Otäck olycka i sthlm

tyvärr fungerar det inte.
vad händer när alkiskent-jesus skall sätta sig i bilen ? attans den fungerar inte, men tja då kan man ju låta ungen blåsa... osv osv.
De flesta system går att kringgå på ett eller anant sätt och visst kan alkisen be någon annan blåsa men de åker knappast med andra varenda gång. Man kommer inte få bort alla rattfyllon med system som alkolås men en hel del.

Framför allt suger det att man aldrig ser poliser på vägar med kameraskåp, visst det är skönt och veta att man kan blåsa på där men det vet alkisarna också :(

De flesta system går att kringgå på ett eller anant sätt och visst kan alkisen be någon annan blåsa men de åker knappast med andra varenda gång. Man kommer inte få bort alla rattfyllon med system som alkolås men en hel del.

Framför allt suger det att man aldrig ser poliser på vägar med kameraskåp, visst det är skönt och veta att man kan blåsa på där men det vet alkisarna också :(

Det fungerar ju med tryckluft osv med... allt detta vet alkisarna också så tja vad skall man säga... what man makes man breaks.
Så jag är positiv till alkolås på alla fordon för tjänstebruk tex taxi, åkerier, räddningstjänst, osv.
men såfort man lägger det på den enskilda idividen. så tror jag det blir snett.

när jag krachade med hojen var min första tanke att jag va förlamad tills brandmannen frågade om jag hade ont någonstans. den känslan fick mig att uppskatta livet då jag hade ont i hela kroppen. jag säger inte att förlamade människor har dé dåligt eller önska de inte levde längre. har man kunnat gå/springa/köra hoj (drömmen) och massa annat aktivt i sitt liv så é jag ganska säker på att man blir é vrak en lång tid tills något händer som ger en hopp igen.
skriver jag luddigt så beror dé på att jag kom precis hem från jobbet och é lite trött men hoppas ni förstår

Självklart kommer den här bruden ha det svårt till en början. Det håller jag med om. Men livsgnistan är starkare än så. Hoj går ju att lösa ändå. Jag har sett en kille med knäckt ryggrad som kör en turboladdad GSX1100 trike. Han såg inte ut att må så dåligt på den direkt vad gäller livsglädje.

Med rätt psyke och rätt hjälp kommer man igång snabbt och får tillbaka livsglädjen. Det har vi sett på den där brännskadade göteborgaren och Fogdö som personer du känner till från media till exempel.

iofs brukar väl "varningsblinkning" för rutinkontroller inte göra att folk kan undvika dom, bara sakta ner så man inte får hastighetsboter. (blåsa får man ju göra ändå)

iofs brukar väl "varningsblinkning" för rutinkontroller inte göra att folk kan undvika dom, bara sakta ner så man inte får hastighetsboter. (blåsa får man ju göra ändå)

Det vi ska skilja på nu är vanlig rutinkontroll med blås och hastighetskontroll.

Nu kan jag inte tala för hur det ser ut i resten av sverige men här är det skillnad på rutin och hastighetskontroll. Att varna för en hastighetskontroll är att hjälpa någon att slippa en onödig bot för att t ex ha kört i 97 på 90väg. Så länge man bara kör en aning fortare än skyltat ser jag inte det som en fara. Av nedanstående exempel ser jag exempel 2 som farligast. Dock är det 1an som skulle åka fast vid laserkontroll.

1: En 27 årig man med bägge ögonen långt fram på vägen. Van bilförare som pendlar ofta och mycket. Han kör i 110 på 90väg med sin Audi A4 med bra däck, bromsar och chassi.

2: En 72 årig gubbe som borde ha hörapparat men vägrar, borde ha glasögon men vägrar det också då de får honom att se gammal ut. Han har bråttom till bolaget som stänger om en kvart och pressar då upp sin gjutjärnsamazon i 93 km/h. Denna bilen har värdelösa däck, bromsar och ett chassi som är jämförbart med en ford anglia.

Men nog om det. Den viktiga grejen jag syftar på är att inte varna för rutinkontroller där de kollar över förare och fordon. Många blinkar och varnar för dessa flera km i förväg vilket innebär att folk kan svänga av och ta en omväg alternativt vända och vänta några timmar ifall de har något att dölja. T ex stöldgods eller onykterhet.

Ska vi fantisera iväg kan ju eran varning sluta med att Lisa 7 år blir överkörd av Kenneth med 1,4 promille i blodet. Kenneth kunde blivit stoppad i kontrollen istället...

Bara några tankar från en rastlös volvoarbetare.

Utan hjälm och skadades knappt, fyfan, man får inte önska livet ur folk men här går det fan nära gränsen alltså...

Vid olyckplatser och i olyckstatistik är ju dock den tredje typen av ekipage betydligt vanligare:
3: En 27 årig man med bägge ögonen på allt annat än vägen. Omogen bilförare med stort självförtroende som gasar ofta och mycket. Han kör i 180 på 90väg med sin Audi A4 med feta däck och guldfärgade bromsok och sänkt chassi.

Det vi ska skilja på nu är vanlig rutinkontroll med blås och hastighetskontroll.

Nu kan jag inte tala för hur det ser ut i resten av sverige men här är det skillnad på rutin och hastighetskontroll. Att varna för en hastighetskontroll är att hjälpa någon att slippa en onödig bot för att t ex ha kört i 97 på 90väg. Så länge man bara kör en aning fortare än skyltat ser jag inte det som en fara. Av nedanstående exempel ser jag exempel 2 som farligast. Dock är det 1an som skulle åka fast vid laserkontroll.

1: En 27 årig man med bägge ögonen långt fram på vägen. Van bilförare som pendlar ofta och mycket. Han kör i 110 på 90väg med sin Audi A4 med bra däck, bromsar och chassi.

2: En 72 årig gubbe som borde ha hörapparat men vägrar, borde ha glasögon men vägrar det också då de får honom att se gammal ut. Han har bråttom till bolaget som stänger om en kvart och pressar då upp sin gjutjärnsamazon i 93 km/h. Denna bilen har värdelösa däck, bromsar och ett chassi som är jämförbart med en ford anglia.

Men nog om det. Den viktiga grejen jag syftar på är att inte varna för rutinkontroller där de kollar över förare och fordon. Många blinkar och varnar för dessa flera km i förväg vilket innebär att folk kan svänga av och ta en omväg alternativt vända och vänta några timmar ifall de har något att dölja. T ex stöldgods eller onykterhet.

Ska vi fantisera iväg kan ju eran varning sluta med att Lisa 7 år blir överkörd av Kenneth med 1,4 promille i blodet. Kenneth kunde blivit stoppad i kontrollen istället...

Bara några tankar från en rastlös volvoarbetare.

Vid olyckplatser och i olyckstatistik är ju dock den tredje typen av ekipage betydligt vanligare:
3: En 27 årig man med bägge ögonen på allt annat än vägen. Omogen bilförare med stort självförtroende som gasar ofta och mycket. Han kör i 180 på 90väg med sin Audi A4 med feta däck och guldfärgade bromsok och sänkt chassi.
Gärna standardfjärdrar ihopklämda med klämmor från Biltema, orginalsunkbromsar och styggt chippad hos Dahlbäck, däcken är dessutom antagligen Chong Ping Pong á 400kr eftersom trimmet, stereon å turbodekalerna va så dyra :rolleyes:

Varför kan inte moppefuckon vara just moppefuckon och åka omkring och "latja" på eu-mopeder istället? Då slår de sig inte så mycket när de går omkull :va

Det fungerar ju med tryckluft osv med... allt detta vet alkisarna också så tja vad skall man säga... what man makes man breaks.
Så jag är positiv till alkolås på alla fordon för tjänstebruk tex taxi, åkerier, räddningstjänst, osv.

Med alkolås funkar det så att man kalibrerar det efter ens egen andedräkt när det installeras, och sedan är det bara att blåsa och köra...med undantaget att alkolåset kan få för sig att ta ett "uppföljningstest" under körning, och då har man X antal minuter på sig att stanna fordonet och blåsa igen. Stämmer då inte det testet överens med det första som man gjorde när man startade bilen, dör den helt enkelt. Och försöker man starta fordonet onykter 3 gånger under en viss tidsperiod, tror de e 1 år, så åker man helt enkelt dit.. Man måste åka och "tömma" registret i dosan inom vissa intervall, så då kollas utandningsprovsloggen upp...

Min svärfar hade alkolås, och det är så jag kommer ihåg hur det funkar..

Sätt alkolås på alla fordon! inkl åkgräsklippare!! (efter att min sambo kört ner en i en bäck...:D )

Jo men dessa fjuniga zatzyfuckon varnar jag inte! :D :yoparty

Du har haft en på tok för skyddad uppväxt. Eller så är du bara pure evil.

som jag skrev längre ner ser jag skillnad på hastighetskontroll och rutinkontroll..:tungan

Last edited:
Det går inte att rädda världen från idioter...Jag vill inte ha något alkolås på min hoj för den delen heller..använder mitt ansvar och förnuft istället.
Det är förjävligt när andra drabbas av människor med dåligt omdömme, men jag tror inte att det finns en chans att förhindra vissa händelser.
Hoppas att straffen för dom blir riktigt kännbara så kanske en del i alla fall tänker till en extra gång innan dom gör något korkat..

Alkolås inom yrkestrafik är ok. För privatpersoner blir det bara en dyr kostnad och besvär som inte hindrar den som skiter i andra människor. Den enda egentliga vinnaren är tillverkaren av alkolås.

