eller den kurva eller ifall det råkar va en dieselfläck här eller där, men sen när man sitter på hojen är dom tankarna som helt bortblåsta.
för mig är det lite som att när jag sitter hemma och tänker på hojkörning så känns det jävligt farligt, men så fort jag sitter på hojen känns det som tvspel.
hmm... ja du har nog rätt kanske. jag har nog två personligheter. får tacka för kostnaderna jag sparade in genom att inte behöva besöka psykdoktorn för att konstatera det :D

Varför inte testa bana & "kör som fan". När du vurpat i 150-200 1 gång så sansar du dig & känner efter vad mc'n säger till dig.
Jag lovar!
Klart bättre att testa denna erfarenheten på RR bana än att hamna i döds annonserna. Var precis som du, köpte mig en R1 just när den släpptes, 21 år. Jag är glad att jag lever idag så som jag betedde mig i trafiken d första 2 åren. Att köra bana blev som ett uppvaknande för mig. Förbannat mycket roligare var det me.

Madhonda skrev:
När min mamma ringer frågar om jag ska ut o köra... o jag säger nej.. och hon drar en djup suck av lättnad o säger... "Åh vad bra...då behöver jag inte vara orolig" då känner man sig rätt taskig för att man är sporthojsförare. :3freak

/m

Nej säger man så åker man iallafall, det man inte vet har man inte ont av! Man måste ju tänka på stakars Mamsen :) Hon tycker det är mycket lungt och skönt när hennes son inte har körkort :hihi

Nicko@K.A.P skrev:
Varför inte testa bana & "kör som fan". När du vurpat i 150-200 1 gång så sansar du dig & känner efter vad mc'n säger till dig.
Jag lovar!
Klart bättre att testa denna erfarenheten på RR bana än att hamna i döds annonserna. Var precis som du, köpte mig en R1 just när den släpptes, 21 år. Jag är glad att jag lever idag så som jag betedde mig i trafiken d första 2 åren. Att köra bana blev som ett uppvaknande för mig. Förbannat mycket roligare var det me.

jag har provat att köra bana och "tyvärr" så vurpade jag inte då. det var dock väldigt kul att köra bana och jag har tänkt mig att jag ska försöka tävla nästa år i rr bara jag kan skrapa ihop en tillräckligt stor pengasäck.
tyvärr så fick bankörningen bara den effekten på mig att jag kör ännu snabbare på vanliga vägar :va

Silwer skrev:
Fast bmwjohan är inte 21 fysiskt sett:lol

nej det är ju det som är problemet. dom flesta verkar bli mer förståndiga med ålder men på mig händer det inget. jag kommer att leva moppefuckoliv resten av mitt liv :D :banana :va

bmwjohan skrev:
nej det är ju det som är problemet. dom flesta verkar bli mer förståndiga med ålder men på mig händer det inget. jag kommer att leva moppefuckoliv resten av mitt liv :D :banana :va

Som dessvärre kanske inte blir så långt...om du inte börjar fatta nåt snart.... :död :näsblod

I bästa fall är det du som går åt... DU slipper sörja o sakna... i värsta fall nån av dina kompisar som får betala med sitt liv....det blir VÄLDIGT tomt efter en ung människa dom dör plötsligt. Ska det verkligen behövas nåt sånt för att få "insikt".. :3freak

Livet är inget inget data/tv spel där man bara kan strycka på "starta om".
Man har bara ett liv... o då får man se till att vårda det lite. Även om man kör SH o gillar att göra det fort.

OBS!!! Märk väl att jag inte önskar livet ur bmwjohan...jag menar bara att när man själv dör slipper man sörja. :7peta

Silwer skrev:
Ok, så du menar att när man själv och bmwjohan dör slipper man sörja?:lol
Jag blir ledesen oavsett vem som dör i trafiken, kör med insidan och glöm inte ryggan.

Föreställ er att 2 poliser ringer på hos era föräldrar / morsa och meddelar att ni omkommit i en mcolycka...

Om ni inte känner ett obehag vid tanken så kör på som om ni var odödliga.

Men är man begåvad med lite intelligens och empati så inser man att det man gör drabbar närstående och därför ska man inte spela ball på vanlig väg och köra som en idiot...

Last edited:
UltraMarine skrev:
Föreställ er att 2 poliser ringer på hos era föräldrar / morsa och meddelar att ni omkommit i en mcolycka...

Om ni inte känner ett obehag vid tanken så kör på som om ni var odödliga.

Men är man begåvad med lite intelligens och empati så inser man att det man gör drabbar närstående och därför ska man inte spela ball på vanlig väg och köra som en idiot...
Ett skräckexempel javisst, men förhoppningsvis kan det ge en tankeställare.

Kör aktivt men använd insidan :tummenupp

När man läser dessa inlägg så är det ju så synd att dessa unga inte kan ta till sig det som vi äldre moralkärringar har självupplevt eller har vänner som råkat illa ut i trafiken.Vi har ju varit pojkspolingar vi med,än idag så brukar morsan prata om när polisen ringde på dörren och frågade om mig ifall det var jag som låg medvetslös på sjukhuset och farsan fick hämta vraket efter bilen med lastbilen. detta berättar de ibland med en kyckling i halsen fortfarande efter så många år. så tänker man ett steg längre så utsätter man andra genom sitt handlande.
Efter dessa turer till sjukan så har man lärt sig att aldrig köra så att adrenalinkicken slår in på en väg som man aldrig har kört eller favoritvägen som låtit vänta på sig ett par dagar.Det är så jäkla enkelt och köra en vända sansat på dessa vägar o kolla in vad som händer och vad som finns på körbanan,och sedan ta en adrenalinstinn körning tillbaks.Då förhindrar man just dessa singelolyckor med oerfarna förare som inte gör denna koll innan de fläskar på.Tänker på citat BmwJohan "tänk om det varit lite rullgrus eller kärlskott eller ett potthål då hade jag inte suttit här eller liknande.
Om man gör just denna koll innan så borde dessa olyckor minska med en del procent.

Back