Otillfredsställande vevhusventilation

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, KTM 1290 SAS, Suzuki DR650 avverkat: olika
När jag köpte min CBR1000F satt det fyra små luftfilter monterade och när man står still luktar det varm olja. Jag tror att det beror på att slangen från ventilkåpan går rakt ut i luften. Jag köpte en originalluftburk och tänkte montera, men jag har inte riktigt lust att ta bort förgasarna för att få in burken.

Har någon en enkel lösning för vevhusventilationen åt mig?
IMG_20210327_125050.jpg

Du har skräp filter på så om något år får du nog ändå borra om cylinderbanken o smälla i nya kolvar. Dom filtren bör rengöras ganska ofta och oljas in noga med filter olja. Skulle tro det är Biltemas 29,90 filter KN ser annorlunda ut.

Annars finns förskruvningar med oring som skulle gå att montera i bakkant filtret o ansluta slangarna till. Det blir inte optimalt då en stackars cylinder skall förbränna all oljedimma.

Cykeln gick kanske 50 mil förra året och lär knappast gå mer i år.

När jag köpte min CBR1000F satt det fyra små luftfilter monterade och när man står still luktar det varm olja. Jag tror att det beror på att slangen från ventilkåpan går rakt ut i luften. Jag köpte en originalluftburk och tänkte montera, men jag har inte riktigt lust att ta bort förgasarna för att få in burken.

Har någon en enkel lösning för vevhusventilationen åt mig?
Det är en SportHoj så gör samma som krävs för en banhoj. Slangen ner i en flaska med avluftning.

Här är en bild på min vita vevhusventilationsuppsamlingsflaska! Hitta ett ställe som passar.

Vehusventilationsuppsammlingsflaska.jpg

F,låt alla särskrivare... :rodnar

Jag fick igång den igen fastän jag hade bort förgasarna en stund.
IMG_20210402_140600.jpg
Nån dag ska jag orka montera dit alla plastsjok igen och boka tid för besiktning.

Jag fick hjälp av en kompis att återmontera förgasarna igår, men nu vill inte soppapumpen arbeta. Drar jag en pluskabel till den så pumpar den så strömmen fattas av okänd anledning. Enligt elschemat ska det vara ett relä inblandat, men jag vet inte var det sitter rent fysiskt. Nån som vet var jag ska leta?

Förhoppningsvis har du en enklare eldragning än på en nyare Honda. Slogs med en soppapump som inte gick på en CBR600RR härom året Tre olika säkringar. tre reläer och diverse brytare. Verkstadshandboken var riktigt bra. Slutade med lite 5-56 i dödarknappen.

Som vanligt, gå tillbaka till var du varit och pillat.
Antagligen har du haft av någon sladd eller halvt isär något skarvdon.

Som vanligt, gå tillbaka till var du varit och pillat.
Antagligen har du haft av någon sladd eller halvt isär något skarvdon.
Jag skruvade isär den i början av sommaren eftersom det sprutade bensin under förgasarna när slangarna gav upp. Så den har stått utan tank, sadel och kåpor några månader. För att komma åt att montera förgasare och luftburk har vi dragit i mer än enstaka kablar.
Det verkar "bara" vara pumpen som inte fungerar.

Jag skruvade isär den i början av sommaren eftersom det sprutade bensin under förgasarna när slangarna gav upp. Så den har stått utan tank, sadel och kåpor några månader. För att komma åt att montera förgasare och luftburk har vi dragit i mer än enstaka kablar.
Det verkar "bara" vara pumpen som inte fungerar.
Och då tror du att ett relä från -87 gått sönder? Osannolikt, följ gundjs råd.

Jag funderar på om det finns tillfredställande vevhusventilation och om det då är vakuumdelen som avses? :hihi

Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back