Otäck olycka i sthlm

När man är 18 år så är man myndig. Man får köpa jaktvapen, pistol, sprit på restaurang och till och med GIFTA sig. Man får dricka folköl och bli full på det och sen väljer man själv om amn vill åka med stans meganolla med risk för att bli förlamad från naveln och neråt.
Eftersom att man är myndig så är detta ett aktivt val - ionget smart sådant men ALLA vet att man är myndig vid 18 års ålder. Vet man inte det är det lika bra att man blir förlamad ändån så.

Jag kan inte tycka synd om tjejen i detta fallet.
Synd att de inte båda dog så man slapp sånt skitfolk.

En tragedi ja.

När man är 18 år så är man myndig. Man får köpa jaktvapen, pistol, sprit på restaurang och till och med GIFTA sig. Man får dricka folköl och bli full på det och sen väljer man själv om amn vill åka med stans meganolla med risk för att bli förlamad från naveln och neråt.
Eftersom att man är myndig så är detta ett aktivt val - ionget smart sådant men ALLA vet att man är myndig vid 18 års ålder. Vet man inte det är det lika bra att man blir förlamad ändån så.

En tragedi ja.

Du lär ju var helt CP!.....
hoppas att du åker med en polare som är full, från en fest. Å att du är mer påverkad en han... Så slipper man läsa de du skriver !!!!!! Hur kan man önska livet ur någon! Hon har suttit bak på en MC hur i hellvete kan man klandra henne, för de hon har råkat ut för . Det är väl FÖRARANSVAR Å INTE PASAGERARANSVAR!.........

Hon har suttit bak på en MC hur i hellvete kan man klandra henne, för de hon har råkat ut för . Det är väl FÖRARANSVAR Å INTE PASAGERARANSVAR!.........[/COLOR]

Inte för att försvara någon av er, men där tror jag att du har fel. Visst kan man bli av med körkortet som passagerare om föraren är full?
Precis som det är förarens ansvar att inte köra full, så är det pasagerarens ansvar att inte åka med någon som är det.

Och när vi ändå sätter alkolås på alla fordon, tvingar alla till antihalktejp i badkaret å förbjuder onyttig mat, ska vi sätta upp fartkameror överallt då också? Eftersom alla kör perfekt så är det ju sak samma!
Nej, just det, både rattfylla och fortkörningar är förbjudna, precis som bankrån och villainbrott också. Men likväl händer det, varenda dag! Jag bröt mot hastighetsgränserna på väg till jobbet idag tom, med trampcykel. Det handlar inte om förbud, det handlar om att ändra folks attityd, få folk att förstå att det är fel att köra bil/hoj efter en kvarting. Du har händer misstänker jag? Brukar du slå folk för det, du kan ju? Just det, du vet att det är fel, så gör man inte! Genom hela vår uppväxt har vi lärt oss att det är fel att slåss, iaf majoriteten av oss. Visst sker misshandel, men i ganska liten omfattning. Men varje dag åker 16000 pers rattfulla/höga/påverkade av annat. Det är lika lätt att dricka sprit och köra bil som att slå nån på käften. Kanske lättare tom att slå någon på käften, man blir ju inte bakis av det. Men likväl är det många fler som är rattfulla, vanemässigt i många fall. Där har samhället misslyckats, både vad gäller inställning, straff och uppföljning! Och jag tror att folks inställning, mentaliteten, väger mycket tyngre än ett alkolås!

Så länge alkohol är tillåtet så kommer folk bli beroende av det och köra bil. En attitydförändring är lovvärt, och vi kan säkert bli av med några unga grabbar som dricker och kör med en attitydändring. Alkoholister blir det värre med och dom blir vi inte av med. Straff och uppföljning gör ingen större skillnad för en sån person heller. Jag gillar inte heller förbud, men vafan det är ju en enorm tragedi varje gång nån kör ihjäl nån på fyllan. Helt i onödan. Alkolås skulle iaf förhindra en del av dem och det vore bra. Att lära folk att köra bil på fyllan är skit är väl enkelt, problemet är att få folk att tänka så när dom är under berusning. Betydligt svårare eftersom du är just det, berusad.

På fyllan både slåss folk mer och kör onyktra. Så boven är ju alkohol, men hellre alkolås än att förbjuda sprit.

Last edited:
Du lär ju var helt CP!.....
Det är väl FÖRARANSVAR Å INTE PASAGERARANSVAR!.........[/COLOR]

I rak laglig mening kanske men sätter man sig bakom en kille som väljer att slanga med en liten tjej, onykter, inne i stan, utan hjälm så är man inte helt utan ansvar själv. Hade det inte hänt denna gång så nästa, get my drift? Bli inte så upprörd, han kanske har svårt för smileys...

