Oseriös arbetsgivare.

detta måste vara kommunisternas fel.. jävfla sossebollar.. ush!

Jag vägrar inte att ansluta mig till facket. Jag anser dock att det är år 2010 och man borde kunna komma någonstans i dagens samhälle utan att vara med i facket.

Jag är ingen stor anhängare av facket, men uppenbarligen hamnar man ju i din situation lättare om man inte är med än om man är med.

Att inte ha varit med i A-kassan däremot är fullständigt idiotiskt.

För om man väljer att stå utanför facket så ska man se till att ha så pass torrt på fötterna att man inte står och faller med den arbetsgivare man har, utan man ska kunna pissa i hans kaffemugg och gå hem om han beter sig som din.

Jag vägrar inte att ansluta mig till facket. Jag anser dock att det är år 2010 och man borde kunna komma någonstans i dagens samhälle utan att vara med i facket.

Nu talar jag av egen erfarenhet. Jag hade en likadan arbetsgivare som du har (detta var -04), vägrade mig alla förmåner såsom arbetstidsförkortning, reseersättning, traktamente och allt du kan tänka dig. Efter 2 år fick jag nog och gick till facket. Detta trots att jag inte var fackligt ansluten och påpekade att min AG inte följer de stadgar som Metall har upprättat, trots att företaget jag jobbade på var kollektivanslutet.

Efter lite samtal till fack och chef, fick jag ut ett års arbetstidsförkortning retroaktivt och de 6 senaste månadernas felaktiga traktamentsutbetalningarna korrigerat.

Så du kan visst vända dig till facket om firman är kollektivansluten.

Over and out.

Då är du ju inte ens anställd. Hälsa chefen att det väl vore synd om skatteverket fick veta att det förekommer svartjobb på firman.

svartjobb handlar om att man inte betalar in inkomstskatt och/eller arbetsgivaravgift. Inte om det finns ett skriftligt avtal eller inte.

Ett anställningsavtal kan mig veterligen vara muntligt. Det enda som krävs enl lag är att arbetsgivaren lämnar uppgifter om bland annat vad man ska pyssla med, uppsägningstid osv senast en månad efter det att anställnings påbörjats om ens anställning kommer att vara i 3mån eller mer. Inget som säger att denna info ens ska vara skriftlig.
Dock ganska svårt att hävda vilken överenskommelse som gjorts om man inte har det skriftligt. :rolleyes:

Att göra som LOwarrior föreslog och sänka arbetstakten tycker jag är en löjlig och dålig ursäkt för att få lata sig. Arbetstakten är ett så otydligt instrument att arbetsgivaren i värsta fall kanske inte märker nåt förrän efter ett år när han ska fixa årsredovisningen. eller så tror han bara att ni är dumma och tröga.

Du läste nog inte hela mitt inlägg,:va
Läsförståelse är ett grundläggande krav för att citera ett inlägg.
Börja om i årskurs ett innan nästa citat:hördu

Jag har aldrig godkänt någon lön och heller aldrig skrivit under något anställningsavtal. Oseriös arbetsgivare var det tal om...

...

Ojoj.
Vet du om ni är försäkrade?
Betalar han in skatter o pension?
Spara alla löneavier o kontoutdrag.
Du skulle aldrig börjat utan övernskommelse om lön,skitsvårt att i efterhand att få upp lönen......
Då du inte fått ngt anställningsbevis så är du att betrakta som fast anställd.
Cheka in arbetsmarknadslagen(tror j den heter.Goggla)
Btw,Har varit i din sits.
När min dåvarande husse inte hade fler argument beskyllde han mig för att snackat skit.
Bad honom att verifera detta vilket han inte kunde.
Morgonen efter körde jag in o la nycklar, tankkort, mobil på hans skrivbord samt satte bilen låst o otankad utanför.
Han fick hjärtattack om man låste bilen samt att den var otankad på morgonen.
Min lilla hämnd:yoparty

Hmm, bra idéer där, jag gillar speciellt grupptänkandet och planen på maskningsaktionen. Undrar om man inte skule kunna starta någon sorts organisation för det där, typ som en klubb eller nåt på arbetsplatsen?

Diskutera!
Du menar ngn typ av fackkl....(Har svårt att ta det ordet i min mun)

Last edited:

Tyvärr finns det ju arbetsgivare som utnyttjar såna som du, alltså såna som vill stå utanför och klara sig själv.
Själv tycker jag ju att alla ska vara med för att det är enda sättet att sätta press på en trilskande arbetsgivare. Jag jobbar på ett ganska stort företag där i princip alla är med, och hos oss har facket gjort otroligt stor nytta när det behövts. Det är väl därför jag är för facket antar jag.

F.ö. är du ju tydligen med i SMC. Vad är skillnaden, förutom priset?

Jag har aldrig godkänt någon lön...

Jo, i och med att du började jobba för den lönen så har du godkänt den.

Du verkar tro att facket är lika med att inte kunna förhandla upp sin lön? FEL! Det finns bara en lägsta nivå. Facket är på intet sätt emot inviduella löner.

Jag har i alla fall vid två olika tillfällen blivit motarbetad av facket då det stack i lokala fackklubbens ögon att vi var tre st på en lite speciell avdelning som tjänade för mycket i förhållande till övriga fackanslutna på företaget, de slogs med näbbar o klor för att vi inte skulle få förhandla personligen med företaget.

Last edited:
Låter hårt att säga, men du kommer inte få rätsida på dom.

Dom gör som dom vill uppenbaligen, å ingen annan kommer dom att lyssna på heller.

Har haft sådan arbetsgivare, slutade med att jag förlorade två månadslöner.

Det du kan göra är att arbeta på att komma därifrån.

Om du nu är så oumbärlig för företaget som du säger är det bara att spela högt. OM man väljer att stå utanför facket och liknande så måste man ha lite bollar för att kunna spela det spelet.

När jag och mina vänner gick ut gymnasiet började en polare till mig jobba på ett litet familjeföretag med 5 anställda inom loppet av två år lyckades han dubbla deras omsättning samt personal styrka helt på egen hand. Nu började chefen/ägaren bli girig och börja dra in på förmåner och dessutom inte äns villig att ge min vän en marknadsmässig lön eller några förmåner vilket man kan tycka är dumsnålt då han faktiskt dragit runt företaget åt gubben. Min vän sa upp sig samma dag som löneförhandlingen inte gick som det skulle.

Efter som kompisen kunde allt om verksamheten och hade koll på saker som inte äns ägaren själv hade koll på, visste han att de skulle återkomma. 1 år senare hör de av sig och erbjuder ett mycket förmånlig lön. Min vän tackar nej och för 6 månader gick detta företaget i konkurs! Den kvällen bjöd min vän på öl...:tungan

Det man ska komma ihåg som egen företagare att drivande och duktiga killar växer fan inte på träd och man skjuter sig själv i foten om man inte gynnar dessa. Är de inte nöjda kommer de bra sticka vidare för de har möjligheterna och kvar sitter du med de dåliga som nöjer sig med situationen.

Vart jobbar du?

Nu har jag fått ett anställningsavtal framför mig. Ett avtal som naturligtvis skulle göra mig halvt livegen om jag skrev på. Långt under ett för branchen gällande kollektivavtal.
Nej ett sådant skriver jag inte under.
Men helt oumbärlig kan jag inte vara då dom verkar vaknat till liv och kanske har insett alvaret i situationen.
Hör och häpna, företaget har kallat in facket. Ja precis, företaget har ringt facket. Det fack som har ett kollektivavtal som företaget vägrat skriva på.
För på något sett så verkar dom inte tro på mig när jag talar om vilka fördelar det finns i att ha en nöjd personal och att följa ett kollektivavtal. Så dom ringer facket för att facket ska få tala om samma saker för dem som jag redan upplyst dom om ett flertal gånger. Eller tror dom att jag farit med osanning och att facket har en annan sanning som ska gynna företaget?
Jag har gått för dagen och skall på anställningsintervju inom kort.
Men på tisdag fortsätter följetången ty då dyker en företrädare för facket upp på jobbet.

Vilken branch gäller detta bondenpaavo, och vad har du för befattning?

Du behöver såklart inte hänga ut din arbetsgivare, men du kanske kan få hjälp att hitta liknade jobb någon annanstans.

Lycka till på intervjun!

Okej men den utvecklingen låter ju jättebra. Luta dig tillbaka och se vad som händer (och sök jobb iaf).

Hör och häpna, företaget har kallat in facket. Ja precis, företaget har ringt facket. Det fack som har ett kollektivavtal som företaget vägrat skriva på.
Men på tisdag fortsätter följetången ty då dyker en företrädare för facket upp på jobbet.

Då tycker jag att du tar tilfället i akt och går med i facket och a-kassan, lägga gärna fram det öppet så sätter du lite mer press på arbetsgivaren att teckna kollektivavtal.
Förhoppningsvis kanske även han tycker att det är en god ide då han får klara regler att luta sig mot och slipper undan mycket diskussioner.

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back