Original turbohojar?

  • Thread starter Thread starter H4
  • Start date Start date
Honda CX 500 Turbo (82 Hk/8000 rpm)
Honda CX 650 Turbo (100 Hk/8000 rpm)
Kawasaki GPz 750 Turbo (110 Hk)
Suzuki XN 85 (85 Hk/8000 rpm)
Yamaha XJ 650 Turbo (90 Hk/9000 rpm)

Nåt mer du vill veta :rolleyes:
 
honda cx 500 turbo
honda cx 650 turbo
suzuki xn 85
Yamaha xj 650 turbo
kawasaki gpz 750 turbo

Tagit från allt om mc nr:6
 
Suzuki XN85 (namn efter hästkrafterna)

Yamaha XJ650 Turbo

Dessutom.

Alla är från tidigt 80-tal, sen rann turbo ut i sanden och man kan ju inte säga att det behövs heller, det tog ju inte lång tid innan konventionella hojar var piggare än de där hojarna.
 
sandstream skrev:
Honda CX 500 Turbo (82 Hk/8000 rpm)
Honda CX 650 Turbo (100 Hk/8000 rpm)
Kawasaki GPz 750 Turbo (110 Hk)
Suzuki XN 85 (85 Hk/8000 rpm)
Yamaha XJ 650 Turbo (90 Hk/9000 rpm)

Nåt mer du vill veta :rolleyes:

Läst samma tidning.. :D
 
Tack för alla svar. Undra hur prestanda sifforna är för sådana hojar? Inte i närheten av dagens 600 kubikare, eller hur? Eller 600 cc av tidigt 90-tal.
 
H4 skrev:
Tack för alla svar. Undra hur prestanda sifforna är för sådana hojar? Inte i närheten av dagens 600 kubikare, eller hur?
Sandstream skrev ju effekten som du ser, de var konkurrenter mot sin tids litershojar, men billigare att försäkra (på den tiden försäkrade man efter kubik), det var en stor anledning till att de kom.

De har inte en sportmössa idag, Kawan är vassast av dem och kanske skulle hänga på rakt fram med en modern 600a, annars är de helt borta som original.
 
Poacher skrev:
Suzuki XN85 (namn efter hästkrafterna)

Yamaha XJ650 Turbo

Dessutom.

Alla är från tidigt 80-tal, sen rann turbo ut i sanden och man kan ju inte säga att det behövs heller, det tog ju inte lång tid innan konventionella hojar var piggare än de där hojarna.

Nästan lite synd att turbo & 2takt dog,kul med lite udda hojar.
 
Poacher skrev:
Alla är från tidigt 80-tal
Gamla skrutthojar allihop, eller förlåt, klassiker.
Med tanke på karaktären hos tidiga turbobilar vore det väldigt intressant att provköra
en gammal turbo-hoj, ketchup-effekt är kanske inte direkt önskvärt på en mc.

/A
 
Rundningsmärke skrev:
Gamla skrutthojar allihop, eller förlåt, klassiker.
Med tanke på karaktären hos tidiga turbobilar vore det väldigt intressant att provköra
en gammal turbo-hoj, ketchup-effekt är kanske inte direkt önskvärt på en mc.

/A
Jag har bara kört honda cx500 Turbo, det är ett landsvägslok, en jättefånig laddmätare hade den med:)
Och som du säger effekten kom in rätt plötsligt.
 
Rundningsmärke skrev:
Gamla skrutthojar allihop, eller förlåt, klassiker.
Med tanke på karaktären hos tidiga turbobilar vore det väldigt intressant att provköra
en gammal turbo-hoj, ketchup-effekt är kanske inte direkt önskvärt på en mc.

/A

Det är ju mycket råare med ketchupeffekt men kanske inte så praktiskt :)

Dessa motorer bör heller inte vara så driftsäkra, eller?
 
H4 skrev:
Det är ju mycket råare med ketchupeffekt men kanske inte så praktiskt :)

Dessa motorer bör heller inte vara så driftsäkra, eller?
Jodå, många av dem rullar än idag, trots allt tog de inte ut så enorma effekter standard.
 
GPZ 750 Turbo och GPZ 900R kom båda 1984, turbon har 110 hk och 900:an har 115 hk, varför tog dom inte i lite mer när dom ändå byggde turbo?
 
Poacher skrev:
Jodå, många av dem rullar än idag, trots allt tog de inte ut så enorma effekter standard.

Letade nyss på mobile och hittade en i Tyskland som hade rullat 60.000 km och det är rätt så bra.

Dessa motorcyklar bör vara lättrimmade. Med bra klister och längre sving kan man ju även klå moderna 600 kubikare.
 
Micke_Lindstrom skrev:
GPZ 750 Turbo och GPZ 900R kom båda 1984, turbon har 110 hk och 900:an har 115 hk, varför tog dom inte i lite mer när dom ändå byggde turbo?

Varför inte sätta turbon på 900:an när dom ändå höll på ?
 
Jag tror de ville få ut en hoj med turbo bara för att alla andra hade en, de visste inte att det var en återvändsgränd.
Sen så var det som sagt premie efter kubik, fast jag mins inte om en 900 låg i högre premie än en 750.
 
Nyheter
Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Back
Top