Otäcka spår efter olycka - vad hände?

Denna tråden känns lite som olycksfrosseri, eller möjligen som gore-avdelningen på Flashback där folk tittar på osmakliga bilder av människor som förolyckats. Vad är egentligen syftet? :)

Förstår förvisso inte varför den andra olyckstråden finns heller, där folk listar mc-olyckor som inträffat.
 
För en del av oss andra är bankörningen något helt ointressant. Visst kanske det ger mer kunnande om vart gränserna går, men jag är inte tillräckligt autistisk för att uppskatta repetitionen av kurvor.
Banor är ju inte cirklar där man kör i konstant fart, utan mer som en underbar mc-väg utan mötande trafik, hastighetsgbegränsning och farliga hinder bredvid.
 
Last edited:
Vad är egentligen syftet? :)
Förstå förloppet med ledning av det som går att se. Att blunda för att olyckor är en del av ett aktivt mc-utövande tycker jag personligen är att förneka något väsentligt och viktigt. Som att aldrig vilja prata om döden eller annat som är jobbigt i livet.

Förstår förvisso inte varför den andra olyckstråden finns heller, där folk listar mc-olyckor som inträffat.
Håller jag med om. Både det krasst rapporterande innehållet i den och sedan (min åsikt) känslo-kitschet där folk skriver ”R.I.P.” om personer de aldrig träffat, i tråden som kallas för minneslund, är ganska extremt.

Mellan dessa extremer borde det finnas utrymme för detektivarbete för att klargöra mer eller mindre exakt vad som orsakade specifika olyckor. Jag tycker det är jätteintressant och undrar till exempel hur ABS förhindrar olyckor; kanske mindre än många tror eftersom förare ändå för panik och gör andra fel.
 
Last edited:
För en del av oss andra är bankörningen något helt ointressant.
Mina rakt-fram pokaler står på hyllor i brorsan garage. Själv har jag inte plats för sånt. Dyra är de också. Kör man med 100 fokus på krokiga vägar i trevlig natur är det en svårslagen upplevelse. Jag gjorde också ett uppehåll i 20 år efter rätt håriga trafikupplevelser, men ingen krasch - förrutom den obligatoriska 30 dagarna efter köpet av första tunga hojen.
 
För en del av oss andra är bankörningen något helt ointressant. Visst kanske det ger mer kunnande om vart gränserna går, men jag är inte tillräckligt autistisk för att uppskatta repetitionen av kurvor.

Som andra har konstaterat så har man bara ett liv och jag försöker fylla det med varierande saker.
Large size ekorrhjul, FTW!
Och för många av oss är kombinationen det roligaste. Hojäventyr, korta som långa, är ju fantastiska. Svårt att uppnå på banan, samtidigt som jag inte vill köra så som jag gör på banan på vägen.

Det är inte farligt att köra motorcykel, däremot innebär det en viss risk.

Den risken kan vi minimera genom att (om man tittar på statistiken) ha körkort, vara nyktra, inte köra superfort (vid en del dödsolyckor bedöms man ha kört dubbla skylthastigheten eller mer), ha hjälm och vara rätt klädda, och fortbilda oss. De första sakerna är många av oss medvetna och duktiga på, den sista, fortbildningen, behöver vi bli bättre på, trots att vi i Sverige ligger i absoluta framkant på just det området.

Så boka en kursdag/bandag - med SMC eller någon annan. Tycker du att det är repetativt med kurvor? Se det som mängdträning som du sen kan använda därute. Att kunna nöta in eller bort ett beteende eller teknik under ordnade former i samma kurva och i vetskapen om att det inte innebär att du möter en brandbil om du gör fel är så fantastiskt jävla bra.
 
Som jag förstått det så var det en kamera på hjälmen som gjorde att sjufaldige F1-världsmästaren Michael Schumacher gick från frisk till kolli. Hjälmar fungerar bättre utan tillbehör monterade.
Det första är inte säkert, det andra är. Att kameran orsakade Schumis skada är inte belagt överhuvudtaget och bara ryktesspridning, som mycket annat gällande honom. Läkarna berättade dock att han förmodligen inte överlevt utan hjälm.

Däremot är det självklart att hjälmar är bättre utan saker påklistrade.
 
För en del av oss andra är bankörningen något helt ointressant. Visst kanske det ger mer kunnande om vart gränserna går, men jag är inte tillräckligt autistisk för att uppskatta repetitionen av kurvor.

Som andra har konstaterat så har man bara ett liv och jag försöker fylla det med varierande saker.
Large size ekorrhjul, FTW!
Men jag skrev att det var MIN anledning och inte att alla skall göra så ;-).

Har varit nära några gånger i mina ungdomsår och när jag nu köpte hoj igen fastnade jag mer för bankörningen där jag inte behöver oroa mig för andra bilar, djur eller rullgrus samt ambulanser finns på plats. Men detta är mitt val.
 
Vilket frågetecken rätar du ut med bilden alltså?

hannuse skrev:

”Om du tittar på bilderna igen så ser du att det även runnit annan vätska i samma riktning.
Så där ligger förklaringen.”

Förklaringen till vad? Frågan var ju inte varför blodet har runnit, utan vad spåren säger om förloppet.
 
Last edited:
Vilken fråga (och hur) besvarar du med bilden alltså?
Tänkte att du hade missat bilden, så jag har ringat in "annan vätska".
Frågan jag besvarade, är den citerade.
Jag tycker i alla fall att den ser ut att ha en annan färg än blod (den inringade alltså, för att förtydliga).
 
Vilket frågetecken rätar du ut med bilden alltså?

hannuse skrev:

”Om du tittar på bilderna igen så ser du att det även runnit annan vätska i samma riktning.
Så där ligger förklaringen.”

Förklaringen till vad? Frågan var ju inte varför blodet har runnit, utan vad spåren säger om förloppet.
Annan vätska än blod, men med samma färg?
Bilden ser ut att förklara: Annan vätsa än blod, inte samma färg.
 
Vilket frågetecken rätar du ut med bilden alltså?

hannuse skrev:

”Om du tittar på bilderna igen så ser du att det även runnit annan vätska i samma riktning.
Så där ligger förklaringen.”

Förklaringen till vad? Frågan var ju inte varför blodet har runnit, utan vad spåren säger om förloppet.
Förklaringen till spåren, och varför det har runnit just på det sättet hitter du i #9 #10 och #13.
Troligt händelseförlopp är beskrivet i både #10 #18
 
Banor är ju inte cirklar där man kör i konstant fart, utan mer som en underbar mc-väg utan mötande trafik, hastighetsgbegränsning och farliga hinder bredvid.
Jag har inte kört bana med mc, men väl med bil och de flesta jag har provat har alldeles för få höjdskillnader och för långa raksträckor för att ses som underbara vägar. Lite nyfiken är jag på Gotland Ring, men det finns ingen väg dit.
Mantorp har en enda kurva som är i flera dimensioner (krönet), Gelleråsen är platt, Sviestad platt...
Nürburgring Nordslingan är lagom kuperad och inte för kort, men den ligger lite off.
 
Jag har inte kört bana med mc, men väl med bil och de flesta jag har provat har alldeles för få höjdskillnader och för långa raksträckor för att ses som underbara vägar. Lite nyfiken är jag på Gotland Ring, men det finns ingen väg dit.
Mantorp har en enda kurva som är i flera dimensioner (krönet), Gelleråsen är platt, Sviestad platt...
Nürburgring Nordslingan är lagom kuperad och inte för kort, men den ligger lite off.
Det säger väl mer om din förmåga att njuta av att köra motorcykel än om banorna. Det tror jag faktiskt är ett objektivt konstaterande. Knappast för att du är en så förhärdad njutare som har kommit att få skyhöga anspråk på spänning. Eller? Och det påminner mig om ett par kompisar som jag har kört en del med, både i Sverige och utomlands. Bedrövliga upplevelser som jag mest har ägnat åt att titta över axeln och i backspeglarna. De kör som när man blott ska ta sig från en plats till en annan, håller sig till hastighetsbegränsningarna och helst undviker att köra om andra fordon. Och de har ondgjort sig över vägars och banors utformning, som hinder för att ha kul. Ungefär som att klaga över att ölen är våt och hal.
 
Föraren låg ovanpå motorcykeln, som ligger vid platsen som blodet har runnit mer än tio meter till. Så varifrån rann allt detta blod?
Hur kom du fram till att han låg ovanpå motorcykeln?
 
För en del av oss andra är bankörningen något helt ointressant. Visst kanske det ger mer kunnande om vart gränserna går, men jag är inte tillräckligt autistisk för att uppskatta repetitionen av kurvor.

Som andra har konstaterat så har man bara ett liv och jag försöker fylla det med varierande saker.
Large size ekorrhjul, FTW!

Det kan ju också vara så att man inte tycker att adrenalinkicken man får på gatan är tillräckligt stor så man vill kunna spetta på ännu mer på bana, och med mindre risker för sig själv och andra. Så, kanske mer dopaminreceptorernas känslighet än att man är på spektrumet. Dvs, var sak har sin plats.

Mvh Gillar-BÅDE-bana-och-gata
 
Förstå förloppet med ledning av det som går att se. Att blunda för att olyckor är en del av ett aktivt mc-utövande tycker jag personligen är att förneka något väsentligt och viktigt. Som att aldrig vilja prata om döden eller annat som är jobbigt i livet.

Ok, förvisso en rimlig inställning men det tycker jag man kan diskutera i generella ordalag utan bilder på andra människors lidande.
 
Som jag förstått det så var det en kamera på hjälmen som gjorde att sjufaldige F1-världsmästaren Michael Schumacher gick från frisk till kolli. Hjälmar fungerar bättre utan tillbehör monterade.
Jag har en spricka i min crosshjälm som exakt matchar kamerafästet jag hade monterat där på. Rejäl omkullkörning ute till skogs.
Kör inte med kamerafästen som ska monteras på sidan av hjälmen.
Blir en sjujävla punktlast.
Tips från coachen.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top