Alkolås inom yrkestrafik är ok. För privatpersoner blir det bara en dyr kostnad och besvär som inte hindrar den som skiter i andra människor. Den enda egentliga vinnaren är tillverkaren av alkolås.

Alkolås för privatpersoner är precis lika viktigt som inom yrkestrafik. Den dyra kostnaden för alkolåset hade inte ens varit en bråkdel av vad det kostar oss i samhället att ta hand om både den rattonyktre som kört och offren som den skadat!! Dessutom kan vi tacka sveriges underbara lagstiftning som förespråkar alkolås istället för att ta ifrån de som blivit dömda för rattfylla deras körkort! (vilket borde göras på plats) Dock är då vid såna tillfälle alkolåset ett otroligt bra skydd för oss som är ute och spatserar med hunden eller vad det nu är. Med tanke på vad det är för person som kör...

Alla vinner på alkolås. Det är lite som med folk som sätter sig emot att sätta upp övervakningskameror på offentliga platser.. om man sköter sig, behöver man ju inte oroa sig för att åka dit?!?!

Alkolås för privatpersoner är precis lika viktigt som inom yrkestrafik.

Dina åsikter bygger på en övertro på alkolåsen. Ska man införa nåt så ska det ha den önskade verkan annars ska man låta bli. Att införa nåt bara föra att visa sig kraftfull eller stilla sin oro är man fel ute. Givetvis går det att lura låsen för de som absolut vill så de som vill köra gör det och du går där med din hund och tror du är säker.

De manuella kontrollerna behövs. Inte minst för att stävja de andra drogerna som blir allt vanligare.

Så vitt jag vet så funkar det inte att lura alkolåsen med tryckluft. Det är något som tillverkarna förutsett som en tänkbar metod för att försöka lura sensorn. så dom känner av temperatur och fukt i luften. Är den inte fuktig och varm så är inte utandningsprovet OK.
En kompressor som befuktar och tempererar luften skulle kanske funka men då börjar man bli ganska ambitiös måste jag nog säga.

Dessutom hoppas jag att ingen blinkar och varnar mötande trafik när ni har åkt förbi en rutinkontroll? Det är faktiskt det bästa som trafikpolisen gör! QUOTE]

Du har haft en på tok för skyddad uppväxt. Eller så är du bara pure evil.

Jag anser att man inte ska varna mötande trafik för en rutinkontroll. Kontroll av körkort och nykterhet är faktiskt en av dom bra saker som polisen gör i trafiken om du frågar mig. Ger man ett rattfyllo chansen att komma undan med sin rattfylla så är det inte alls bra.

Är det en fartkontroll så skulle jag kunna tänka mig att varna om någon ser ut att komma i lite för hög fart kanske.

Last edited:
Alkolås för privatpersoner är precis lika viktigt som inom yrkestrafik. Den dyra kostnaden för alkolåset hade inte ens varit en bråkdel av vad det kostar oss i samhället att ta hand om både den rattonyktre som kört och offren som den skadat!! Dessutom kan vi tacka sveriges underbara lagstiftning som förespråkar alkolås istället för att ta ifrån de som blivit dömda för rattfylla deras körkort! (vilket borde göras på plats) Dock är då vid såna tillfälle alkolåset ett otroligt bra skydd för oss som är ute och spatserar med hunden eller vad det nu är. Med tanke på vad det är för person som kör...

Alla vinner på alkolås. Det är lite som med folk som sätter sig emot att sätta upp övervakningskameror på offentliga platser.. om man sköter sig, behöver man ju inte oroa sig för att åka dit?!?!
Och när vi ändå sätter alkolås på alla fordon, tvingar alla till antihalktejp i badkaret å förbjuder onyttig mat, ska vi sätta upp fartkameror överallt då också? Eftersom alla kör perfekt så är det ju sak samma!
Nej, just det, både rattfylla och fortkörningar är förbjudna, precis som bankrån och villainbrott också. Men likväl händer det, varenda dag! Jag bröt mot hastighetsgränserna på väg till jobbet idag tom, med trampcykel. Det handlar inte om förbud, det handlar om att ändra folks attityd, få folk att förstå att det är fel att köra bil/hoj efter en kvarting. Du har händer misstänker jag? Brukar du slå folk för det, du kan ju? Just det, du vet att det är fel, så gör man inte! Genom hela vår uppväxt har vi lärt oss att det är fel att slåss, iaf majoriteten av oss. Visst sker misshandel, men i ganska liten omfattning. Men varje dag åker 16000 pers rattfulla/höga/påverkade av annat. Det är lika lätt att dricka sprit och köra bil som att slå nån på käften. Kanske lättare tom att slå någon på käften, man blir ju inte bakis av det. Men likväl är det många fler som är rattfulla, vanemässigt i många fall. Där har samhället misslyckats, både vad gäller inställning, straff och uppföljning! Och jag tror att folks inställning, mentaliteten, väger mycket tyngre än ett alkolås!

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT