Fakta om Rc51, VTR sp1

Har t.ex. i bakhuvudet att fabriken gick med förlust för varje såld hoj av modellen, att den i princip släpptes bara för att slå konkurrenterna på fingrarna istället för att tjäna pengar. Hittar dock ingen källa på det.

Nja, just det citatet gäller nog snarare RC45’an. Och jag behöver ingen källa på det, för jag har fått det berättat för mig av gubben Nakamoto som var chef på HRC runt 2010. Han var projektledare för utvecklingen av RC45 och han berättade att just RC45 var den enda produktionshojen i företagets historia som tilläts gå med förlust…Så länge den vann Superbike-VM…Vilket den ju också gjorde…

RC51 är ett rent budgetbygge i jämförelse, men också en fräsig hoj.

Nja, just det citatet gäller nog snarare RC45’an. Och jag behöver ingen källa på det, för jag har fått det berättat för mig av gubben Nakamoto som var chef på HRC runt 2010. Han var projektledare för utvecklingen av RC45 och han berättade att just RC45 var den enda produktionshojen i företagets historia som tilläts gå med förlust…Så länge den vann Superbike-VM…Vilket den ju också gjorde…

RC51 är ett rent budgetbygge i jämförelse, men också en fräsig hoj.

Var det inte så att första VFR750 också tilläts att gå med förlust för att återvinna förtroendet efter VF750? Eller så är det en skröna…

Med vänlig hälsning,

Var det inte så att första VFR750 också tilläts att gå med förlust för att återvinna förtroendet efter VF750? Eller så är det en skröna…

Det vet jag inget om då det var före min tid. Men VF’ens tribologiska problem var väl lösta redan innan VFR presenterades…?

Annars har ju Honda’s V-fyror lite mystiska släktskap. Den gamla VF-motorn är ju mycket mer lik RC30 och RC45 i och med 360 graders vevaxel. En vevaxel som ju ger snudd på ”big bang” egenskaper med ett väldigt rått och karakteristiskt ljud.

VFR’ens 180 graders vevaxel ger ju en mycket ”jämnare” tändföljd och ett helt annat ljud och rykten säger ju att någon på Honda tyckte att detta motorljud var mycket vackrare på en gathoj…

Back