Och när vi ändå sätter alkolås på alla fordon, tvingar alla till antihalktejp i badkaret å förbjuder onyttig mat, ska vi sätta upp fartkameror överallt då också? Eftersom alla kör perfekt så är det ju sak samma!
Nej, just det, både rattfylla och fortkörningar är förbjudna, precis som bankrån och villainbrott också. Men likväl händer det, varenda dag! Jag bröt mot hastighetsgränserna på väg till jobbet idag tom, med trampcykel. Det handlar inte om förbud, det handlar om att ändra folks attityd, få folk att förstå att det är fel att köra bil/hoj efter en kvarting. Du har händer misstänker jag? Brukar du slå folk för det, du kan ju? Just det, du vet att det är fel, så gör man inte! Genom hela vår uppväxt har vi lärt oss att det är fel att slåss, iaf majoriteten av oss. Visst sker misshandel, men i ganska liten omfattning. Men varje dag åker 16000 pers rattfulla/höga/påverkade av annat. Det är lika lätt att dricka sprit och köra bil som att slå nån på käften. Kanske lättare tom att slå någon på käften, man blir ju inte bakis av det. Men likväl är det många fler som är rattfulla, vanemässigt i många fall. Där har samhället misslyckats, både vad gäller inställning, straff och uppföljning! Och jag tror att folks inställning, mentaliteten, väger mycket tyngre än ett alkolås!

Det är klart att det vore bättre med en attitydförändring, men när det som du skriver handlar om "vanemässig" fyllekörning, så hade man ju kommit åt det, eller?!På en människa som kör rattfull vanemässigt finns ju kanske tanken i huvet att det är fel det den gör, men spärren att inte göra det finns ju inte.. Kan kanske liknas lite med överförmynderi, men samtidigt känner jag att det är en smäll jag kan ta för att slippa fyllo bakom ratten.. Att dra jämförelsen med inbrott till alkoholpåverkade i trafiken är ju lite udda.. Är det inte så att folk försöker förhindra att tjyvar tar sig in i deras hus genom att sätta larm på kåken?! Men eftersom du är emot att sätta alkolås på fordon som regel, så antar jag att vi ska strunta i att sätta larm på de saker som vi vill ha kvar åxå?! Eftersom hela samhället är fullt med folk som inte vet vad som är rätt eller fel, som misshandlar, kör rattfulla, gör inbrott osv osv, så måste det väl ses som i samhällets bästa intresse att få bort så mycket av detta drägg som möjligt?!?!

En tragedi ja.

Tänk om det var din syster eller polare? Och folk, precis som du satt på ett internetforum och önskade livet ur dom, hur skulle det då kännas för dig?
"Äh, hon var ju full så hon får skylla sig själv!"
Jag tror inte du kör med det resonemanget då..

Men du kanske känner dig heFFtig(:yoparty) när du säger sånt.. vad vet jag.
Jag hoppas dock att du bara vill provocera med detta jävligt korkade uttalande.

Last edited:
Med körkortet följer ett visst ansvar..Alla använder inte det. Att köra hoj berusad är verkligen idiotisk och visst skulle alkolås hjälpa mot den lilla % som nu gör det..Jag tror inte att det är så många som kör hoj packade trots allt..
Alkolås hjälper inte mot droger tex..
Det kommer alltid att finnas människor som begår mer eller mindre korkade saker och en 0 vision är omöjlig..
Jag föredrar att använda mitt ansvar istället för alkolås..men det kunde ju vara frivilligt för dom som vill..

Det är klart att det vore bättre med en attitydförändring, men när det som du skriver handlar om "vanemässig" fyllekörning, så hade man ju kommit åt det, eller?!På en människa som kör rattfull vanemässigt finns ju kanske tanken i huvet att det är fel det den gör, men spärren att inte göra det finns ju inte.. Kan kanske liknas lite med överförmynderi, men samtidigt känner jag att det är en smäll jag kan ta för att slippa fyllo bakom ratten.. Att dra jämförelsen med inbrott till alkoholpåverkade i trafiken är ju lite udda.. Är det inte så att folk försöker förhindra att tjyvar tar sig in i deras hus genom att sätta larm på kåken?! Men eftersom du är emot att sätta alkolås på fordon som regel, så antar jag att vi ska strunta i att sätta larm på de saker som vi vill ha kvar åxå?! Eftersom hela samhället är fullt med folk som inte vet vad som är rätt eller fel, som misshandlar, kör rattfulla, gör inbrott osv osv, så måste det väl ses som i samhällets bästa intresse att få bort så mycket av detta drägg som möjligt?!?!
Jag sa aldrig att jag var emot alkolås, jag sa bara att det kanske inte är en optimal lösning! :fakta
Nästan alla butiker har larmade varor, men blir samtidigt av med just larmade varor för miljardbelopp varje år. Larmade bilar stjäls och larmade villor får inbrott också. Såna larm är ju inte svåra att gå runt, om man vet hur dom funkar, det handlar ju bara om motivation. Farsan sa alltid att lås var för ärliga människor, tjuvar tog sig in ändå. Det ligger mycket i det!
Vilket är bäst, att jag är onykter å går runt alkolåset, eller att jag alltid är nykter när jag kör bil? ;)

Jag sa aldrig att jag var emot alkolås, jag sa bara att det kanske inte är en optimal lösning! :fakta
Nästan alla butiker har larmade varor, men blir samtidigt av med just larmade varor för miljardbelopp varje år. Larmade bilar stjäls och larmade villor får inbrott också. Såna larm är ju inte svåra att gå runt, om man vet hur dom funkar, det handlar ju bara om motivation. Farsan sa alltid att lås var för ärliga människor, tjuvar tog sig in ändå. Det ligger mycket i det!
Vilket är bäst, att jag är onykter å går runt alkolåset, eller att jag alltid är nykter när jag kör bil? ;)

Det är ju en fråga som svarar på sig själv! Självklart ska man vara nykter när man sätter sig bakom ratten/styret men läs innantill :fakta !!! Det finns ju folk som har alkoholproblem och som inte åkt fast ännu och de kommer man åt med alkolåset!!!

Kan hålla med om att dom båda gjorde en IDIOTISK sak.

Efter det är det svårt att döma utan att ha varit där.

Tänk om det var tjejen som tjatade till sig körningen ur en svag full kille?

Köra full finns det ingen ursäkt för. Köra på bakhjulet/framhjulet i trafik finns det ingen ursäkt för... oops där gick många rutor.

Killen kommer få leva med detta på sitt samvete. Är han någolunda normalt funtad är detta värre än vilket svenskt straff som helst.

Trist historia - men de drabbade är endast dem själva tack o lov.

Det är ju en fråga som svarar på sig själv! Självklart ska man vara nykter när man sätter sig bakom ratten/styret men läs innantill :fakta !!! Det finns ju folk som har alkoholproblem och som inte åkt fast ännu och de kommer man åt med alkolåset!!!
Fast många av dom har inte påställda, besiktade bilar, många kanske inte ens har sina egna bilar. Så det kommer bara bli vi skötsamma svenssons som drabbas, vi får betala för ett alkolås för att visa att vi faktiskt är nyktra, och dom som skiter i det kan fortsätta som vanligt. Visst, dom kan få lite mer böter när dom krockar, men då är det så dags! :huvet
Fast därmed inte sagt att alla alkisar bor i en kartong under en bro, det finns ju alkisar/rattfyllon i alla samhällsklasser! :mattias

Måste bara göra ett inlägg här. TYckr att det som hände tjejen är frukatansvärt helt klart och vid 18 års ålder bara kan iten bli väre. Men EN sak man kan ha i bakhuvudet är att hon måste ju nästan på haft ett val om föraren killen i detta fal var så dragen. Varför i hela världen satte hon sig bak på hojen då. Säger inte att det är lika gått åt henne men hon kunde ju tänkt lite eller är det jag ?

+1. Håller med.

Fast många av dom har inte påställda, besiktade bilar, många kanske inte ens har sina egna bilar. Så det kommer bara bli vi skötsamma svenssons som drabbas, vi får betala för ett alkolås för att visa att vi faktiskt är nyktra, och dom som skiter i det kan fortsätta som vanligt. Visst, dom kan få lite mer böter när dom krockar, men då är det så dags! :huvet
Fast därmed inte sagt att alla alkisar bor i en kartong under en bro, det finns ju alkisar/rattfyllon i alla samhällsklasser! :mattias

Oavsett vilka bilar dom har eller inte, så hade det varit LAG på att ALLA bilar hade alkolås, så hade ju fortfarande problemet minskat!!!!!

Detta kommer vi ingenstans med.. Synd på tösen iaf...

Tycker jävligt synd om tjejen, men man blir ju förvånad över var hon egentligen hade lämnat huvet.

Sätta sig på en hoj utan hjälm o.sv med en förare som är d-rak.

Lätt att vara efterklok iofs. men men. Tråkigt i vilket fall.

Oavsett vilka bilar dom har eller inte, så hade det varit LAG på att ALLA bilar hade alkolås, så hade ju fortfarande problemet minskat!!!!!

Så man behöver inte göra någåt övervägande mellan kostnad och effektivitet? Alla ska betala trots att det stoppar bara några av halvproffsen trots att det ändå är de som trots allt skulle vara lyhörda för manuella kontroller som dessutom tar flera droger?

EDIT ordföljd och grejer

Last edited:
Tänk om det var tjejen som tjata tillsig en åkning då? Bara en tanke alla verkar ha förefattade meningar... precis som folk har om MC åkare.
Fast de e klart han borde inte ha fallit för trycket om de nu var så.
Sjukt sorgset vilket fall som helst han mår nog inte så bra han heller efter ha orsakat såna skador på henne.
Hoppas vi slipper se sådana nyheter igen.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT