Otäcka spår efter olycka - vad hände?

Klosse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2016
Ort
Essinge församling
Hoj
BMW
Inför nästa sommar planerar jag en längre resa runt Europa och undersöker möjliga mål. Snubblade oväntat över en ganska gräslig bild (vid länken) och efter den första reaktionen (obehag), började jag titta för att förstå vad som hade hänt. Får inte ihop det. Bromsspår, hur hojen ligger och hur bilen står. Vid länken är en bild med blod på marken 5-6 meter bort, men ingen synlig kropp eller delar av en. Så du själv kan avgöra ifall det är för mycket eller inte för just dig. Men vad kan ha hänt alltså?


Från en annan vinkel:

 
Inte en aning men finns fler bilder här och antagligen lite förklarande text, om man kan språket.

 
”Det är ännu oklart exakt vad som hänt”, får man veta om händelseförloppet vid dina länkar.
 
Last edited:
Fast det står samtidigt att man skulle försöka att analysera en eventuell film från den hjälmkameran som han hade.
Och att det är en olycksdrabbad sträcka, där många utmanar lite extra, och kör över sin förmåga.
Sedan står det också att han krockade med lastbilen.
Han dog tydligen inte på platsen, utan transporterades bort med helikopter, därav är det ju möjligt att man flyttat på både lastbil och hoj.
Så långt sträcker sig min skoltyska.
Auf jeden Fall sehr tragisch :confused:
 
”Det är ännu oklart exakt vad som hänt”, får man veta om händelseförloppet vid dina länkar.
Nja. Det står ju i bildtexten.
Die 125er Honda rammte einen Transporter.
Dvs han har kört in i (rammat) en lastbil.
Som jag tolkar det så har han frontat lastbilen vilket ju är ett händelseförlopp om oåterkalleligen leder till att motorcyklisten förlorar.
det ser ut som att det är bromsspår i asfalten som går över mittlinjen lite bakom där lastbilen står.
Det finns väl egentligen två alternativ. Antingen har det varit något som han behövt väja för och därmed tappat kontrollen och kört in i hörnet på lastbilen. Eller så har han hållt så högt tempo att han inte klarat av att hålla sig på sin sida.
Men tydligen så hade han en hjälmkamera som dom har tagit för att se om den innehåller något som visar mer detaljer kring vad som hänt.
 
Då har jag en följdfråga, brukar ni filma när ni kör? Jag har en Insta 360 som filmar i 5,7K när jag kör. Anledningen är för att kunna bevisa skuld vid eventuell olycka. Samtidigt känner jag viss olust, om man skulle smälla hårt, en rejäl smäll vill man kanske helst inte återuppleva..
Jag vill inte kika på bilderna i inlägget:eek:
 
Blodspåren är vad som orsakar frågetecken. Inte vad som står i texten. Inte minst att blodet har runnit längs mittlinjen långt bortom lastbilen. Sedan som om något/någon har släpats snett över vagbanan. Får inte ihop det med ett begripligt händelseförlopp.
 
Då har jag en följdfråga, brukar ni filma när ni kör? Jag har en Insta 360 som filmar i 5,7K när jag kör. Anledningen är för att kunna bevisa skuld vid eventuell olycka. Samtidigt känner jag viss olust, om man skulle smälla hårt, en rejäl smäll vill man kanske helst inte återuppleva..
Jag vill inte kika på bilderna i inlägget:eek:
Jag filmade med hjälmkamera tills jag körde av vägen (den svängde, men inte jag) för några år sen. Ena stunden körde jag om en bil, nästa sekund låg jag i spenaten. Jag gjorde lite soul-searching och tvingades konstatera att jag körde med mindre marginaler när jag hade kameran på för att få coola klipp. Så jag lade kameran på hyllan (även om jag inte fick några allvarligare skador vid vurpan).
 
Blodspåren är vad som orsakar frågetecken. Inte vad som står i texten. Inte minst att blodet har runnit längs mittlinjen långt bortom lastbilen. Sedan som om något/någon har släpats snett över vagbanan. Får inte ihop det med ett begripligt händelseförlopp.
Om du tittar på bilderna igen så ser du att det även runnit annan vätska i samma riktning.
Så där ligger förklaringen.
Vägen är doserad, och har dessutom en bra stigning, så vätska kommer att rinna neråt, och även följa doseringen, men vägmarkeringen är tjock/upphöjd, så där styrs den neråt, så långt den kommer.
/ G.W Persson
 
Blodspåren är vad som orsakar frågetecken. Inte vad som står i texten. Inte minst att blodet har runnit längs mittlinjen långt bortom lastbilen. Sedan som om något/någon har släpats snett över vagbanan. Får inte ihop det med ett begripligt händelseförlopp.
Han har förmodligen kommit i en högerkurva i för hög fart och bromsat och gått över i mötande och frontat lastbilen, då han troligen frontade med lite ingående vinkel från sidan studsade han och hojen ut mot vänstra kanten och han blev troligen liggandes strax ovanför motorcykeln. Pga vägens lutning har blodet runnit in mot mitten och sedan ner längs vägen.
 
Som jag förstått det så var det en kamera på hjälmen som gjorde att sjufaldige F1-världsmästaren Michael Schumacher gick från frisk till kolli. Hjälmar fungerar bättre utan tillbehör monterade.
 
Var syns det flera olika vätskor, snarare än en (blod)?
Din första länk, om du tittar en meter framför blodspåren så ser du en fläck av annan vätska som runnit åt samma håll som blodet. Så den enkla och mest troliga förklaringen är att personen i fråga blött rejält och att blodet runnit nedför sluttningen, därav spåren.
 
Usch riktigt otrevligt.. Säkert ett liknande scenario som detta.


I detta fallet överlevde hoj åkaren pga brandkår personalen..
 
Jag vågar knappt kolla bilder på sånt här, vill inte ha grejer på hornhinnan. Det är skrämmande att konstatera hur *nära* sådant man egentligen är på två hjul på vägarna. Och det händer alldeles för ofta, unga grabbar som inte respekterar hastighet och dess konsekvenser tillräckligt och rätt som det är blir det 'game over'. I verkligheten har man bara ett liv.
 
Usch riktigt otrevligt.. Säkert ett liknande scenario som detta.


I detta fallet överlevde hoj åkaren pga brandkår personalen..
Och den där hade ju enkelt gått att undvika med bättre körteknik. Några kurser hade definitivt kunnat hjälpa honom att undvika den situationen helt och hållet.
 
Jag gissar att MC-föraren i sin högerkurva kommit över på vänster sida och bromsat omkull sig.
(För hade han kört rakt in i lastbilen borde framgaffeln / framhjulet fått mera stryk.)
Sedan har lastbilen kört på det liggande ekipaget som åkt in under fronten på lastbilen.
När lastbilen fått stopp så har föraren backat för att få ut MC förare / MC som legat under lastbilen,
backat till där lastbilen står nu.
En bättre lösning för MC-föraren hade varit att försökt motstyra med blicken mot höger dike....
Jag har själv gjort det och tackar SMC-kurser och SV650S (hojen som svänger när jag tänker) för jag grejade det.
Istället för fronta mötande personbil.
 
Och den där hade ju enkelt gått att undvika med bättre körteknik. Några kurser hade definitivt kunnat hjälpa honom att undvika den situationen helt och hållet.
Absolut, enbart förar misstag han försöker styra in i kurvan minst 2 gånger istället för att motstyra, därför ser det ut som att han får vobbel.

Enbart förar misstag eller oerfaren förare.. Tragiskt dock
 
Detta är anledningen att jag nu går över till att köra enbart bankörning.
För en del av oss andra är bankörningen något helt ointressant. Visst kanske det ger mer kunnande om vart gränserna går, men jag är inte tillräckligt autistisk för att uppskatta repetitionen av kurvor.

Som andra har konstaterat så har man bara ett liv och jag försöker fylla det med varierande saker.
Large size ekorrhjul, FTW!
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top