Oroar ni er för att bli rånade eller nedslagna?

Är det inte så att den delen av hjärnan som bearbetar riskbedömning, konsekvenser av agerande osv inte är färdigutvecklad förens vid ca 25 års ålder? ..det känns som om det kan stämma ganska bra överens med verkligheten iaf. Någon som vet?

Jo, det stämmer.

Jag vill bara kunna gå ut, dricka några öl, flirta med lite damer och gå hem fredligt efteråt, men folk blir dum i huvet nå jävulskt av att dricka alkohol, så jag håller mig borta från grupper av alkoholpåverkade människor.

du får helt enkelt åka till storstan om du ska gå ut i lugnan ro

fick själv en blybatong och 6-7 sparkar i hövvet 2 helger sen av ett gäng jag aldrig sett förut eller sagt nåt till. låg mest och flinade när de matade slag, tack vare adrenalinet.

enda negativa är att jag har svårt att få på mig hjälmen nu med spräckt kindben och ögonlob, och att jag såg ut som frankenstein på kundmötena veckan efter.

och nej jag är fortfarande inte rädd för att bli misshandlad, men jag har inte längre uppfattningen "Nä jag går och längtar på att någon ska försöka. Helst ska dom vara så våldsamma att man inte behöver tänka efter om man ska slå dom eller inte. "

Fy fan för oprovocerat våld. Jag blev nersparkad när jag var 12- 13 år gammal i en park av ett skinnhead som tyckte att jag "tittade på honom" när han var på ett par andra grabbar. Lyckligtvis träffade han inga vitala delar trots att han matade sparkar när jag låg i fosterställning. Jag gjorde inget motstånd alls utan väntade tills han var klar. Fanns nog inte mycket jag kunde göra mot någon som var mellan 18 och 25 år gammal.

En klasskompis till mig från gymnasiet var ute och roade sig i Tylösand. Antagligen hade några stycken retat sig på honom under kvällen. På natten när han gick hem så hoppade de på honom. Han blev helt sönderslagen och fick men för livet. Förlorade full rörlighet i ena ögat. Kindbenet heter det väl under ögat var helt inslaget.

En annan person jag träffade på en middag för några år sedan blev nerslagen när han tog ut pengar i en bankomat helt oprovocerat. Resultatet blev att han förlorade både sitt luktsinne och smaksinne. Sedan tror jag han fick andra men också. Hans liv fick en total vändning. Lever numera för dagen.

Jag är inte inte rädd för att bli rånad eller misshandlad, men försöker undvika miljöer där riskerna är större. Sedan går det inte att gå runt och vara orolig. Det är de flesta inne på i sina inlägg i tråden. Men vi har alla olika förhållningssätt. Jag är rätt prestigelös. Kommer någon fram och är en bråkstake så har jag inget behov av att sätta honom på plats förrän han inte längre ger mig något val. Skulle jag bli riktigt trängd så har jag ingen aning om hur jag kommer att reagera. Antagligen instinktivt och då vet jag inte hur utgången kommer att bli. Vem vet kanske finns det en mördare inom oss alla?

Min mor hade en klasskamrat som i ett krogslagsmål sänkte en kille med ett slag, huvudet i asfalten och kåken för dråp.

Jobbig ångest..

Skulle vara en katastrof även om personen i fråga förtjänade det. Jag vill helst inte ha någons liv på mitt samvete. Inte ens människor som Bin Laden eller Adolf Hitler. Det skulle antagligen förändra mig som person till något jag inte längre känner igen.

Skulle vara en katastrof även om personen i fråga förtjänade det. Jag vill helst inte ha någons liv på mitt samvete. Inte ens människor som Bin Laden eller Adolf Hitler. Det skulle antagligen förändra mig som person till något jag inte längre känner igen.

Dom som begår liknande dåd är redan förlorade eller kan motivera det med nödlag.

Det förändrar inte personerna bakom, dom får bara svårare att sova.

Dom som begår liknande dåd är redan förlorade eller kan motivera det med nödlag.

Det förändrar inte personerna bakom, dom får bara svårare att sova.

Är nog svårt för MMA-folket i tråden, en vältränad kille mot klene pundarlasse förlorar nog alla gånger i tinget. :gnissla

Är nog svårt för MMA-folket i tråden, en vältränad kille mot klene pundarlasse förlorar nog alla gånger i tinget. :gnissla

Jojo, men nu talar vi inte om samhällsansvar utan om det egna samvetet.

Sen är det nog rätt få som i en äkta nödvärns-situation blivit frihetsberövad för dråp. Att sen dunka skiten ur pundaren när man endå fick möjligheten är ju knappast försvarbart.

Långt ifrån alla MMA grabbar ser ut som Tarzan och MMA är en gren med alldelles för mycket restriktioner idag för att vara fullbordat för streetfight. MMA är ju trots allt en sport som min tränare uttryckte det.

Min mor hade en klasskamrat som i ett krogslagsmål sänkte en kille med ett slag, huvudet i asfalten och kåken för dråp.

Jobbig ångest..

Det där är anledningen till att jag nyper tag i kragen på folk innan jag drar till dem, så jag kan lägga dem ner utan att de spräcker skallen...

Men nu är det fan längesen jag faktiskt behövde slåss. Har lärt mig att se skrämmande ut, och prata mig ur situationerna istället. Mindre ont dagen efter. ;)

Nä jag går och längtar på att någon ska försöka. Helst ska dom vara så våldsamma att man inte behöver tänka efter om man ska slå dom eller inte.

Är du MA expert eller bara jävligt massiv så du med säkerhet piskar upp dom ?

Ibland hoppas jag på samma sak, jag är 193cm och väger 120kg och har tränat kickboxning i många år och även tränat på gym i många år.

Men sedan när man är ute själv på natten så hoppas jag ändå inte på att jag ska bli överfallen, jag blir för rädd att jag kommer slå dom för hårt :gnissla

Sedan kan dom ha knivar eller andra vapen och det gör inte saken roligare heller.

Sen är det nog rätt få som i en äkta nödvärns-situation blivit frihetsberövad för dråp. Att sen dunka skiten ur pundaren när man endå fick möjligheten är ju knappast försvarbart.

Dumt att göra det även på tanken på smittorisken, inte kul när hans blod kommer in i dina öppna sår/mun/ögon.

Spelar ingen roll hur stor o starkt du är eller hur mycket MMA du tränat... de som rånar slumpartat har inte alla hästar hemma och oftast är droger inblandade, den kombon gör det till en rätt orättvis fight.

Visst kan dom ha en mycket högre smärttröskel, men sparkar man sönder knäna på dom så får dom ändå svårt att stå upp, då spelar smärttröskeln inte någon stor roll.

När utgångspunkten är att jag istället skulle bli svårt misshandlad så är valet inte svårt, inte för mig i alla fall.

Last edited:
Inte tidigare men sen jag blev pappa så tänker jag mig för när jag går hem från krogen eller sena kvällar hos kompisar.
Några kompisar har blivit överfallna helt oprovocerat så det kan ju lika gärna hända mig.
Och att ens tänka på att försvara sig om det är fler än 2 är ju bara att glömma, speciellt om man är full. Och speciellt när man är 170cm kort och väger 70kg och ändå smidig som ett kylskåp :näsblod
Så numera springer jag antagligen om någon konfronterar mig en sen kväll.

Jag blev utsatt för oprovocerat våld när jag var 14 år, då i gettot Eskilstuna (vilken skitstad) men det gick ganska bra ändå. Men det var nog där någonstans ett hat inom mig började växa och jag var alltid beredd på slagsmål och har inte haft tillräckligt mycket vett för att inte lägga mig i eller backa undan när känslorna hettas upp hos folk. Och då har jag ju oftast fått stryk så klart, men det är ju inte provocerat men det gör lika ont för det av någon konstig anledning :va

Nej, inget man har tid att oroa sig för, men är numera mycket mer uppmärksam. Råkat ut för misshandel ett par gånger. Sydd i ansiktet och en axel som aldrig kommer bli bra.

Fattar att folk kan tycka det är kul att slåss, men kopplar inte riktigt nöjet med att slå ner någon skitfull jävel som inte kan försvara sig. Tyvärr jag ju inte bara snygg när man dricker, utan ofta jävligt smart också. Har lite talang för att låta käften gå när något grottmongo börjar mucka.

Är inte speciellt rädd för det.

En gång träffade vi på en snubbe som cyklade på en kompis cykel och informerade honom, vänligt med bestämt, att det inte var hans cykel.
Han påstod att han "hittat" cykeln i ett dike men gav oss den utan större protester och pep iväg. Han skulle inte haft en chans att övertyga oss annat :D

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman