Outlaw mentalitet vs R.I.P

En aspekt av mc-olyckorna är ju att de allra flesta är singelolyckor med endast en skadad/omkommen och kanske någon chockad mötande bilist eller dylikt. Plus naturligtvis all sörjande familj och vänner. Detta är förvisso en omkommen för mycket, det håller jag med om, men det är enligt mig ändå fan så mycket värre när man riskerar en massa andra människors liv, typ:

Rattfulla bilister som mejar ner sin omgivning, kör på cyklister, gående och andra trafikanter.

Yrkestrafikanter som kör som biltjuvar (läs taxis) samt sitter bakom ratten sexton timmar i rad (läs lastbilschaufförer).

Lenny, 18 år, som precis har köpt en golf VR6 och ska inpa på polarna eller Åke, 49, som somnar bakom ratten och frontar en mötande oskyldig..

Undvik blinda omkörningar samt att hålla osäkert hög hastighet i blinda kurvor etc så ökar vi livslängden på oss motorcyklister rejält tror jag!

Tack för ordet.. :hej

GSXR1100R skrev:
Känns tryggt att du bara puttrar omkring med en Motard nuförtiden :tummenupp
japp det gör det för mig oxå kan jag faktiskt säga.. olyckan kan ju iofs vara där för det, fast jag tror att det gör mindre ont att vurpa i 70 än 170.. vill jag köra fort så åker jag till G-åsen och kör av mig en stund :)

HansJ skrev:
Så rätt så rätt.
Hur många som har köpt en sporthoj håller alla hastighetsbegränsningar? Hur många som är så intresserade av att köra sporthoj att de registrerar sig på detta forum är intresserade av att rulla i 70 på en krokig väg?

....vi måste försöka hålla strålkastarljuset borta från oss, och det gör vi genom att hålla ned antalet olyckor och att inte bli alltför uppmärksammade.

Därför får alla outlaws räkna med "kritik" från oss måraltjärringar, eftersom vi vill att både vi och ni ska överleva, och ffa att vi ska kunna fortsätta köra sporthoj...

Förbannat bra inlägg.... :tummenupp

Även om man gillar att köra fort... (o då menar jag ca:100+ mot tillåten hastighet) så har man faktiskt ett ansvar som sporthojsförare. Gentemot andra trafikanter och sina nära o kära. Och det borde innebära att man undviker stuntande o wheelande i 150 blås i omörningsfil på motorväg. :rolleyes:

När min mamma ringer frågar om jag ska ut o köra... o jag säger nej.. och hon drar en djup suck av lättnad o säger... "Åh vad bra...då behöver jag inte vara orolig" då känner man sig rätt taskig för att man är sporthojsförare. :3freak

/m

:fakta
Viglo skrev:
Det är just p.g.a detta som jag har behållit gamla bettan i alla dessa år, fast det blir längre och längre mellan NDU tillfällena (näradödenupplevelser)nuförtiden. Varje gång jag blir sugen på att köpa ny hoj så räcker det med att tänka på dem gånger man har provkört något nyare eller skänka en tanke på sin familj (jobbigt för barn att förlora en förälder ochså) eller på någon av de vänner som har gått bort i för unga år.
Detta brukar dämpa det mesta suget efter något nytt.
Ta det lugnt och tänk på att alla medtrafikanter är blinda.
:) :) :)
:fakta

Någon som jag kom att tänka på igår är hur mkt bättre förare man är på höstkanten, jämfört med vårkanten. Minsta styrvobbel eller beredskapssituation svaras kallt och automatiskt med ett fast grepp om styret, medan man på våren blev småskraj och darrig (trots 7 säsonger innan i mitt fall...). Totalt sett har den här 8:e säsongen varit den överlägset säkrast framförda, när jag tänker tillbaka i tiden. För varje säsong blir man lite mer rutinerad och ser nya faror. Ur det perspektivet är moralsnacket om förstahojar helt berättigat. Jag skulle nog egentligen vilja utveckla det till betänkligheter med andra- och tredjehojen också för den delen. Det tar tid att bli en bra förare och vill man bli långlivad får man lära sig att även uppskatta andra delar av hojlivet än bara just farten.

Mike the bike skrev:
Jag kommer att ställa upp i Isle Of Man TT 2005.

Har redan pratat med Manx Mototrcycle Club å beställt info inför nästa vår.

Så håll tummarna.

/Mike

Grymt! :Bugar :Bugar
Går och väntar på att DVDn från årets tävling ska släppas.

Jag har kört fort och långsamt. När jag var yngre brukade det gå fort, väldigt fort för de förhållanderna. När man "mognar" till och testosteronet jämnar ut sig, har man inte detta behov så utpräglat mer. Sedan finns det ju individuella variationer som Mike the Bike tog fram i hans fall.

Nu kör jag "balanserat" fort. Dvs försöker inse att bilisten jag hinner upp har ingen aning om att jag existerar bakom honom. Bilisten som kommer från höger/vänster in i korsningen tar mig för en trampcyckel om han överhuvudtaget noterar mig. Som någon uttryckte det "de är alla idioter", kanske inte så men de är inte vana vid farter över 120km i timmen.

Har du kommit in i Sverige efter att kört på Tyska autobahner känns det som overkligt. Det finns ingen trafik, vägarna är breda autobahner precis som i Tyskland, och folk håller på att köra i 90-110 km/h. Sist jag bilade upp efter ett besök i Tyskland tog det mig till Södertälje, dvs 50 mil innan jag hade "anpassat" mig till svensk trafikrytm.

Har du varit nere i Italien finns det bara två lägen. Full rulle eller inget.

Jag tror detta är dilemmat med sporhojar i stort. Omogna/unga personer som tvingas i "svensk" trafikrytm, eller snarare lunk, och löjliga maxhastighetbegränsningar på många av våra motorvägar/bättre huvudvägar.

Detta är svenskt och bor du här får du finna dig i detta eller emigrera till Isle of Man :hihi

Tråden är en av de "mogna" och bättre även om det finns inlägg av ryggmärgskaraktär som vanligt. :7peta

Hazel skrev:
En aspekt av mc-olyckorna är ju att de allra flesta är singelolyckor med endast en skadad/omkommen och kanske någon chockad mötande bilist eller dylikt. Plus naturligtvis all sörjande familj och vänner. Detta är förvisso en omkommen för mycket, det håller jag med om, men det är enligt mig ändå fan så mycket värre när man riskerar en massa andra människors liv, typ:
MEN, vi får ju ta ansvar för oss själva, det blir ju inte bättre av att vi pekar på andra grupper och menar att det kan kvitta.
Sen att det förstås oftast blir mc-föraren som dör i den eventuella olyckan betyder ju inte att det lika gärna kan vara, som vi ser så börjar myndigheter uppmärksamma just våra hojar.
Inte för att jag måste åka sporthoj, men det vore ju lite trist om custom o liknade vore de enda alternativen i framtiden.

Silwer skrev:
MEN, vi får ju ta ansvar för oss själva, det blir ju inte bättre av att vi pekar på andra grupper och menar att det kan kvitta.
Sen att det förstås oftast blir mc-föraren som dör i den eventuella olyckan betyder ju inte att det lika gärna kan vara, som vi ser så börjar myndigheter uppmärksamma just våra hojar.
Inte för att jag måste åka sporthoj, men det vore ju lite trist om custom o liknade vore de enda alternativen i framtiden.
Exakt min mening, det är bara vi som kan göra något åt saken, att skylla på omgivningen hjälper inte.

GSXR1100R skrev:
Du är inte ensam om detta, jag är ingen ängel i trafiken, men jag gör så gott jag kan, hade jag satt mig på en modern hoj i trafiken så hade jag fått problem, därför så kör jag gamla bettan.
Tror du skulle vara säkrare på en modern hoj med bättre väghålling, bromsar osv än på en gammal hoj.

sandstream skrev:
Tror du skulle vara säkrare på en modern hoj med bättre väghålling, bromsar osv än på en gammal hoj.
Vet du vad de flesta gör vid ett sånt byte?
Jo, de kör ännu fortare för tat det är möjligt på den moderna hojen, sen är marginalerna i botten igen.
Allvarligt hur många vet du som kör sporthoj för att då blir marginalerna stora vid laglig körning?

sandstream skrev:
Fråga Freppa, Tom och dom andra som gjort så, man pressar ännu hårdare bara för att det går, en gammal hoj säger ifrån tidigare.

sandstream skrev:
I samma hastighet, ja tveklöst, men jag tror de menar att man på en nyare hoj inte känner att det går fort, och därför trissar upp tempot. Smäller det i högre hastighet så gör det ondare.

Silwer skrev:

Sant, jag tycker definitivt att motorcyklisterna ska ta sitt fulla ansvar och att peka på andra grupper hjälper inte men min poäng var att jag tycker att MC-åkare som grupp får ta mycket skit av exempelvis polisen, jag menar att det finns grupper som utgör ett större samhällsproblem som myndigheterna kanske borde lägga mer energi på...

MC-åkning är och förblir farligt, vi saknar liksom deformationszoner, bilbälten, airbags etc som bilisterna har, det har ju lagts åtskilliga miljarder på att utveckla skyddet för denna trafikgrupp, vi på två hjul vet vad vi har att göra med och vilken insatsen är vid ett misstag (livet) så det är ju självbevarelsedriften som får sätta gränsen... Tyvärr verkar det finnas många hojåkare som har stark deathwish. :(

HansJ skrev:
...Hur många som har köpt en sporthoj håller alla hastighetsbegränsningar? Hur många som är så intresserade av att köra sporthoj att de registrerar sig på detta forum är intresserade av att rulla i 70 på en krokig väg?...

Det är inte kul att framföra en modern SH i lagligt tempo! Vi köper SH just därför att det skall vara "sport", ge en kick. Den (positiva) kommer tyvärr inte i 50, 70, 90 ,110. Lägg på 100 blås och det börjar bli lite kul. Där har vi ett dilemma.

HansJ skrev:
...Jämför sen denna grupp med den del av svenskarna som aldrig kör sporthoj, och som ser oss flänga runt i trafiken som jehun. Fundera på vad de har för uppfattning, de ser oss köra i deras ögon som idioter, de ser olycksrubrikerna i krigsfont, de får sin nattsömn störd... Tyvärr vinner den gruppen alla former av omröstningar, de är liksom i majoritet. Och där finns det verkligen måraltjärringar. Redan nu har ju bl.a. polisen skrivit om förbud för sporthojar eller effekt/vikt begränsningar...

På något sätt har jag full förståelse för dessa MK och förbudsivrare! De ser en liten (men tyvärr växande) grupp SH-förare bete sig som "svin" i trafiken och på ett extremt egoistiskt sätt ta sig fri- och rättigheter som ingen egentligen har. Klart som f-n de reagerar.

HansJ skrev:
...Det är min övertygelse att vi måste försöka hålla strålkastarljuset borta från oss, och det gör vi genom att hålla ned antalet olyckor och att inte bli alltför uppmärksammade. Det är något som vi själva lyckas bäst med, inga politiker, ingen "allmänhet" eller poliser....

Är det inte här själva pudelns kärna står att finna? Att folk kör åt h-te i singelolyckor är ju iofs tragiskt och drabbar anhöriga och försäkringspremier, etc. Skall vi däremot lyckas hålla förbudssnacket stången, gäller det att visa, att även vi har något innanför hjälmen. Att vi kan köra med hänsyn till och omtanke om vår omgivning. Kör alltid 30 där det är skyltat så, kör 50 i bostadskvarteren och där folk rör sig nära vägen. Vi måste kosta på oss, att var lite överdrivet vänliga ibland (även mot bilister!). Skapa godwill!

HansJ skrev:
...Därför får alla outlaws räkna med "kritik"...

Jag blir heligt förbannad när jag ser hur vissa beter sig på sina hojar. J-vla egoister! Men är man outlaw, rör man sig utanför alla regelverk och bryr sig inte ett skit.

Förstår din tanke , och den är god 1100R :tummenupp

Det finns dock ett uurgammalt talesätt som lyder:

"Kunskap kan överföras dock aldrig erfarenhet"

Tror tyvär att det är så även i denna "eviga" trätefråga som så ofta handlar
om ungdom-entusiasm-åensmulaaningslöshet kontra ålder-erfarenhet-åensmulaförsiktighet :)

Vill bara ge min dyyyrköpta erfarenhet ,
av detta med att köra "aktivt men med sans och kontroll"

Har aldrig kört med nåågon MC-förare med mer av just detta än min bror,
varken före eller efter hans död..

Han hade massor av år bakom styret , vunna SM-race i RR i bagaget ,
och var alltid den i gatåkarsällskapet som saktade in för gårdar och dylikt.

Likt förbannat dog han mot sidan av en Renault Clio ,
när en äldre dam med solen i ögonen körde ut framför framhjulet
vid alldeles fel tillfälle ,
när han var i färd med att "köra aktivt med sans"

Vill bara säga , att jag tror att ,
hur än gärna vi "äldre" vill överföra vår erfarenhet av livet och dess potentiella jävlighet till de yngre ,

så får vi nog finna oss i att de måste få göra sina egna erfarenheter..

..samt att olyckan även drabbar oss äldre som kör med "erfarenhet och sans"

/ Lillebror

jag tror att det kan va lite som så att vi som kör som idioter enligt er "moralisar" kanske inte har råkat ut för någonting som får oss att inse hur farligt det är att köra hoj fort.

för min del så blir jag inte så påverkad av en RIP tråd då jag aldrig känner personen som kört ihjäl sig. ingen i min närhet har kört ihjäl sig och jag känner inte ens någon som har kört omkull med hoj. jag och mina kompisar har i och för sig inte kört hoj speciellt länge, men vi har kört så in åt helvete med bilar i runt 10 år och det har aldrig hänt någonting(förutom enormt mycket polisproblem). jag har bara kört hoj i snart två säsonger och jag kör riktigt jävla fort hela tiden men har aldrig upplevt att det känns farligt. för mig känns det lite som att spela tvspel. man bara öser på och kör slalom mellan alla hinder. jag tycker själv att det låter sjukt när jag skriver det med så funkar det för mig. för att jag ska sluta köra som jag gör så måste jag eller nån av mina kompisar råka ut för nån slags olycka så att jag inser hur farligt det är.
för min del spelar det ingen roll hur mycket alla här på sh predikar om hur man ska göra för det biter inte på mig. jag skulle nog behöva göra ett studiebesök hos nån som precis åkt av vägen och har en jäkla massa skador.

bmwjohan skrev:
jag tror att det kan va lite som så att vi som kör som idioter enligt er "moralisar" kanske inte har råkat ut för någonting som får oss att inse hur farligt det är att köra hoj fort.

för min del så blir jag inte så påverkad av en RIP tråd då jag aldrig känner personen som kört ihjäl sig. ingen i min närhet har kört ihjäl sig och jag känner inte ens någon som har kört omkull med hoj. jag och mina kompisar har i och för sig inte kört hoj speciellt länge, men vi har kört så in åt helvete med bilar i runt 10 år och det har aldrig hänt någonting(förutom enormt mycket polisproblem). jag har bara kört hoj i snart två säsonger och jag kör riktigt jävla fort hela tiden men har aldrig upplevt att det känns farligt. för mig känns det lite som att spela tvspel. man bara öser på och kör slalom mellan alla hinder. jag tycker själv att det låter sjukt när jag skriver det med så funkar det för mig. för att jag ska sluta köra som jag gör så måste jag eller nån av mina kompisar råka ut för nån slags olycka så att jag inser hur farligt det är.
för min del spelar det ingen roll hur mycket alla här på sh predikar om hur man ska göra för det biter inte på mig. jag skulle nog behöva göra ett studiebesök hos nån som precis åkt av vägen och har en jäkla massa skador.
Du vet att du kör för fort, för du borde göra ett studiebesök säger du. Samtidigt som du säger att det inte känns farligt att zacka mellan bilar? Personlighetsklyvning?

Lillebror: det där tror jag inte på, jag tror att attityden kan ändras om personen träffar annat folk med en annan attityd, det går att påverka.
Kanske inte på ett anonymt forum som detta, säkert inte, men i verkliga livet.

Felet är väl att lika dras till lika, dvs de som kör hur de vill i trafiken de dras till andra som gör likadan.
Att folk alltid måste göra felen innan de lär sig nåt kan ju inte vara sant, iaf inte för normalintelligenta och uppåt?

Jag tycker också at folk skyller ifrån sig på att de inte skulle kunna kontrollera sig på hojen, det är skitsnack tror jag, sanningen är att de skiter i alla andra och bara bryr sig i sig själva.

Last edited:
Back