Oroar ni er för att bli rånade eller nedslagna?

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
En helt vanlig kväll ute på stan eller när ni står vid bankomaten (oavsett tid på dygnet) eller ska sätta er vid bilen funderar ni någonsin på att ni riskerar att bli brutalt rånade eller nedslagna?

Jag kan nog säga att jag så gott som aldrig tänker tanken utom möjligtvis om man är ute en sen kväll under sentimmarna och går förbi platser där man vet att det finns ökad risk för att man ska drabbas. Då är man extra försiktig. Skulle personligen aldrig sätta mig i en svarttaxi. Hellre går jag.

Läste i falla fall den här artikeln i morse och tänkte tanken att de personer som drabbas kanske rör sig i miljöer där risken är oerhört mycket större. Kanske lurar man bara sig själv?

http://hd.se/helsingborg/2011/09/08/grova-personran-oroar-polisen/

Inte orolig.

Det har hänt ett par gånger att taffliga rånare har försökt. De lyckades inte.

Nope. Och oroade mig inte när jag bodde mitt inne i sthlm heller...
Men däremot så verkar rån/våld i malmö/helsingborg ha tagit helt andra proportioner och drabba helt oskyldiga vilket jag inte känner att det gör i sthlm/gbg i samma utsträckning.

Rånaren väljer sitt offer. Är man riktigt aspackad ökar det nog risken.

Ska man gå runt o vara rädd hela tiden kan man ju lika gärna stanna hemma.

Är jag rädd för att krocka när jag kör bil?
- Nej, jag vet att risken finns men det är inte lönt att vara rädd hela tiden.

Det är som med allt annat som drabbar någon procent av befolkningen... Risken finns att man själv drabbas men det är ingen idé att gå runt och vara rädd, för händer det så händer det även om man är skraj och om man går runt och är skraj utan att det händer så har man varit rädd i onödan...

Och även utan att vara rädd så kan man ju göra som i trafiken, analysera situationer och undvika att utsätta sig för risker utöver det normala.

Enligt en studie jag såklart inte hittar nu så är medelålders kvinnor oroligast och yngre grabbar minst orolig.

Men när det kommer till de som faktiskt drabbas av rån/våld så är yngre grabbar överrepresenterade och medelålders kvinnor försumbara i statistiken.

Jag har råkat ut för drägg som försökt. Däremot går jag inte runt och är oroad för att någon ska försöka råna mig. Att gå runt och vara rädd hela livet tar nöjet ur att leva och man får bara en chans till ett liv, sedan är det slut. Så jag försöker göra mitt bästa av tiden jag har.

Enligt en studie jag såklart inte hittar nu så är medelålders kvinnor oroligast och yngre grabbar minst orolig.

Men när det kommer till de som faktiskt drabbas av rån/våld så är yngre grabbar överrepresenterade och medelålders kvinnor försumbara i statistiken.
Det hänger nog ihop med att unga killar anser sig vara odödliga, och i klart större grad knallar omkring packade på skumma ställen än medelålders kvinnor...

Jag tror helt klart att risken att utsättas för rån ökar om man är berusad. Har bara hänt en gång att jag blivit riktigt rädd ute på stan en sen natt tillsammans med min flickvän. Att jag var spiknykter vid tillfället och gav sken av att jag hade full kontroll på alla männen runt omkring mig gjorde nog att vi inte drabbades. Det var på håret, det är jag övertygad om. De drog sig undan efter att jag visat ledaren med blicken och kroppshållningen att jag visste vad som var på väg att hända. Jag hade dock inte haft en chans att skydda både mig själv och min flickvän om de hade gett sig på oss.

Just rånrisk är jag inte så orolig för. Däremot våldet som ofta förekommer i samband med det. Idag räcker det inte att lämna över plånboken och mobiltelefonen. De ska slå ner en ändå och brutalt. Sedan att de ska dra med folk till bankomaterna för att ta ut pengar. Det tyder ju på att säkerheten blivit så pass bra. Det vill säga det är lättare att ge sig på helt oskyddade civila människor som inte omges med samma säkerhet som många butiker och banker. Detsamma kan man säga om bilrån. Desto stöldsäkrare bilar desto grövre våld kommer ägarna att utsättas för. Inbrott i hem under vapenhot lär nog komma även hit.

Men ni har rätt i att man inte ska låta det här påverka ens vardag i allt för stor utsträckning. Man bör vara en stoiker idag eller inneha den inställningen till livet.

Ofta är det ju äldre personer som är mest oroliga för våldet i samhället och det begränsar deras liv. De är ju inte ute i samhället så ofta på samma sätt. Deras verklighet baseras på vad de läser, hör och ser på tv. Sedan är äldre en utsatt grupp. Det är ju knappast en tillfällighet att äldre personer rånas i sina hem eller på gatan. Att ungdomar rånas har nog mest med att göra att de rör sig i den typen av miljöer som drar till sig rånare, våldsälskare etc.

Blir man rädd så har mörkermännen vunnit.

Blivit utsatt för två rånförsök, en bekant fick hjärnskador av rånmisshandel.

Med allt skit som händer nu i Sverige så skall man ju inte bli förvånad om eller när det händer! Har en ytlig vän som blev nersparkad i Vällingby centrum mitt på dagen där de försökte dra av hans halskedja! De lyckdes inte men risken har ju ökar i samband med att guldpriset stigit! Har själv en hyfsad kedja runt halsen så de e klart att man tänker tanken ibland men de e ju inte så att man tar av sig den!
Upp till kamp bara! :tungan

Finns å andra sidan många studier som visat detta. Rädsla och risk har ofta en negativ korrelation vilket visar att rädsla är ett dåligt bevis för att något är farligt...

När jag var yngre hoppades jag på att någon skulle försöka :tummenupp

Märkligt så var det för mig med.
Speciellt om man hade haft en dålig dag.
Men det skedde aldrig.

Har dock blitt utsatt för ett rånförsök
Blev då så paff att jag helt sonika sa "du kan ju testa att ta kameran" och vände på klacken och bröjade gå därifrån.
Tror inte att rånaren förväntade sig det betendet o visste inte vad han skulle göra. Slutade med att jag följde efter i ca 5min innan han gav upp.
Rekomenderar inte nån att göra samma, då en mer kvicktänkt rånare bara skulle sparka ner en bakifrån.

Nä jag går och längtar på att någon ska försöka. Helst ska dom vara så våldsamma att man inte behöver tänka efter om man ska slå dom eller inte.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman